Newsy

Konsumenci szukają oszczędności, kupując online. Dziś w 2,5 tys. polskich sklepów Dzień Darmowej Dostawy

2014-12-02  |  06:30

Ponad 80 proc. Polaków posiadających dostęp do sieci chce w tym roku kupić prezenty przez internet – wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Internauci podkreślają, że tak jest taniej i że mają większy wybór. Dziś po raz piąty będą mogli oszczędzić na kosztach przesyłki. Do Dnia Darmowej Dostawy przyłączyło się w tym roku ponad 2,5 tys. e-sklepów.

E-commerce w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Z szacunków firmy PMR wynika, że pod koniec tego roku rynek osiągnie wartość 27 mld zł. W porównaniu z zeszłorocznymi wynikami e-commerce wzrośnie o około 15 proc. – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Kuźma-Filipek, rzecznik akcji Dzień Darmowej Dostawy.

Polacy kupują w sieci, bo uważają, że tak jest taniej i że mają większy wybór. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej, przyznaje tak odpowiednio 67 proc. i 43 proc. ankietowanych. Badanie firmy Gemius wskazuje, że dla 69 proc. konsumentów niższe koszty dostawy byłyby powodem do zwiększenia e-zakupów. W tym roku po raz kolejny mogą uniknąć kosztów dostawy w ramach Dnia Darmowej Dostawy.

Polacy przyzwyczaili się już, że na początku grudnia taka akcja ma miejsce, bo dzięki niej mogą zaoszczędzić trochę pieniędzy – podkreśla Kuźma-Filipek. – Ale akcja ma zachęcać do zakupów w sieci także tych, którzy nigdy wcześniej tego nie robili. Zakupy w ramach DDD powinny być zrealizowane do Mikołajek.

Jak podkreśla, w ubiegłym roku przez 24 godziny odnotowano 3 mln przekierowań ze strony www.dziendarmowejdostawy.pl do stron poszczególnych sklepów, które przyłączyły się do akcji.

Dla klientów to szansa na oszczędności, dla e-przedsiębiorców – szansa na wypromowanie własnej marki i zdobycie nowych klientów.

Firmy zaczynają zauważać ten rynek i wchodzić na niego w sposób coraz bardziej otwarty – wskazuje Agnieszka Kuźma-Filipek. – Technologie związane z tabletami i smartfonami, czyli cały m-commerce, pomagają i rozwijają kanał handlu w sieci. Ale faktem jest również, że nie wszystkie sklepy są przygotowane do obsługi swoich stron internetowych za pomocą urządzeń mobilnych.

Wzorem DDD jest amerykański Cyber Monday, pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, podczas którego e-sklepy organizują obniżki. W Polsce impreza organizowana jest po raz piąty. Jak informuje Agnieszka Kuźma-Filipek w poprzedniej edycji 80 proc. uczestników odnotowało zwiększoną liczbę zakupów w porównaniu z średnią z listopada, a w 30 proc. był to przyrost o ponad 100 proc. W ponad połowie sklepów złożone zamówienia pochodziły w jednej trzeciej od nowych klientów, a 85 proc. zrealizowało zamówienia w ciągu jednego do trzech dni.

Firmy mogą negocjować ze spedytorami korzystne warunki dostawy produktów klientom, co oczywiście wymaga wcześniejszego zgłoszenia i poinformowania, że będzie się brało udział w akcji – instruuje Kuźma-Filipek. – Na pewno przy okazji DDD sklepy, które mają w produkty jednostkowo mało warte, mogą ustanowić minimalny limit zamówienia, np. 20 zł, tak aby klient nie kupował przysłowiowej łyżeczki za trzy złote, kiedy same koszty kurierskie są 3-4 razy wyższe.

