Newsy

Wielkopolska chce przyciągać inwestorów rewitalizujących miasta. Zachętą mają być m.in. unijne pożyczki

2014-10-27  |  06:45
Mówi:Radosław Krawczykowski
Funkcja:dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego
Firma:Wielkopolski Urząd Marszałkowski
  • MP4
  • Wielkopolska chce przyciągać inwestorów chętnych do odnawiania starych budynków. Oprócz korzyści komercyjnych, mieliby zadbać też o wartość społeczną projektów. Nie muszą to być inwestycje bardzo duże, bo nawet kilkanaście miejsc pracy stworzonych przez prywatnego przedsiębiorcę to korzyść dla regionu. Samorząd natomiast zamierza inwestować bardziej w infrastrukturę drogową i kolejową oraz służbę zdrowia.

     Potrzebujemy takich inwestorów, którzy oprócz typowo komercyjnego projektu, generują dodatkowy element społeczny. Mamy przykłady takich projektów, chociażby przerobienie starych hal fabrycznych na biurowiec, a wokół którego powstaje park, zarządzany później miasto – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Radosław Krawczykowski, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego w Wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim.

    Krawczykowski podkreśla, że do najpilniejszych zadań inwestycyjnych samorządu należą inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową, a także w służbę zdrowia. Dlatego tak ważni dla województwa są inwestorzy prywatni. Nie muszą to być nawet bardzo duże inwestycje. Ważna jest jednak ich rola w przestrzeni miejskiej.

    Dyrektor departamentu w wielkopolskim UM podkreśla, że przykładem bardzo atrakcyjnych z punktu widzenia miasta inwestycji jest tworzenie inkubatorów przedsiębiorczości.

    W tym inkubatorze przedsiębiorczości mogą się ulokować nowe firmy, które w normalnych, realnych stawkach rynkowych nie byłyby w stanie funkcjonować gdzie indziej. Jest to wartość dodana. Jeśli nawet tych miejsc pracy dodatkowo powstaje kilkanaście czy kilkadziesiąt, to warto te środki inwestować – przekonuje Krawczykowski. Dodaje: ‒ To nie zawsze muszą być miejsca pracy generowane bezpośrednio.

    Dużą rolę w przyciąganiu inwestorów ma dostępność preferencyjnych pożyczek z unijnej inicjatywy JESSICA. By się o nie ubiegać, przedsiębiorcy muszą jednak zrealizować aspekt społeczny inwestycji, na przykład poprzez stworzenie nowej przestrzeni miejskiej lub rewitalizację budynków. Krawczykowski przyznaje, że te środki zwrotne są obarczone dodatkowymi wymogami i nie każdy inwestor może na nie liczyć, dla wielu to jednak bardzo atrakcyjna zachęta. Dodaje, że pożyczki JESSICA udzielane przez BGK są bardzo skuteczne, niezbędne jest tylko szersze rozpropagowanie tego typu finansowania.

    Nie każdy projekt, który zgłasza się o dofinansowanie do Banku Gospodarstwa Krajowego, otrzymuje je, bo nie każdy projekt jest w stanie spełnić nasze założenia. Ale taka selekcja projektów pozwala na to, żeby wybierać te najlepsze, oraz te, które generują określone miejsca pracy – przekonuje Krawczykowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.