Mówi: | Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes PERN SA Radosław Głowski, kierownik działu Nowa Wieś Wielka, koordynator bazy paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej |
Zakończono rozbudowę bazy paliwowej PERN. Nowa inwestycja ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju
Grupa PERN zakończyła właśnie budowę dwóch nowych zbiorników na olej napędowy w największej w Polsce i jednej z najnowocześniejszych w Europie bazie paliwowej w Nowej Wsi Wielkiej, niedaleko Bydgoszczy. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, inwestycja jest strategiczna z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Do 2022 roku Grupa PERN przeznaczy na inwestycje ponad 2,6 mld zł. Gigantyczny plan inwestycyjny zakłada budowę dwóch nowych rurociągów oraz nowych pojemności magazynowych.
– Realizujemy plan inwestycyjny na lata 2018–2022 o wartości 2,6 mld zł w sektorze paliw i części dotyczącej surowców, czyli ropy naftowej. W sumie chcemy zbudować 700 tys. m³ nowych pojemności w części paliwowej i 0,6 mln m³ w części ropy zbiornikowej plus rurociągi. Będzie to rurociąg Boronów-Trzebinia, którym w paliwa będzie zaopatrywany rejon Małopolski. Budujemy ten rurociąg dla potrzeb PKN Orlen, który jest właścicielem zakładu w Trzebini. Natomiast największa i najbardziej kosztowna z naszych inwestycji to rurociąg Płock–Gdańsk, którego łączny koszt przekroczy 1 mld zł – mówi agencji Newseria Biznes Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes PERN.
W trakcie rozbudowy jest również Baza Gdańsk i gdański Terminal Naftowy, gdzie trwa budowa siedmiu nowych zbiorników na ropę naftową. Po zakończeniu inwestycji w 2020 roku pojemność magazynowa na ropę naftową powiększy się o prawie 600 tys. m³ do poziomu 4,1 mln m³.
Jak podkreśla spółka, budowa nowych pojemności magazynowych to jeden z filarów strategii inwestycyjnej, podyktowany nie tylko koniecznością zapewnienia krajowego bezpieczeństwa energetycznego, lecz także otoczeniem rynkowym, bo po uszczelnieniu obrotu paliwami w Polsce skokowo wzrosło zapotrzebowanie na ich magazynowanie.
– PERN realizuje politykę rządu w zakresie budowania bezpieczeństwa energetycznego w sektorze paliw i ropy naftowej. Program przyjęty przez rząd w 2017 roku dokładnie sprecyzował, co mamy zbudować w skali makro – podkreśla Tadeusz Zwierzyński.
W tym miesiącu PERN sfinalizował kolejną inwestycję w segmencie magazynowania paliw. W bazie paliw w Nowej Wsi Wielkiej zakończył się proces budowy dwóch nowych zbiorników na olej napędowy o pojemności 32 tys. m³ każdy. Dzięki temu łączna pojemność bazy zwiększyła się do 360 tys m³. Wcześniej dwa podobne zbiorniki zostały wybudowane również w bazie w Koluszkach, a wartość obu inwestycji przekroczyła 130 mln zł.
– Przeznaczeniem nowych zbiorników jest polepszenie dystrybucji paliw, a także gromadzenie zapasów interwencyjnych na trudne okresy. Niedawno zdarzył się taki trudny okres, ale klienci na stacjach benzynowych nawet nie odczuli, że na rynku paliw wystąpiły jakiekolwiek problemy – wyjaśnia Tadeusz Zwierzyński.
Nowa Wieś Wielka to największa baza paliw w Polsce, która połączona jest rurociągiem dalekosiężnym z rafinerią PKN Orlen w Płocku oraz bazą paliw w Rejowcu. Jej koordynator Radosław Głowski podkreśla, że zakończona właśnie inwestycja była strategiczna zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego państwa, jak i ze względu na zwiększoną w ostatnim czasie sprzedaż paliw na polskim rynku.
– Nasze systemy w zakresie załadunku i rozładunku z cystern drogowych i kolejowych czy też z rurociągu dalekosiężnego z rafinerii w Płocku oraz możliwości przetłaczania produktów rurociągiem dalekosiężnym do Bazy Paliw nr 4 w Rejowcu, a także połączeniem z kawernami IKS Solino skutkują tym, że jest to niezwykle ważna baza, kluczowa dla realizacji wszystkich projektów rządowych związanych z sektorem paliwowym. Jest to także najnowocześniejsza baza w Polsce i jedna z najnowocześniejszych w Europie – podkreśla Radosław Głowski, kierownik Działu Nowa Wieś Wielka, koordynator Bazy Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej.
Baza Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej powstała w 1979 roku. Obiekt posiada 20 zbiorników i zajmuje się przyjmowaniem produktów z rurociągu dalekosiężnego, cystern kolejowych i cystern drogowych, a także magazynowaniem oraz wydawaniem produktów na rynek.
– W najbliższym czasie planujemy jeszcze kilka zadań inwestycyjnych. Kluczowym jest budowa nowego frontu rozładunkowego dla cystern kolejowych, dzięki czemu zyskamy możliwość jednoczesnego rozładunku 30 cystern kolejowych. Cały proces rozładunku jednorazowo będzie trwał około 4 godzin, co oznacza, że w ciągu doby będziemy w stanie rozładowywać dodatkowo nawet do 5 takich składów pociągowych – wyjaśnia Radosław Głowski. – W planach jest także budowa rurociągów technologicznych wewnątrz bazy. Te umożliwią nam zwiększenie wydajności w przypadku przyjęcia oleju napędowego z rurociągu dalekosiężnego bezpośrednio z rafinerii w Płocku i jednoczesnego wytłaczania oleju napędowego z innego zbiornika do Bazy Paliw nr 4 w Rejowcu.
Czytaj także
- 2024-03-28: Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-26: W anestezjologii dokonał się skokowy postęp. To dziś jedna z najbezpieczniejszych dziedzin medycyny
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-12: Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych przetwarzanych w różnych urzędach. NIK zapowiada kontrole we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-07: Polski Czerwony Krzyż: Ponad 8 tys. zgłoszeń zaginionych osób w związku z wojną w Ukrainie. W toku jest ok. 300 postępowań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.