Mówi: | Agnieszka Kuźma-Filipek |
Funkcja: | rzecznik Dnia Darmowej Dostawy |
Konsumenci szukają oszczędności, kupując online. Dziś w 2,5 tys. polskich sklepów Dzień Darmowej Dostawy
Ponad 80 proc. Polaków posiadających dostęp do sieci chce w tym roku kupić prezenty przez internet – wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Internauci podkreślają, że tak jest taniej i że mają większy wybór. Dziś po raz piąty będą mogli oszczędzić na kosztach przesyłki. Do Dnia Darmowej Dostawy przyłączyło się w tym roku ponad 2,5 tys. e-sklepów.
– E-commerce w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Z szacunków firmy PMR wynika, że pod koniec tego roku rynek osiągnie wartość 27 mld zł. W porównaniu z zeszłorocznymi wynikami e-commerce wzrośnie o około 15 proc. – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Kuźma-Filipek, rzecznik akcji Dzień Darmowej Dostawy.
Polacy kupują w sieci, bo uważają, że tak jest taniej i że mają większy wybór. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej, przyznaje tak odpowiednio 67 proc. i 43 proc. ankietowanych. Badanie firmy Gemius wskazuje, że dla 69 proc. konsumentów niższe koszty dostawy byłyby powodem do zwiększenia e-zakupów. W tym roku po raz kolejny mogą uniknąć kosztów dostawy w ramach Dnia Darmowej Dostawy.
– Polacy przyzwyczaili się już, że na początku grudnia taka akcja ma miejsce, bo dzięki niej mogą zaoszczędzić trochę pieniędzy – podkreśla Kuźma-Filipek. – Ale akcja ma zachęcać do zakupów w sieci także tych, którzy nigdy wcześniej tego nie robili. Zakupy w ramach DDD powinny być zrealizowane do Mikołajek.
Jak podkreśla, w ubiegłym roku przez 24 godziny odnotowano 3 mln przekierowań ze strony www.dziendarmowejdostawy.pl do stron poszczególnych sklepów, które przyłączyły się do akcji.
Dla klientów to szansa na oszczędności, dla e-przedsiębiorców – szansa na wypromowanie własnej marki i zdobycie nowych klientów.
– Firmy zaczynają zauważać ten rynek i wchodzić na niego w sposób coraz bardziej otwarty – wskazuje Agnieszka Kuźma-Filipek. – Technologie związane z tabletami i smartfonami, czyli cały m-commerce, pomagają i rozwijają kanał handlu w sieci. Ale faktem jest również, że nie wszystkie sklepy są przygotowane do obsługi swoich stron internetowych za pomocą urządzeń mobilnych.
Wzorem DDD jest amerykański Cyber Monday, pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, podczas którego e-sklepy organizują obniżki. W Polsce impreza organizowana jest po raz piąty. Jak informuje Agnieszka Kuźma-Filipek w poprzedniej edycji 80 proc. uczestników odnotowało zwiększoną liczbę zakupów w porównaniu z średnią z listopada, a w 30 proc. był to przyrost o ponad 100 proc. W ponad połowie sklepów złożone zamówienia pochodziły w jednej trzeciej od nowych klientów, a 85 proc. zrealizowało zamówienia w ciągu jednego do trzech dni.
– Firmy mogą negocjować ze spedytorami korzystne warunki dostawy produktów klientom, co oczywiście wymaga wcześniejszego zgłoszenia i poinformowania, że będzie się brało udział w akcji – instruuje Kuźma-Filipek. – Na pewno przy okazji DDD sklepy, które mają w produkty jednostkowo mało warte, mogą ustanowić minimalny limit zamówienia, np. 20 zł, tak aby klient nie kupował przysłowiowej łyżeczki za trzy złote, kiedy same koszty kurierskie są 3-4 razy wyższe.
Organizatorem wydarzenia jest serwis eKomercyjnie.pl. Do udziału w br. zgłosiło się w nim 2550 firm z całej Polski (w ub. roku – 2450), najwięcej z kategorii Dom i ogród (16 proc.), Uroda i zdrowie (14 proc), Odzież, dodatki (11 proc.), Dla Dzieci (8 proc.) oraz Sport (7 proc.). Dla zamówień złożonych tego dnia koszt wysyłki towaru do klienta będzie wynosił 0 zł niezależnie od metody płatności i rodzaju spedycji. Akcja obejmuje wyłącznie zamówienia z dostawą na terytorium Polski.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.