Newsy

KDPW: Tylko 1/3 rachunków inwestycyjnych jest aktywna

2012-04-06  |  06:50
Mówi:Iwona Sroka
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych
  • MP4

    Liczba rachunków inwestycyjnych stopniowo rośnie. Jest ich już ponad 1,5 mln. Statystyki te nie świadczą jednak o zaangażowaniu właścicieli rachunków. Z informacji Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych wynika, że większość z nich nie jest aktywna.

     - My zawsze badamy liczbę rachunków prowadzonych przez Krajowy Depozyt dla naszych uczestników, natomiast nie badamy ich aktywności. To już jest po stronie naszych uczestników i właścicieli rachunków. Z tego, co wiemy zaledwie 1/3 z nich to są rachunki aktywne, czyli takie dosyć często używane, które w krótkiej perspektywie czasowej noszą znamiona aktywności - twierdzi prezes Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.

    Wzrost zarówno liczby otwieranych rachunków, jak i aktywności ich właścicieli, zależy od oferty prywatyzacyjnej Ministerstwa Skarbu Państwa.

     - Zwykle obserwowaliśmy, że duży przyrost rachunków następował w momencie dużych prywatyzacji, zwłaszcza skarbowych. Jak wchodziły na giełdę akcję PZU, Taurona czy samej GPW, to wtedy notowaliśmy rekordowe przyrosty liczby rachunków - mówi Iwona Sroka.

    W 2010 roku, kiedy trzy wymienione spółki debiutowały na warszawskim parkiecie, uczestnicy KDPW otworzyli ponad 340 tysięcy nowych rachunków.

     - Dopóki takich dużych prywatyzacji nie będzie, myślę, że liczba rachunków nieznacznie się zmieni - przyznaje prezes KDPW.

    W przyjętym w marcu planie prywatyzacji na lata 2012-2013 resort skarbu państwa przewiduje wprowadzenie na giełdę takich spółek, jak Enea, Energa, Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, Węglokoks czy Bumar.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Problemy społeczne

    Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych

    W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.

    Transport

    Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

    Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

    Prawo

    70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

    Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.