Newsy

Dla Polaków jakość coraz ważniejsza niż cena. Tylko 20 proc. konsumentów to klienci oszczędni

2016-09-15  |  06:35
Mówi:prof. Alicja Grochowska, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej na Uniwersytecie SWPS w Warszawie

Bartłomiej Strzałkowski, kierownik Działu Zarządzania Kategoriami i Marketingu Handlowego w Henkel Polska

  • MP4
  • Większość Polaków to wymagający konsumenci, którzy są gotowi zapłacić więcej za produkty lepszej jakości – wynika z badania Shopper Study na zlecenie firmy Henkel. Coraz chętniej kupujemy takie towary, które służą dłużej i lepiej. Tylko 20 proc. stanowią klienci oszczędni, którzy kierują się podczas zakupów głównie ceną. Mamy też coraz większe wymagania wobec sklepów – co do czystości, bogactwa oferty i atmosfery panującej w sklepie.

    – Polacy coraz chętniej szukają produktów wartościowych, ale z dobrą proporcją wartości do ceny. Grupa poszukiwaczy wartościowych ofert jest największa, co oznaczałoby, że powoli wychodzimy jako społeczeństwo dojrzewających konsumentów z etapu poszukiwania najtańszych, ale gorszej jakości produktów. Stać nas na trochę więcej – mówi agencji Newseria Biznes prof. Alicja Grochowska, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.

    Badanie Shopper Study przeprowadzone na zlecenie firmy Henkel pozwala wyodrębnić trzy podstawowe grupy klientów: konsumenci poszukujący wartościowych ofert, konsumenci beztroscy oraz konsumenci oszczędni. Do tej pierwszej grupy – konsumentów poszukujących wartościowych ofert – należy 52 proc. badanych. To o 6 pkt proc. więcej niż w 2010 roku.

    – Ta grupa osób bardzo lubi zakupy, ceni różnorodność produktów, bogactwo asortymentu i jest gotowa zapłacić więcej za produkt, który będzie lepszej jakości, który będzie lepiej spełniał ich oczekiwania. To są ludzie, którzy lubią nowości, chętnie poszukują informacji o produktach w internecie, przeglądają ulotki, a także korzystają z gazetek promocyjnych – mówi Bartłomiej Strzałkowski, kierownik Działu Zarządzania Kategoriami i Marketingu Handlowego w Henkel Polska.

    Z badania wynika, że 28 proc. respondentów to konsumenci beztroscy. Dla nich najważniejsza jest jakość towaru i komfort zakupów, a cena schodzi na dalszy plan.

    Liczy się dla nich jakość i wygoda w rozumieniu nie tylko produktu, lecz także sklepu i miejsca, w którym dokonują zakupów. Dlatego taki konsument będzie oczekiwał bardzo dobrze zaaranżowanej przestrzeni półkowej sklepu. Cena jest rzeczą drugorzędną, dlatego konsumenci beztroscy będą zwracali mniejszą uwagę na gazetki promocyjne, oferty specjalne, ale też nie będą poszukiwali informacji – tłumaczy Bartłomiej Strzałkowski.

    Względy finansowe są z kolei na pierwszym miejscu u konsumentów oszczędnych. Należy do nich co piąty badany.

    – Są to konsumenci, którzy przede wszystkim patrzą na cenę, którzy chcą kupić najtańszy produkt i w ich procesie podejmowania decyzji to właśnie cena, a nie jakość jest na pierwszym miejscu. Patrzą na oferty promocyjne, wertują gazetki, szukają informacji właśnie po to, by kupić produkt jak najtaniej, już na etapie planowania samych zakupów – wyjaśnia Bartłomiej Strzałkowski.

    Badanie Shopper Study pokazuje, że dla 80 proc. Polaków kluczowym czynnikiem podczas podejmowania decyzji o zakupie jest jakość produktu. Jednocześnie już 66 proc. deklaruje, że chętnie zapłaci więcej, jeśli produkt oferuje lepszą jakość lub działanie. Dla 63% ważna jest szeroka gama produktów do wyboru, a na nowe produkty na półce zwraca uwagę 61 proc. konsumentów.

    – W tym badaniu zaskoczeniem dla mnie było zestawienie tego, z jakich sklepów najczęściej korzystają konsumenci, z tym, jakie mają oczekiwania wobec tych sklepów. Oczekiwania wobec sklepów to czystość, przejrzysta aranżacja półek, duży wybór produktów, również produktów premium – mówi prof. Alicja Grochowska.

    Polacy robią zakupy często i najczęściej w sposób tradycyjny, ale systematycznie przybywa również klientów sklepów internetowych.

    – Należałoby się zastanowić, co zrobić, żeby przekonać większą liczbę konsumentów do kupowania przez internet, zwłaszcza dóbr szybko zbywalnych. Główną przeszkodą w przypadku konsumentów jest to, że nie mogą doświadczyć zmysłowo produktów. Ale jak się okazuje, są na to sposoby. Można tak przedstawić w internecie ofertę, oddziałując na zmysły, że kupujący niemalże będą czuli zapach czy odczuwali konsystencję danego produktu – dodaje prof. Alicja Grochowska.

    Firma Henkel realizuje badanie Shopper Study także w innych krajach, w sumie na 20 europejskich rynkach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.