Mówi: | Wojciech Bystroń |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Spar Polska |
Ekspansja sieci handlowej Spar w Polsce. Średnio co tydzień otwiera się kolejny sklep
Sieć sklepów Spar Polska w ciągu ostatnich trzech lat urosła do 140. Do końca tego roku otwartych będzie 10 kolejnych. Docelowo sieć ma mieć 300 placówek handlowych. Spar Polska chce inwestować w swoich sklepach w koncepcję żywności na wynos i oferować posiłki na miejscu. Taki koncept sprawdził się już na zachodzie Europy.
– Będziemy bardzo mocno inwestowali w naszych sklepach w koncept "food-to-go", czyli w koncept żywności na wynos, ale również do konsumpcji na miejscu. Chcemy uruchamiać też koncepcję kawową, kopiując to, co się dzieje na Zachodzie. Uważam, że w perspektywie kilku lat polski rynek stanie się taki sam jak rynek zachodni – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Bystroń, prezes Spar Polska.
Spar Polska koncentruje się na otwieraniu kilku rodzajów placówek handlowych o różnej powierzchni handlowej i bazuje na franczyzie. Połowa sklepów powstaje od podstaw, drugą połowę firma pozyskuje z już istniejących. Do końca przyszłego roku sieć chce liczyć ok. 200 placówek.
– Mamy format Spar Express do 200 mkw., Spar Market do 1 tys. mkw., Eurospar powyżej 1 tys. mkw., i jeszcze nieobecny dzisiaj w Polsce format InterSpar, czyli hipermarkety. Chcemy otwierać około 50 sklepów rocznie, a docelowo 300 sklepów w Polsce w lokalizacjach, w których są potrzebne zarówno klientom, jak i franczyzobiorcom – mówi prezes Spar Polska podczas konferencji "Handel tradycyjny dziś i jutro. Jak skutecznie sprzedawać" organizowanej przez wydawcę miesięcznika "Handel".
Dziś Spar ma około 140 sklepów własnych i franczyzowych. Sieć rozwija się głównie na południowym wschodzie kraju. Powstał już jednak pierwszy sklep na Pomorzu, w Wejherowie, a do końca tego roku zostanie otworzony kolejny – w Rumii.
Spar Polska rozpoczął działalność w 1996 r. Jednak rozwój sieci liczony jest od 2010 roku, kiedy nastąpiło połączenie z grupą kapitałową Bać-Pol. Obecny etap szybkiego powiększania sieci sklepów poprzedziła restrukturyzacja firmy.
– Na początku 2010 r. mieliśmy tylko 60 sklepów – mówi Wojciech Bystroń. – Etap niezbędnych cięć trwał w naszej firmie praktycznie rok. Ze względu na brak możliwości spełniania wymagań musieliśmy zamknąć, wykluczyć z sieci około 50 placówek. Był to dla nas bardzo bolesny proces, ale niestety bardzo potrzebny, żeby ta sieć mogła osiągnąć standard, który rokuje jej przyszłość – wyjaśnia prezes.
Po restrukturyzacji sieć inwestuje głównie w rozwój franczyzy.
Spar dysponuje około 12 tys. sklepów zlokalizowanymi w 36 krajach na czterech kontynentach. Firma powstała w Holandii w 1932 roku. Opiekunem marki Spar Polska jest Spar International, którego biuro mieści się w Amsterdamie.
Czytaj także
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.