GUS: Liczba gości w muzeach spadła o prawie 60 proc. Teraz placówki kulturalne szykują się na szturm zwiedzających [DEPESZA]
W ubiegłym roku 65 proc. galerii i 51 proc. muzeów ograniczyło z powodu pandemii swoją działalność, czasowo zawieszając prace nad ofertą dla publiczności, ale wiele z nich przeniosło się do internetu – wynika z najnowszych danych GUS. – To nie pierwszy raz w historii, kiedy sztuka musiała w sposób elastyczny dostosować się do nowej rzeczywistości. Nie obyło się bez strat, ale ostatecznie, tak jak zazwyczaj, wygrała kreatywność – mówi Magdalena Kąkolewska, prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.
– Popyt na sztukę nie zniknął, a teraz, po ponownym otwarciu instytucji kultury, odczujemy go ze zdwojoną siłą. Ta energia tłumiona lockdownem po prostu zaczęła się uwalniać – widać to było na początku roku, czego przykładem były kolejki do muzeów. Jestem przekonana, że również teraz spotkamy się z wielkim zainteresowaniem kulturą. Wizyta w muzeum czy galerii po takim czasie zapewnia całkowicie nowe odczucia i emocje – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Kąkolewska.
Jak wskazują najnowsze dane GUS, kilka miesięcy lockdownu w ubiegłym roku negatywnie wpłynęło na działalność instytucji kultury. Liczba wystaw organizowanych przez galerie sztuki spadła o 37,2 proc. Dwie trzecie tego typu placówek ograniczyło prowadzenie działalności kulturalnej, ale jednocześnie podobny odsetek zdecydował się na udostępnianie swoich wystaw w sieci. Online można było obejrzeć 896 wystaw wirtualnych.
Z podobnymi problemami zetknęły się muzea. Liczba gości spadła w nich o 58,7 proc., a połowa placówek nie przygotowywała oferty dla publiczności. Wiele z nich również zdecydowało się na działalność online – w internecie „zorganizowano” prawie 1,4 tys. wystaw. Ludzie kultury szukali także innych pomysłów promujących sztukę poza murami muzeów i galerii.
– W czasie pandemii zaobserwowaliśmy kilka ciekawych pomysłów na utrzymanie zainteresowania sztuką. Sami zorganizowaliśmy Projekt OKNO, w ramach którego młodzi artyści, finaliści 19.edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii, stworzyli dzieła sztuki w witrynach różnych sklepów, niewielkich instytucji, salonów w całej Polsce. Sztuka wyszła więc poza ramy instytucji, stając się na jakiś czas dostępna dla wszystkich – wyjaśnia prezeska fundacji.
Szukanie takich pomysłów to nie tylko sposób na promocję sztuki, lecz także wsparcie młodych artystów, dla których działalności pandemia okazała się dużym wyzwaniem. Takie zadanie przyświecało koronawirusowym edycjom konkursu Artystyczna Podróż Hestii skierowanego właśnie do młodych twórców.
– Jako Fundacja Artystyczna Podróż Hestii od początku robimy wszystko, by młodzi artyści dostawali szanse zaprezentowania swojej twórczości. Skutkuje to między innymi wystawami laureatów naszego konkursu w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, największej tego typu instytucji w Polsce, oraz pobytami w rezydencjach artystycznych, m.in. w Nowym Jorku czy Wilnie – mówi Magdalena Kąkolewska.
W Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – zostaną wystawione prace 30 osób wybranych przez jury konkursu Artystyczna Podróż Hestii. To laureaci zarówno obecnej, jubileuszowej 20. edycji konkursu, jak i ubiegłorocznej. Wystawa potrwa od 31 maja do 13 czerwca br., a jej kulminacyjnym punktem będzie ogłoszenie nazwisk laureatów 11 czerwca. Znajdą się na niej również prace dotyczące Raportu Rocznego ERGO Hestii za 2020 rok. Laureaci wyjadą na rezydencje artystyczne w ośrodkach w Nowym Jorku lub Wilnie. Czekają na nich także warsztaty art brandingowe w Sokołowsku oraz komercyjne zlecenie na artystyczną koncepcję raportu rocznego Grupy ERGO Hestia.
