Mówi: | Agnieszka Majchrzak |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Nieudaną imprezę sylwestrową można reklamować. Organizator powinien zwrócić część kosztów
Zakupiony bilet na imprezę sylwestrową jest umową, dlatego mamy prawo żądać rekompensaty za niedopełnienie jej warunków. Najlepiej zawrzeć umowę na piśmie, gdzie wyraźnie będzie zaznaczona np. liczba ciepłych dań, rodzaj i forma muzyki. Ułatwi to dochodzenie roszczeń w przypadku niedotrzymania warunków balu sylwestrowego. Reklamować można też nieudaną fryzurę i makijaż.
– Zawsze warto reklamować wszystkie produkty i usługi niezgodne z umową, począwszy od jogurtu, a skończywszy na imprezie sylwestrowej. To są nasze pieniądze, ale decyzja należy do konsumenta, który musi być świadomy swoich praw – przypomina w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak podkreśla, konsumenci często rezygnują z reklamacji. Nie tylko dlatego, że nie było wyraźnie zaznaczonych warunków, lecz także dlatego, że po prostu im się nie chce, wolą też nie wdawać się w kłótnie z organizatorem. Część nie wierzy także w efektywność reklamacji. To błąd, przekonuje Majchrzak i tłumaczy, że każdy ma prawo do produktu czy usługi wykonywanej zgodnie z umową, za którą zapłacił.
– Bilet na imprezę sylwestrową to tak naprawdę umowa, określa datę, miejsce i warunki – mówi ekspertka. – Warto pamiętać, żeby przed wykupieniem biletu sprecyzować z organizatorem, nawet mailowo, wszystkie istotne elementy imprezy sylwestrowej.
Warunki balu najlepiej ustalić na piśmie, ułatwi to ewentualne dochodzenie zwrotu części kosztów. Reklamować można mniejszą niż umówiona liczbę ciepłych posiłków, serwowanych napojów czy muzykę Jeśli organizator oferował muzykę na żywo, a była puszczana z płyt, to jest to podstawą do dochodzenia swoich praw. Organizator powinien wówczas obniżyć cenę imprezy za niedopełnienie warunków.
– Część rzeczy da się wyeliminować jeszcze na miejscu. Natomiast są takie, które będą nam przeszkadzać już po balu. Dlatego zabawmy się w sylwestrowego detektywa, zbierajmy dowody, nagrania, zeznania innych osób. Będzie łatwiej udowodnić, że umowa była wykonywana niezgodnie z jej warunkami – podkreśla Majchrzak.
Reklamację należy zgłosić na piśmie, a organizator ma 14 dni na zajęcie stanowiska w sprawie. Warto pamiętać, że także za źle zrobioną fryzurę czy makijaż można żądać zwrotu części kosztów, a w przypadku istotnej szkody, np. zniszczenia włosów lub choroby wywołanej przez zabieg kosmetyczny, także odszkodowania. Można się go też domagać, jeżeli po nieprawidłowo wykonanej usłudze klient był zmuszony skorzystać z usług innej firmy. Do udokumentowania szkody potrzebne będą rachunki.
Czytaj także
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-12-16: Krystian Ochman: Zawsze odrzucałem różne propozycje na sylwestra, ale teraz wezmę udział w wyjątkowym koncercie. Stworzę duet z moim dziadkiem
- 2024-12-17: Wiktor Dyduła: W sylwestra po raz pierwszy będę pracował jako muzyk, a nie kelner
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.