Newsy

Dwucyfrowy wzrost liczby wysyłanych przesyłek kurierskich. Rynek napędzają małe i średnie firmy z sektora e-commerce

2014-12-18  |  06:35

O 10-15 proc. rocznie rośnie co roku liczba przesyłek kurierskich w Polsce. Grudzień to najlepszy miesiąc w roku dla firm działających na tym rynku – w porównaniu z listopadem przesyłek jest nawet o 25 proc. więcej. Rynek napędzają małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora e-commerce. Ich klienci coraz większą uwagę zwracają nie tylko na cenę, lecz także na jakość, czas oraz elastyczność dostawy.

Rynek rośnie coraz dynamiczniej. Głównym komponentem tego wzrostu jest rozwój rynku e-commerce – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Sulich, dyrektor ds. marketingu DHL Parcel. ‒ W tej chwili tempo wzrostu rynku liczone liczbą paczek mieści się gdzieś pomiędzy 10-15 proc. rocznie. Natomiast w okresie świątecznym, w listopadzie i grudniu, kiedy mamy do czynienia z masowymi zakupami, ten wzrost jest nawet rzędu 20-25 proc.

W tym roku świąteczne prezenty docierają do odbiorców bez większych problemów, bo kurierom sprzyja pogoda i brak śniegu. Firmy z tej branży przygotowały się też na wzmożony ruch w grudniu.

Sulich podkreśla, że grudniowy wzrost liczby wysyłanych paczek to przede wszystkich wynik aktywności małych i średnich przedsiębiorstw. Ich liczba oraz wielkość sprzedaży szybko rosną, a cały sektor e-commerce może w tym roku być warty nawet 30 mld zł. To dobra informacja dla firm kurierskich, bo właśnie sklepy internetowe są ich podstawowymi i najważniejszymi klientami.

Chociaż struktura rynku z dominującymi małymi i średnimi przedsiębiorstwami e-commerce pozostaje niezmienna, to nieco inne są preferencje klientów. O ile dawniej najważniejsza była dla nich cena, teraz rośnie wpływ innych czynników. Sklepy internetowe szukają sposobów na wyróżnienie się i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Wsparciem w tym może być oferta firm kurierskich.

Te przewagi mieszczą się w obszarze, który my nazywamy wygodą konsumenta – wyjaśnia Sulich. ‒ Chcemy dać konsumentowi możliwość zadecydowania w każdej chwili o innym miejscu doręczenia tej przesyłki niż pierwotnie wskazany adres. Wydaje mi się, że to jest kierunek, w którym będziemy zmierzać, czyli wygoda konsumenta, większy wybór, możliwość dostosowania czasu i miejsca doręczenia paczki do preferencji klienta i jego możliwości, tak żeby nie był niewolnikiem kuriera.

Sulich dodaje, że firmy kurierskie coraz poważniej traktują preferencje klientów. Dawniej najważniejszym uczestnikiem rynku byli nadawcy, jednak teraz odbiorcy przesyłek mają coraz większe wymagania.

Chcemy trzeciemu segmentowi, czyli odbiorcom przesyłek, dostarczyć dokładnie tego, czego się spodziewa. Jednocześnie chcemy, aby nasi partnerzy którzy wysyłają paczki i z którymi mamy kontrakty, także mieli pewność, że jeżeli podpisują umowę, wchodzą w relacje prawne z DHL Parcel, to ich przesyłki i klienci są bezpieczni – podkreśla Sulich.

Dodaje, że w przyszłym roku rynek będzie najprawdopodobniej dalej zmierzał w kierunku szukania przewag konkurencyjnych innych niż cena. To może też wpłynąć na poszukiwanie nowych sposobów dostarczania przesyłek, więc daje pole do rozwoju dla firm kurierskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.