Mówi: | Patrycja Sass-Staniszewska |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Izba Gospodarki Elektronicznej |
Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji
Z promocji i rabatów oferowanych przez sklepy z okazji Black Friday zamierza skorzystać w tym roku blisko 2/3 Polaków, którzy liczą na uniknięcie inflacyjnych podwyżek. Wiele jednak uzależniają od skali obniżek. Tegoroczny Black Friday będzie pod tym względem inny niż dotychczasowe, ponieważ promocje przygotowane przez sklepy po raz pierwszy muszą spełnić wymagania dyrektywy Omnibus. Dzięki temu kupujący będą mogli sprawdzić, czy produkty i usługi kupowane ze zniżką są rzeczywiście tańsze niż w poprzednich 30 dniach.
Black Friday to początek najintensywniejszego okresu w handlu. Tradycyjnie wypada w ostatni piątek listopada, ale dla wielu sklepów to umowna data, bo akcje promocyjne nierzadko trwają przez cały tydzień, a nawet miesiąc. Jak wynika z badania Klarny, w tym roku 63 proc. Polaków zamierza zrobić zakupy w ramach Black Friday, o 3 pkt proc. więcej niż w ubiegłym. Według badania platformy SMSAPI dzięki promocjom w Black Friday 44,4 proc. Polaków chce uniknąć inflacyjnych podwyżek podczas świątecznych zakupów.
– Na Black Friday czekają wszyscy: zarówno branża, jak i konsumenci. To jest moment, kiedy ceny znacznie spadają. Branża oczekuje oczywiście fantastycznej sprzedaży podczas Black Friday, a konsumenci oczekują w tym dniu fantastycznych promocji i mam nadzieję, że jedna i druga strona zostanie usatysfakcjonowana. Dla wielu sklepów internetowych jest to także moment na pozyskanie nowych klientów, a następnie przez kolejny rok na umiejętne zmonetyzowanie tych nowych biznesów, które się właśnie również w Black Friday tworzą. Mam nadzieję, że będzie to paliwo do rozwoju branży na kolejny, 2024 rok – mówi agencji Newseria Biznes Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Według danych TPay, podawanych przez izbę, w 2022 roku podczas wyprzedażowego święta sprzedaż w sklepach internetowych wzrosła średnio o 118 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca, a liczba transakcji – o 34 proc.
– Black Friday to święto handlu, zarówno dla konsumenta, jak i dla tych, którzy prowadzą biznesy. To jest konieczność, konsumenci oczekują rabatów i mam nadzieję, że i w tym roku podczas Black Friday zostaną pozytywnie zaskoczeni przez sklepy internetowe – mówi Patrycja Sass-Staniszewska. – Nie wszystkie sklepy internetowe biorą jednak udział w tym święcie, niektóre podjęły decyzję, że w tym roku w Black Friday nie będą brały udziału. W zamian np. wysyłają konsumentom dodatkowe sample albo oferują inne, atrakcyjne rozwiązania. Te sklepy starają się sprzedać jakością, starają się sprzedać w formie innych promocji.
Według raportu Klarny 40 proc. respondentów w Polsce spodziewa się znaczących obniżek w sklepach. Widać to szczególnie wśród najmłodszej grupy badanych (18-26 lat), gdzie blisko 50 proc. osób oczekuje znalezienia bardzo korzystnych ofert. Jednocześnie 34 proc. Polaków deklaruje, że istotne podczas zakupów w Black Friday jest dla nich to, aby kupować tylko te rzeczy, które mieszczą się w ich budżecie. Zaledwie 10 proc. obawia się, że wyda za dużo pieniędzy. To pokazuje, że Polacy wykazują większą dyscyplinę w zarządzaniu budżetem niż konsumenci z innych rynków.
Co istotne, w tym roku pilnowanie wydatków będzie łatwiejsze niż w poprzednich latach. Promocje przygotowane przez sklepy z okazji Black Friday po raz pierwszy muszą spełnić wymagania dyrektywy Omnibus, która w Polsce zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Według nowych przepisów sprzedawcy są zobowiązani do informowania klientów o najniższej cenie produktu bądź usługi z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję. W ten sposób kupujący będą mogli mieć pewność, że produkty i usługi kupowane ze zniżką podczas Black Friday są rzeczywiście tańsze, bo w poprzednich latach nagminną praktyką było zawyżanie cen przed wprowadzeniem rabatów.
– Dyrektywa Omnibus zmieniła handel elektroniczny. Ona ma na celu zabezpieczenie konsumenta przed nieuczciwymi promocjami, które miały miejsce w internecie czy tradycyjnym handlu. Chodzi o to, żeby nie było sztucznego podnoszenia ceny przed samym Black Friday, a następnie jej obniżania, ponieważ to wprowadzało klienta w błąd. Jest to duża zmiana, która chroni konsumenta, natomiast sklepy internetowe w Polsce dostosowują się do tej zmiany i mimo to biorą udział w Black Friday – mówi prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
UOKiK postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 60 wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych.
e-Izba wskazuje, że Polki i Polacy coraz chętniej robią zakupy w e-commerce – 70 proc. konsumentów deklaruje, że ich zakupy online są większe lub przynajmniej takie same jak offline (wg raportu „Omnichannel. Kupuję wygodnie” 2023). Eksperci przypominają, aby podczas Black Friday – kiedy ruch w sklepach online rośnie – nie tracić z oczu bezpieczeństwa transakcji i swoich danych. Czasem bajecznie wysokie rabaty i atrakcyjne oferty okazują się bowiem dziełem oszustów, którzy chcą uśpić czujność konsumentów i przekierować ich do fałszywych e-sklepów. Dlatego ważne, żeby za każdym razem potwierdzać wiarygodność e-sklepu, kupować w tych sprawdzonych i korzystać przy tym z bezpiecznych, dobrze znanych serwisów płatności.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-13: Alicja Węgorzewska: Nie wierzę w zabobony jak piątek trzynastego czy czarny kot. To my panujemy nad własnym losem
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-10-04: Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.