Newsy

Papież Franciszek, Donald Trump i premier Indii najpopularniejsi na Twitterze. Łącznie obserwuje ich ponad 82 mln ludzi

2017-07-05  |  06:35
Mówi:Joanna Jałowiec
Funkcja:redaktor naczelna
Firma:PRoto.pl
  • MP4
  • Papier Franciszek, Donald Trump i indyjski premier Narendra Modi to trzej najpopularniejsi na Twitterze światowi przywódcy, których obserwuje łącznie ponad 82 mln użytkowników. Media społecznościowe są narzędziem coraz chętniej wykorzystywanym w polityce i dyplomacji – wynika z opublikowanego w czerwcu cyklicznego badania „Twiplomacy”. Interesujące dane przedstawia też Facebook, z którego korzysta już przeszło 2 mld ludzi. Użytkownicy serwisu zawierają co dzień średnio 175 mln nowych znajomości.

    – Po tym jak Barack Obama przestał być prezydentem USA, najpopularniejszym liderem na Twitterze jest papież Franciszek. Jego profil, prowadzony w dziewięciu językach, obserwuje łącznie blisko 34 mln użytkowników. Drugie miejsce zajmuje Donald Trump, który ma ponad 30 mln obserwujących. Trzeci jest indyjski premier Narendra Modi, który na oficjalnym, rządowym koncie na Twitterze ma 18 mln obserwujących – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Joanna Jałowiec, redaktor naczelna serwisu PRoto.pl.

    Media społecznościowe stały się ważnym narzędziem używanym w polityce i dyplomacji. Agencja Burson-Marsteller podsumowała majową aktywność liderów państw na portalach społecznościowych. Z publikowanego cyklicznie badania „Twiplomacy” wynika, że najpopularniejszym kanałem wykorzystywanym przez rządy i głowy państw jest Twitter (na kolejnych miejscach plasują się Facebook i YouTube).

    Jak podaje serwis PRoto, powołując się na dane Burson-Mastaller, łącznie 856 twitterowych kont należących do szefów państw, rządów oraz ministrów spraw zagranicznych w 178 krajach śledzi 356 mln osób.

    – Przywódca Arabii Saudyjskiej jest z kolei najczęściej retweetowanym politykiem. Każdy jego wpis był podawany dalej średnio 147 tys. razy. W badaniu analizowano także najpopularniejsze hashtagi na Twitterze. Mamy tutaj polski akcent. Wśród 250 najczęściej używanych hashtagów znalazł się #Waszczykowski, polski minister spraw zagranicznych – mówi Joanna Jałowiec.

    Interesujące badania zaprezentował w czerwcu również Facebook, który ogłosił, że jedna trzecia mieszkańców USA korzysta z Instagrama lub Facebooka nawet podczas jedzenia, w trakcie wizyty w barze czy restauracji. Co drugi użytkownik serwisu deklaruje, że kupił napój, o którym ktoś ze znajomych napisał na Facebooku, a co trzeci lubi robić zdjęcia swoich posiłków i napoi – wynika z badania Facebook IQ.

    – Kilka dni temu Mark Zuckerberg pochwalił się też kilkoma liczbami dotyczącymi Facebooka. Dane robią wrażenie – serwis ma już 2 miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie. Każdego dnia 175 mln osób używa reakcji „super”, a średnio 800 mln ludzi codziennie lubi coś na Facebooku. Kolejną ciekawostką jest to, że każdego dnia użytkownicy serwisu zawierają ponad 750 mln nowych znajomości – mówi Joanna Jałowiec.

    W drugiej połowie czerwca założyciel Facebooka zapowiedział również wprowadzenie kilku nowych funkcji do serwisu. Administratorzy zyskają m.in. możliwość monitorowania statystyk danej grupy w czasie rzeczywistym, zatwierdzania jednocześnie wielu próśb o dołączenie do grupy oraz możliwość usunięcia z grupy nie tylko konkretnego użytkownika, lecz także wszelkich śladów, które po sobie pozostawił (na przykład komentarzy i zdjęć).

    Wprowadzenie nowych funkcjonalności zapowiedział też Snapchat, który traci coraz więcej użytkowników na rzecz Instagram Stories. Nowa opcja, która nosi nazwę SnapMap, to wirtualna mapa pokazująca użytkownikom, jakie ciekawe wydarzenia odbywają się zarówno w ich pobliżu, jak i na całym świecie. Umożliwia też zlokalizowanie przyjaciół i znajomych, którzy korzystają z geolokalizacji i udostępniają swoje położenie.

    – Instagram testuje z kolei możliwość udostępniania zdjęć tylko wybranym, ulubionym użytkownikom. Nowa opcja ma pomóc w zachowaniu większej kontroli nad publikowanymi materiałami. Jest też dyskretna. Użytkownicy nie będą otrzymywali powiadomień o dodaniu lub usunięciu z listy ulubionych – mówi redaktor naczelna serwisu PRoto.pl.

    W tyle nie pozostaje też YouTube, który na swoim blogu zapowiedział wprowadzenie nowego narzędzia analitycznego. Osobom, które tworzą i publikują video w serwisie, nowe narzędzie ma pomóc w kreowaniu bardziej interesującego kontentu.

    – Są to tak zwane heatmapy, czyli mapy cieplne. Funkcja ta będzie dostępna dla filmów VR i 360 stopni, które mają więcej niż tysiąc odsłon. Dzięki mapom cieplnym autorzy materiału będą mogli zobaczyć, na których elementach wideo zatrzymują swój wzrok odbiorcy – wyjaśnia Joanna Jałowiec. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.