Mówi: | Wojciech Bystroń |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Spar Polska |
Ekspansja sieci handlowej Spar w Polsce. Średnio co tydzień otwiera się kolejny sklep
Sieć sklepów Spar Polska w ciągu ostatnich trzech lat urosła do 140. Do końca tego roku otwartych będzie 10 kolejnych. Docelowo sieć ma mieć 300 placówek handlowych. Spar Polska chce inwestować w swoich sklepach w koncepcję żywności na wynos i oferować posiłki na miejscu. Taki koncept sprawdził się już na zachodzie Europy.
– Będziemy bardzo mocno inwestowali w naszych sklepach w koncept "food-to-go", czyli w koncept żywności na wynos, ale również do konsumpcji na miejscu. Chcemy uruchamiać też koncepcję kawową, kopiując to, co się dzieje na Zachodzie. Uważam, że w perspektywie kilku lat polski rynek stanie się taki sam jak rynek zachodni – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Bystroń, prezes Spar Polska.
Spar Polska koncentruje się na otwieraniu kilku rodzajów placówek handlowych o różnej powierzchni handlowej i bazuje na franczyzie. Połowa sklepów powstaje od podstaw, drugą połowę firma pozyskuje z już istniejących. Do końca przyszłego roku sieć chce liczyć ok. 200 placówek.
– Mamy format Spar Express do 200 mkw., Spar Market do 1 tys. mkw., Eurospar powyżej 1 tys. mkw., i jeszcze nieobecny dzisiaj w Polsce format InterSpar, czyli hipermarkety. Chcemy otwierać około 50 sklepów rocznie, a docelowo 300 sklepów w Polsce w lokalizacjach, w których są potrzebne zarówno klientom, jak i franczyzobiorcom – mówi prezes Spar Polska podczas konferencji "Handel tradycyjny dziś i jutro. Jak skutecznie sprzedawać" organizowanej przez wydawcę miesięcznika "Handel".
Dziś Spar ma około 140 sklepów własnych i franczyzowych. Sieć rozwija się głównie na południowym wschodzie kraju. Powstał już jednak pierwszy sklep na Pomorzu, w Wejherowie, a do końca tego roku zostanie otworzony kolejny – w Rumii.
Spar Polska rozpoczął działalność w 1996 r. Jednak rozwój sieci liczony jest od 2010 roku, kiedy nastąpiło połączenie z grupą kapitałową Bać-Pol. Obecny etap szybkiego powiększania sieci sklepów poprzedziła restrukturyzacja firmy.
– Na początku 2010 r. mieliśmy tylko 60 sklepów – mówi Wojciech Bystroń. – Etap niezbędnych cięć trwał w naszej firmie praktycznie rok. Ze względu na brak możliwości spełniania wymagań musieliśmy zamknąć, wykluczyć z sieci około 50 placówek. Był to dla nas bardzo bolesny proces, ale niestety bardzo potrzebny, żeby ta sieć mogła osiągnąć standard, który rokuje jej przyszłość – wyjaśnia prezes.
Po restrukturyzacji sieć inwestuje głównie w rozwój franczyzy.
Spar dysponuje około 12 tys. sklepów zlokalizowanymi w 36 krajach na czterech kontynentach. Firma powstała w Holandii w 1932 roku. Opiekunem marki Spar Polska jest Spar International, którego biuro mieści się w Amsterdamie.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-05-20: Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.