Newsy

Co czwarty kupowany w Polsce produkt to marka własna sieci handlowej. Na Zachodzie ich popularność jest dwa razy większa

2014-12-22  |  06:45
Mówi:Ryszard Tomaszewski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Tesco Polska
  • MP4
  • Polacy coraz chętniej kupują produkty marek własnych supermarketów. W Tesco ich udział w sprzedaży wynosi już ok. 25 proc., a po wliczeniu produktów sprzedawanych luzem ‒ nawet ponad 30 proc. To jednak wciąż dwa razy mniej niż na Zachodzie. Sieci handlowe widzą w tym segmencie duży potencjał rozwoju. 

    W takich krajach jak Wielka Brytania czy Francja marka własna ma nawet 55-60 proc. udziału w sprzedaży. W Polsce ten poziom, dzięki Tesco jako marce bardzo znanej, osiąga mniej więcej 25 proc. – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ryszard Tomaszewski, prezes zarządu Tesco Polska. ‒ Widzimy potencjał, to może być nawet 45, 50 czy 55 proc.

    Tesco ma obecnie główne trzy marki własne, których sprzedaż łącznie zwiększa się o kilka procent rocznie. Najtańszą jest Tesco Value, która kilka miesięcy temu zadebiutowała w nowej odsłonie. Tomaszewski ocenia, że istnieje potencjał na co najmniej podwojenie sprzedaży w tej kategorii, dzięki czemu Tesco stanie się bardziej konkurencyjne i tanie.

    Marka Tesco to produkty, które mają jakość porównywalną z rozpoznawalnymi markami, ale są sprzedawane w korzystniejszych cenach. To kategoria, w której wzrosty sprzedaży są najbardziej dynamiczne. Najmniejszy udział mają niedawno wprowadzone produkty Tesco Finest z segmentu premium.

    Jak dodaje Anna Grabowska, dyrektor działu zakupów artykułów żywnościowych, wiceprezes zarządu Tesco Polska, w okresie świątecznym spółka wprowadzi ok. 150 produktów marki Finest.

    Większość z nich to produkty kontynentalne, importowane z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Jeśli chodzi o produkty Tesco Finest pochodzące z Polski, to skoncentrowaliśmy się na wędlinach i mięsie. Przyglądamy się, jak klient zareaguje na tę ofertę – wylicza Grabowska.

    Tesco stawia na rozwój marki własnej, bo jak pokazują badania, konsumenci coraz chętniej po nie sięgają. Z raportu On Board PR Ecco Network wynika, że aż 97 proc. Polaków kupuje takie produkty. 83 proc. konsumentów wskazuje, że skłania ich do tego atrakcyjna cena, ale już 64 proc. dostrzega dobrą relację jakości do ceny.

    Tomaszewski podkreśla, że dzięki koncentracji na markach własnych i ich rozwojowi Tesco ma nie tylko lepszą kontrolę nad asortymentem, lecz także nad jego jakością i ceną.

    Prace nad produktami pod markami własnymi Tesco będą prowadzone w otwartym w Krakowie Europejskim Centrum Innowacji. Opracowywane tam produkty będą trafiały również do Czech, Węgier i na Słowację. Jak podkreślają przedstawiciele sieci, to szansa dla polskich dostawców, by ze swoimi produktami trafili na nowe rynki zbytu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.