– Pokazywanie swoich prac na dobrej wystawie często pociąga za sobą kolejne działania i akcje. Mobilizuje do dalszej pracy i pozwala dostrzec, że własna aktywność artystyczna wchodzi w dialog ze światem, staje się pretekstem do spotkań, rozmów i wymiany poglądów. Wówczas twórca zaczyna intensyfikować swoje poszukiwania, co wpływa pozytywnie na jego rozwój – podkreśla Krzysztof Maniak, laureat 14. edycji konkursu APH.
Jak wyjaśniają organizatorzy, tegorocznej edycji Artystycznej Podróży Hestii przyświeca idea tworzenia wspólnoty, budowania mostów w świecie sztuki i działanie ponad podziałami. W czasach, kiedy większość galerii sztuki jest zmuszona do ograniczenia swojej działalności, nabiera to szczególnego znaczenia, bo pandemiczna rzeczywistość kolejny raz towarzyszy organizatorom konkursu.
– Rolą kultury, artystów może być ponowne zwrócenie uwagi na ulotność i niestabilność – zarówno świata, jaki dotychczas był nam znany, jak również naszej egzystencji. Także szukanie nowych sposobów istnienia poprzez sztukę czy w sztuce może stać się ważnym tematem w nowej, postpandemicznej rzeczywistości. Sztuka zwiększa naszą wrażliwość na problemy i eskalujące na naszych oczach niebezpieczeństwa – mówi Krzysztof Maniak.
Wśród tematów, którymi zajęli się tym razem młodzi twórcy, są m.in. zmiany klimatyczne, problemy artystów na rynku pracy czy problemy tożsamościowe. To kwestie, które zmuszają do przemyśleń, prowokują do pogłębionej analizy i zachęcają do przewartościowania swojej wiedzy. Organizatorzy konkursu podkreślają, że przez wszystkie lata jego funkcjonowania na polskiej scenie artystycznej udało się stworzyć pole do wzajemnych inspiracji, w którym głos artysty i odbiorcy nieustannie zachęca do łączenia różnych porządków, idei i środowisk. Wydarzenia ostatnich kilkunastu miesięcy pokazały, jak bardzo jest to ważne.
ERGO Hestia jest mecenasem kultury od 30 lat. Oprócz stworzenia Fundacji Artystyczna Podróż Hestii wspiera artystów na różne sposoby, m.in. jest partnerem kategorii Sztuki Wizualne Paszportów „Polityki”, funduje Nagrodę Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera. W tym roku ERGO Hestia wraz z Fundacją Wisławy Szymborskiej organizuje konkurs Literacka Podróż Hestii, w którym nagrodzi najlepszych pisarzy książek dla dzieci i młodzieży. Z kolei w Muzeum Narodowym w Warszawie prezentowana jest właśnie – po raz pierwszy szerokiej publiczności – korporacyjna kolekcja spółki malarstwa flamandzkiego i holenderskiego.
Dzieła sztuki ponownie dostępne dla publiczności. Zwiedzający tłumnie wracają do muzeów i galerii [DEPESZA]
Piotr Cyrwus: Paru naszych kolegów odeszło z powodu wirusa. Na planie wszyscy jesteśmy bardzo czujni
Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat
Ponad 70 proc. artystów teatralnych pracuje online. Mimo to wielu z nich ze względu na trudną sytuację rozważa zmianę zawodu
Artyści wciąż w trudnej sytuacji finansowej. Wiele grup zawodowych w teatrach straciło ponad połowę swoich zarobków
W czasie pandemii Polacy chętniej sięgają po książki. Więcej i częściej czytają dzieci niż dorośli
Czytaj także
- 2024-12-05: Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka
- 2024-10-15: Trwa jesienna fala COVID-19. Według GIS jest najwięcej zachorowań od dwóch lat
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-14: Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby życie pacjentom i pomogła egzekwować obowiązek szczepień. System jest gotowy na takie e-rozwiązanie
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-13: Artur Barciś: Odkąd mieszkam na wsi, znam dużo więcej sąsiadów, niż kiedy mieszkałem w bloku. W miastach poznawanie ludzi nie bardzo nas interesuje
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
- 2024-05-07: Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.