Mówi: | Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes zarządu PERN SA Mateusz Wodejko, wiceprezes zarządu PERN SA Maciej Barycki, prezes Mostostal Płock |
W Gdańsku powstaną nowe magazyny na ropę naftową. Coraz więcej tego surowca dociera do Polski drogą morską
Dwa zbiorniki na ropę naftową o pojemności 100 tys. metrów sześciennych każdy – to najnowsza inwestycja PERN, dzięki której pojemność gdańskiej bazy magazynowej spółki wzrośnie o 20 proc. Rozbudowa jest konieczna, ponieważ do Polski coraz więcej tego surowca dociera drogą morską. Nowe zbiorniki wybuduje konsorcjum Mostostal Warszawa i Mostostal Płock. Kontrakt opiewa na blisko 143 mln zł. W planach do 2020 r. PERN ma jeszcze kilka innych, dużych inwestycji w segmencie ropy i paliw.
– Potrzeba budowy zbiorników magazynowych ropy naftowej w Gdańsku wynikła z konieczności realizacji założeń rozwoju tej branży w Polsce, a przede wszystkim zapewnienia bezpieczeństwa dostaw surowców dla polskich rafinerii. Musimy zadbać o bezpieczeństwo, a także zaspokoić potrzeby naszych klientów w zakresie liczby i jakości dostaw ropy do Gdańska, czyli separacji ropy i rozdzielenia jej gatunków, które trafiają statkami do portu w Gdańsku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes zarządu spółki PERN SA.
Baza magazynowa w Gdańsku liczy obecnie 18 zbiorników na ropę naftową, których łączna pojemność wynosi 900 tys. metrów sześciennych. Do 2020 roku pojemność sięgnie 1,1 mln metrów sześciennych – to efekt podpisanej umowy na rozbudowę bazy. PERN wyłonił w przetargu ofertę konsorcjum Mostostal Warszawa i Mostostal Płock, które wybuduje w Gdańsku dwa nowe zbiorniki na ropę naftową – każdy o pojemności 100 tys. metrów sześciennych – wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość kontraktu wyniesie blisko 143 mln zł.
– Termin realizacji to 25 miesięcy od momentu przekazania placu budowy, czyli zakończenie nastąpi na przełomie miesięcy jesiennych i zimowych 2020 roku – mówi Tadeusz Zwierzyński.
– 25 miesięcy to termin wystarczający do wykonania tego projektu. Wiemy to z własnego doświadczenia, do tej pory zrealizowaliśmy już cztery takie inwestycje. Ten termin pozwoli bezpiecznie wykonać zadanie, a zamawiający w miarę szybko otrzyma nowe pojemności magazynowe. Pozwolenie na budowę jest spodziewane pod koniec lutego i niezwłocznie po jego otrzymaniu oraz przekazaniu nam placu budowy chcemy rozpocząć prace. Cały etap przygotowawczy już rozpoczęliśmy – dodaje Maciej Barycki, prezes Mostostal Płock.
Wiceprezes PERN podkreśla, że rozbudowa tej infrastruktury to jeden z filarów strategii spółki przyjętej w 2016 roku. Poza tym inwestycja jest elementem budowania niezależności energetycznej kraju oraz pokrywa się z oczekiwaniami klientów, którzy dywersyfikują dostawy ropy naftowej, w tym zwłaszcza PKN Orlen, który chce separacji gatunków ropy dostarczanej tankowcami do gdańskiego Naftoportu.
– Inwestycja zwiększy pojemność bazy magazynowej w Gdańsku o ponad 20 proc. Ponadto do bazy w Gdańsku przynależy terminal naftowy, który już dziś liczy 375 tys. metrów sześciennych. W następnym przetargu rozstrzygniemy wybór wykonawcy na podwojenie tej pojemności do poziomu prawie 800 tys. metrów sześciennych – zapowiada Tadeusz Zwierzyński.
Gdański terminal przeznaczony na różne gatunki ropy naftowej, to jedyny taki obiekt w Polsce działający jako hub morski. W ramach strategicznych inwestycji do 2020 roku PERN zamierza rozbudować go o pięć nowych zbiorników o łącznej pojemności 63 tys. metrów sześciennych.
– W najbliższych latach planujemy bardzo duże inwestycje, zarówno w segmencie ropy, jak i paliw. W segmencie ropy to przede wszystkim rozbudowa zbiorników w bazie w Gdańsku oraz rozbudowa TNG. W segmencie paliw planujemy budowę nowych zbiorników w bazie w Nowej Wsi i Koluszkach. Ponadto planowany jest II etap tej rozbudowy, w którym ma powstać blisko 190 tys. metrów sześciennych nowych pojemności magazynowych w paliwach. Łącznie w ramach tych inwestycji w magazynowanie ropy i paliw – powstanie około 550 tys. metrów sześciennych zbiorników na ropę i ok. 310-320 tys. metrów sześciennych nowych zbiorników do magazynowania paliw – wylicza Mateusz Wodejko, wiceprezes zarządu PERN SA.
Pierwszy etap rozbudowy pojemności w obszarze paliw ma się zakończyć jeszcze w 2018 roku. Obejmie budowę nowych zbiorników o pojemności magazynowej 130 tys. m3 w bazach w Nowej Wsi i Koluszkach – czyli tam, gdzie popyt ze strony klientów jest największy. Potężny plan inwestycyjny spółki na najbliższe dwa lata zakłada też inwestycje liniowe: budowę drugiej nitki rurociągu Pomorskiego (Gdańsk–Płock) oraz wybudowanie rurociągu paliwowego Boronów–Trzebinia.
– Te inwestycje będą oznaczały duże nakłady, ale zakładamy, że docelowo przysłużą się zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego Polski i umacnianiu pozycji firmy na rynku europejskim – mówi Mateusz Wodejko.
Na początku stycznia formalnie zakończył się proces połączenia spółki PERN z OLPP – dotychczas największym w Polsce podmiotem wyspecjalizowanym w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych. Połączenie z założenia ma wzmocnić grupę kapitałową, zwiększyć jej wartość i zapewnić mocniejszą pozycję na rynku.
– Połączona spółka będzie dysponowała jeszcze większym potencjałem finansowym, który ułatwi realizację inwestycji i umożliwi ich realizację w taki sposób, żeby efekt był jak najbardziej zoptymalizowany – mówi Mateusz Wodejko.
PERN SA to państwowa spółka, strategiczna z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów i jest właścicielem 19 baz paliw o pojemności 1,8 mln metrów sześciennych, w których magazynowana jest benzyna i inne paliwa do bieżącej dystrybucji. Jest właścicielem rurociągu „Przyjaźń”, którym transportuje ropę naftową do krajowych rafinerii PKN Orlen i Grupy Lotos oraz dalej, do Niemiec. Należy do niej również większościowy pakiet udziałów w gdańskim Naftoporcie, jednym z największych naftowych terminali przeładunkowych na Bałtyku.
Grupa Mostostal Warszawa już wcześniej realizowała zamówienia dla PERN-u, to jeden z największych generalnych wykonawców w Polsce. Z kolei wyspecjalizowany w montażu zbiorników przemysłowych Mostostal Płock przeprowadził m.in. kompleksową realizację dwóch zbiorników na ropę surowcową w Adamowie – wówczas były to największe tego typu instalacje w Polsce. Spółka była też zaangażowana z budowę terminala naftowego w Gdańsku, a w portfolio całej grupy znajdują się znaczące inwestycje realizowane na zamówienie sektora naftowo-paliwowego.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.
Prawo
ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.
Konsument
Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.