Newsy

Święta bez stresu. Warto je planować z wyprzedzeniem

2013-11-26  |  06:20

Przedświąteczna gorączka przygotowań, nadmierny perfekcjonizm czy nawet inny pomysł na spędzenie wolnego czasu niż ma reszta rodziny mogą spowodować, że kilka dni wolnego w czasie świąt będzie bardziej czasem stresu niż odpoczynku. Dlatego psychologowie przekonują, by już w listopadzie poświęcić trochę czasu na zaplanowanie świątecznego relaksu.

 Relaks jest umiejętnością, ogromnym zasobem – mówi agencji informacyjnej Newseria Sylwia Michalska-Pyszny, psycholog biznesu z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. – Żeby umieć się zrelaksować, trzeba dobrze siebie znać i wiedzieć, w jaki sposób się skutecznie odpoczywa, i czy jest to sposób, który zostanie zaakceptowany przez rodzinę.

Zdaniem ekspertki, warto z wyprzedzeniem zaplanować odpoczynek świąteczny. By uniknąć nieporozumień, w proces planowania dobrze włączyć pozostałych członków rodziny. Trzeba jednak liczyć się z tym, że każdy będzie mieć swój własny pomysł na święta. Tym bardziej, że coraz więcej osób decyduje się na spędzenie tego czasu poza domem, np. za granicą.

 – Jeśli młodsze pokolenie spędza święta inaczej, niż lubi, to powstaje pytanie, jak będzie wyglądała taka relacja przy świątecznym stole – mówi Sylwia Michalska-Pyszny. – Najczęściej jest to kolejny obowiązek do wykonania, co rodzi frustrację i nie sprzyja ani wypoczynkowi, ani budowaniu relacji.

Psycholog biznesu przestrzega przed uleganiem presji związanej z idealnym wizerunkiem świąt, który kreują media i społeczeństwo. Jeśli nie udaje się nam do tego ideału dostosować, to odczuwamy dyskomfort. 

 – Pamiętajmy jednak, że mało jest takich rodzin, w których są idealne relacje i wszyscy zachowują się w sposób wzorcowy. Często przeżywamy kłótnie i starcia, wynikające z napięcia przedświątecznego. Warto dać sobie na nie przyzwolenie i pamiętać, że tak zachowują się również normalne rodziny – zauważa Michalska-Pyszny. – Przede wszystkim mamy wyobrażenie świąt i często gubi nas nadmierny perfekcjonizm. Wówczas wszystko, co dzieje się niezgodnie z misternym planem, jest powodem przeżywanej przez nas frustracji i dyskomfortu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.