Mówi: | Prof. Witold Orłowski |
Funkcja: | Główny Doradca Ekonomiczny |
Firma: | PwC |
Prof. W. Orłowski: trzeba chronić konsumentów przed instytucjami finansowymi, które narzucałyby niekorzystne warunki
Jasność warunków umowy i ich zrozumienie przez klienta to minimalny standard, jaki powinien obowiązywać firmy udzielające pożyczek pozabankowych – uważa profesor Witold Orłowski. Instytucją, która powinna dbać o standardy i ochronę klientów jest UOKiK, ale obowiązek uregulowania prawnego ciąży na samym państwie, które może stworzyć mechanizmy bezpiecznego udzielania pożyczek. Najważniejszy cel to nieudzielanie ich osobom, które nie są w stanie spłacić długu.
– To jest minimalny wymóg, który trzeba narzucić – jasność tej transakcji, ochrona podstawowego interesu konsumenta, uniemożliwienie zawierania w umowach jakichś klauzul, które ewidentnie byłyby niekorzystne dla konsumenta. To jest po stronie nadzoru finansowego plus oczywiście po stronie państwa jest też edukacja ludzi, aby byli w stanie sobie tak naprawdę zaplanować to wszystko – tłumaczy profesor Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.
Drugi warunek rzetelności przy udzielaniu pożyczek to odpowiedzialna ocena zdolności kredytowej klienta.
– Póki to jest jasne, przejrzyste i robione z poczuciem wspólnego interesu i konsumenta, i klienta, i instytucji, która chce odzyskać pieniądze i zarobić, to myślę, że jest to normalna rzecz na świecie i powinno być normalnością również w Polsce – mówi Orłowski.
Ekonomista podkreśla, że Polacy są dość ostrożni w pożyczaniu pieniędzy zarówno w przypadku kredytów bankowych, jak i pożyczek chwilowych. Coraz trudniejsze jest też uzyskanie kredytu. Jak wynika z raportu International Personal Finance, uważa tak 58 proc. badanych Polaków. Ponad połowa ankietowanych twierdzi również, że miałaby trudności w zaoszczędzeniu lub zdobyciu kwoty od 1000 do 1500 złotych na nieprzewidziane wydatki. Według ekonomisty PwC, właściwie wykorzystywane możliwości kredytowe to łatwiejsza kontrola nad własnymi finansami i planowanie wydatków.
– To jest sposób regulowania płynności. Dzisiaj potrzebujemy gotówkę, oceniamy, że będziemy ją w przyszłości mieli, tylko że potrzebujemy akurat na wydatek dzisiaj. Gdybyśmy nie mieli tej możliwości pożyczenia, musielibyśmy zrezygnować z wielu rzeczy – wyjaśnia prof. Orłowski.
Konieczna jest jednak ostrożność i realna ocena swoich możliwości finansowych.
– Nie wolno pożyczać ponad możliwości spłaty, nie wolno dać się wplątać w pętle zadłużenia, czyli brać pożyczek, których nie jesteśmy w stanie spłacać, choćby dlatego, że koszty tych pożyczek zaczynają być już tak duże, że nie jesteśmy w stanie zaoszczędzić na spłatę. Natomiast tak długo jak robimy to w sposób rozsądny, to jest to też dla ludzi – podkreśla Witold Orłowski.
Czytaj także
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-02-04: Przybywa pozwów związanych z sankcją kredytu darmowego. Nawet 90 proc. umów kredytowych może zawierać uchybienia
- 2025-01-17: Styczeń powinien przynieść wzrost popytu na hipoteki i sprzedaży mieszkań. Klientom pomogłyby obniżki stóp procentowych
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.