Mówi: | Iwona Jarzębska, prezes Fundacji Banku Millennium Joao Bras Jorge, prezes zarządu Banku Millennium |
Sektor bankowy coraz bardziej zaangażowany w akcje społeczne. Wykorzystuje do tego innowacje i cyfrowe narzędzia
Aktualizacja 09:01
Działania CSR wprowadza do swojej strategii coraz więcej firm. Poza aspektem etycznym budują one wizerunek marki w oczach jej pracowników, inwestorów i klientów. Rozwój internetu i nowe technologie ułatwiają przedsiębiorstwom podejmowanie działań w tym obszarze. Szczególne pole do popisu ma w tym obszarze sektor bankowy. Potwierdza to przykład Banku Millennium, który został właśnie nagrodzony najbardziej prestiżową w branży finansowej nagrodą za działania prospołeczne.
– Trudny do wymówienia i zinterpretowania skrót CSR my tłumaczymy prosto i praktycznie: lubimy pomagać, dbamy o środowisko i ułatwiamy życie. Społeczna odpowiedzialność biznesu zawsze była dla nas szalenie istotna. Obserwując rozwój tej idei, wydaje się, że ulega ona redefinicji, której powodem jest postępująca cyfryzacja i rozwój internetu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska, prezes Fundacji Banku Millennium.
Komisja Europejska definiuje CSR jako odpowiedzialność przedsiębiorstwa za wpływ, jaki wywiera na społeczeństwo. Z kolei OECD posługuje się szerszym pojęciem RBC, czyli „odpowiedzialne prowadzenie biznesu”. Oba terminy dotyczą tego samego: firm, które realizują swoje cele biznesowe z dbałością o relacje z otoczeniem i z poszanowaniem środowiska.
Jak zauważa Iwona Jarzębska, dostęp do nowych technologii ułatwia branży finansowej inicjowanie działań w obszarze CSR, przeciwdziałając wykluczeniu finansowemu i demokratyzując dostęp do produktów.
– Rozwój internetu sprawia, że usługi bankowe są coraz bardziej powszechne i łatwo dostępne, również dla klientów o różnym zakresie niepełnosprawności. Widzimy, że rozwój internetu redefiniuje pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu i sprawia, że poziom wykluczenia finansowego z roku na rok maleje. Co więcej, klienci mają dostęp nie tylko do usług bankowych, lecz także dzięki platformie bankowej mogą na przykład nieodpłatnie korzystać z udogodnień i usług e-administracji – mówi Iwona Jarzębska.
Takie działania przestają być postrzegane jako forma marketingu i coraz więcej firm wpisuje CSR na stałe do swojej strategii. Odpowiedzialny biznes ma wiele zalet: poza aspektem etycznym buduje wizerunek firmy w oczach jej pracowników, inwestorów i klientów. Zwiększa zaufanie do marki i pomaga wykształcić świadomych konsumentów. Jest to opłacalne dla obu stron.
– CSR jest dla nas priorytetem. W taką działalność angażują się wszyscy pracownicy banku, dlatego jest nam niezmiernie miło, że zostaliśmy nagrodzeni przez „Euromoney” nagrodą „Najlepszy Bank w Europie Środkowo-Wschodniej w kategorii Biznes społecznie odpowiedzialny” – mówi Joao Bras Jorge, prezes zarządu Banku Millennium – Tak naprawdę trudno dokładnie wyjaśnić, czym jest CSR. My rozumiemy go jako dbałość o środowisko naturalne i ułatwianie życia naszym klientom.
Podobnie jak jednym zdaniem trudno zdefiniować CSR, tak trudno również o dane obrazujące skalę zaangażowania polskich firm w tego typu działania. Z pewnością jest ono coraz większe, co potwierdza ostatni raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu, który zgromadził rekordową jak dotychczas liczbę 180 firm i 880 projektów z tego obszaru.
Cykliczne badania FOB z roku na rok gromadzą coraz więcej takich inicjatyw. Skalę popularności CSR pokazują też coraz liczniejsze konferencje i nagrody przyznawane firmom o dużych zasługach na tym polu. Jedna z najbardziej prestiżowych trafiła w tym tygodniu do Banku Millennium, który został uznany przez magazyn „Euromoney” za najlepszy bank w Europie Środkowo-Wschodniej w kategorii „biznes społecznie odpowiedzialny”.
– Argumentując wybór, jury konkursu podkreśliło, że otrzymujemy tę nagrodę za wysoką jakość i szybkość raportowania oraz za różnorodność i kompleksowość programów społecznych, których integralną częścią jest innowacyjność i cyfryzacja – mówi Iwona Jarzębska.
„Euromoney” to jeden z najbardziej prestiżowych na świecie magazynów o tematyce finansowej. Równie dużą rangę mają przyznawane przez pismo wyróżnienia Euromoney Awards for Excellence. To jedne z najważniejszych nagród w branży bankowej na świecie. Tegoroczni zwycięzcy (co roku oceniane są najlepsze banki z ponad stu krajów) zostali ogłoszeni 6 lipca podczas gali w Londynie, a w kategorii „biznes społecznie odpowiedzialny” nagrodzono tylko jeden bank – Bank Millennium.
Bank Millennium poprzez nowoczesne rozwiązania w bankowości internetowej wspiera cyfrową rewolucję w administracji i ułatwia klientom korzystanie z niej. W zakresie kultury od lat sponsoruje Festiwal Filmów Dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity. Bank i jego pracownicy w ramach wolontariatu angażują się w działalność edukacyjną. Przykładem jest program „Elementarz Finansowy”, w ramach którego przedszkolaki zdobywają podstawową wiedzę na temat finansów. W zakresie ochrony środowiska Bank Millennium wdraża rozwiązania, które mają na celu ograniczenie ilości zużywanych materiałów, energii, paliw i wody. Strategię związaną z odpowiedzialnym społecznie biznesem bank konsekwentnie prowadzi od wielu lat, co potwierdza obecność w Respect Index, indeksie giełdowych spółek z najlepszymi praktykami w zakresie CSR.
Czytaj także
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-18: Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-11: Wibracje mogą pomóc w leczeniu fobii społecznej. Brytyjscy naukowcy zbadali skuteczność ich stosowania w stresujących sytuacjach
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-04-16: Coraz więcej głosów za przesunięciem systemu kaucyjnego na 2026 rok. Pospieszne zmiany mogą wywołać problemy w gminach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.