Organizatorem wydarzenia jest serwis eKomercyjnie.pl. Do udziału w br. zgłosiło się w nim 2550 firm z całej Polski (w ub. roku – 2450), najwięcej z kategorii Dom i ogród (16 proc.), Uroda i zdrowie (14 proc), Odzież, dodatki (11 proc.), Dla Dzieci  (8 proc.) oraz Sport (7 proc.). Dla zamówień złożonych tego dnia koszt wysyłki towaru do klienta będzie wynosił 0 zł niezależnie od metody płatności i rodzaju spedycji. Akcja obejmuje wyłącznie zamówienia z dostawą na terytorium Polski.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska mierzą się z największym kryzysem w historii. Część portów czeka upadłość lub będzie musiała się przebranżowić

Pandemia i lockdowny spowodowały, że polskie lotniska mierzą się z największym kryzysem w historii. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podaje, że w całym 2020 roku liczba wszystkich operacji lotniczych spadła o 58,7 proc. w porównaniu do 2019 roku. Większość lotnisk regionalnych musi walczyć o utrzymanie płynności finansowej, a przed nimi jeszcze co najmniej dwa trudne sezony. Na wsparcie państwa raczej nie powinny liczyć, więc niektóre porty czeka upadłość lub przynajmniej znaczące zmiany w działalności.

Handel

Sanepid przeprowadza nawet 1300 kontroli dziennie w otwartych placówkach gastronomicznych. Tymczasem sądy uchylają kary za łamanie obostrzeń

Sądy administracyjne rozpatrują w ostatnich tygodniach dziesiątki spraw, które dotyczą kar nakładanych przez sanepid za złamanie pandemicznych obostrzeń. Niedługo rozpraw może być jeszcze więcej, ponieważ według Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej obecnie sanepid wykonuje nawet 1300 kontroli dziennie w całym kraju. Jednak w większości przypadków są one rozstrzygane na korzyść obywateli i przedsiębiorców. Sądy uchylają kary i zwracają uwagę m.in. na brak właściwej podstawy prawnej oraz niezgodność rządowych zakazów i nakazów z Konstytucją. Przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad wznowieniem działalności mimo groźby kary z sanepidu, może to zachęcić do masowego łamania lockdownu.

Handel

Amnesty International: Bogate kraje kupiły już ponad 80 proc. dostaw szczepionek. Biedne zaszczepią w tym roku tylko 1 na 10 osób

Ponad 80 proc. dostaw szczepionek Pfizera-BioNTechu i Moderny planowanych na 2021 rok zostało już sprzedanych do bogatych krajów. Te zakontraktowały już wystarczającą liczbę dawek, aby do końca roku zaszczepić całą swoją populację prawie trzykrotnie. Tymczasem biedniejsze nie będą w stanie zaszczepić nawet lekarzy czy osób z grup ryzyka. Blisko 70 krajów o niższych i średnich dochodach w tym roku zaszczepi tylko 1 na 10 swoich obywateli – wynika z danych Amnesty International. Organizacja podkreśla, że – zgodnie z międzynarodowym prawem dotyczącym praw człowieka – na bogatszych państwach spoczywa odpowiedzialność za pomoc tym, które dysponują mniejszymi zasobami, a bez solidarności nie uda się zakończyć globalnej pandemii COVID-19. Według WHO będzie to możliwe dopiero po wyszczepieniu około 70 proc. całej światowej populacji. 

Problemy społeczne

Ojcowie poświęcają dzieciom więcej czasu w pandemii. Prawie co trzeci przyznaje, że poprawiło to relacje rodzinne

Ponad 60 proc. ojców w czasie pandemii spędza więcej czasu ze swoimi dziećmi. To przekłada się na poprawę wzajemnych relacji. – Jest to bardzo pozytywny skutek uboczny pandemii koronawirusa. Dzięki temu rośnie rola ojców w wychowywaniu dzieci – mówi dr Dariusz Cupiał z Tato.net. Raport o ojcostwie „Stato’20” pokazał również, że ojcowie, którzy nie mieszkają z dziećmi, odczuwają pogorszenie sytuacji – w czasie pandemii nie mają z nimi kontaktu lub jest on bardzo utrudniony. W Polsce wciąż mało popularne są inicjatywy wspierające mężczyzn w ojcostwie, a dodatkowo nie sprzyjają im regulacje prawne i praktyka sądów. Dlatego eksperci postulują szereg zmian.