Mówi: | Radosław Krawczykowski |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego |
Firma: | Wielkopolski Urząd Marszałkowski |
Wielkopolska chce przyciągać inwestorów rewitalizujących miasta. Zachętą mają być m.in. unijne pożyczki
Wielkopolska chce przyciągać inwestorów chętnych do odnawiania starych budynków. Oprócz korzyści komercyjnych, mieliby zadbać też o wartość społeczną projektów. Nie muszą to być inwestycje bardzo duże, bo nawet kilkanaście miejsc pracy stworzonych przez prywatnego przedsiębiorcę to korzyść dla regionu. Samorząd natomiast zamierza inwestować bardziej w infrastrukturę drogową i kolejową oraz służbę zdrowia.
‒ Potrzebujemy takich inwestorów, którzy oprócz typowo komercyjnego projektu, generują dodatkowy element społeczny. Mamy przykłady takich projektów, chociażby przerobienie starych hal fabrycznych na biurowiec, a wokół którego powstaje park, zarządzany później miasto – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Radosław Krawczykowski, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego w Wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim.
Krawczykowski podkreśla, że do najpilniejszych zadań inwestycyjnych samorządu należą inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową, a także w służbę zdrowia. Dlatego tak ważni dla województwa są inwestorzy prywatni. Nie muszą to być nawet bardzo duże inwestycje. Ważna jest jednak ich rola w przestrzeni miejskiej.
Dyrektor departamentu w wielkopolskim UM podkreśla, że przykładem bardzo atrakcyjnych z punktu widzenia miasta inwestycji jest tworzenie inkubatorów przedsiębiorczości.
‒ W tym inkubatorze przedsiębiorczości mogą się ulokować nowe firmy, które w normalnych, realnych stawkach rynkowych nie byłyby w stanie funkcjonować gdzie indziej. Jest to wartość dodana. Jeśli nawet tych miejsc pracy dodatkowo powstaje kilkanaście czy kilkadziesiąt, to warto te środki inwestować – przekonuje Krawczykowski. Dodaje: ‒ To nie zawsze muszą być miejsca pracy generowane bezpośrednio.
Dużą rolę w przyciąganiu inwestorów ma dostępność preferencyjnych pożyczek z unijnej inicjatywy JESSICA. By się o nie ubiegać, przedsiębiorcy muszą jednak zrealizować aspekt społeczny inwestycji, na przykład poprzez stworzenie nowej przestrzeni miejskiej lub rewitalizację budynków. Krawczykowski przyznaje, że te środki zwrotne są obarczone dodatkowymi wymogami i nie każdy inwestor może na nie liczyć, dla wielu to jednak bardzo atrakcyjna zachęta. Dodaje, że pożyczki JESSICA udzielane przez BGK są bardzo skuteczne, niezbędne jest tylko szersze rozpropagowanie tego typu finansowania.
‒ Nie każdy projekt, który zgłasza się o dofinansowanie do Banku Gospodarstwa Krajowego, otrzymuje je, bo nie każdy projekt jest w stanie spełnić nasze założenia. Ale taka selekcja projektów pozwala na to, żeby wybierać te najlepsze, oraz te, które generują określone miejsca pracy – przekonuje Krawczykowski.
Czytaj także
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-03-10: Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-10-17: Polskie miasta szybko się starzeją. Demografia wpływa na wiele ich działań
- 2024-09-11: Pierwsze pożyczki na zieloną transformację trafiają do miast. Do końca roku zostanie podpisanych 200 umów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.