Newsy

Lasy Państwowe zmuszone do rezygnacji z części inwestycji. Niektóre drogi leśne nie powstaną

2014-01-16  |  06:50

Tegoroczne inwestycje Lasów Państwowych – planowane na ok. 1 mld zł – muszą zostać ograniczone. W tym i kolejnym roku, zgodnie z przyjętym przez rząd projektem ustawy, Lasy będą musiały odprowadzić do budżetu państwa po 800 mln zł. Przez nowe zobowiązanie ucierpią m.in. inwestycje w leśne drogi. A te są potrzebne do tego, by sprawnie transportować drewno, którego sprzedaż jest źródłem przychodów organizacji.

 – Musimy przeformułować nasz plan finansowo-gospodarczy i wygospodarować pieniądze na zapłacenie 800 mln zł w tym roku i kolejnych 800 mln w roku przyszłym. W tej chwili jedynym rozwiązaniem jest to, żebyśmy zrezygnowali z inwestycji, które zaplanowaliśmy na kwotę około 1 mld zł – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Malinowska, rzeczniczka Lasów Państwowych.

Ograniczone zostaną m.in. wydatki na infrastrukturę leśną, czyli głównie drogi. Wywóz drzewa z lasów jest dla Lasów Państwowych bardzo istotny, bo jego sprzedaż to główne źródło przychodów. W 2012 r. ponad 86 proc. przychodów organizacji (6,3 mld zł) pochodziło właśnie z tej działalności.

Jak podkreśla Malinowska, dzięki utrzymującej się od paru lat dobrej koniunkturze na rynku drzewa kondycja finansowa LP jest bardzo dobra. Lasy Państwowe są instytucją samofinansującą się, funkcjonującą na zasadach rynkowych i bez dopłat z budżetu. W 2012 r. wypracowały zysk netto wynoszący niemal 260 mln zł, a do Skarbu Państwa odprowadziły niemal 168 mln zł podatku leśnego oraz ponad 42 mln zł podatku dochodowego.

 – Pieniądze, które zarabiamy na sprzedaży drewna, przeznaczamy na ochronę przyrody, na ochronę przeciwpożarową, na wszystkie prace, które w lasach trzeba wykonać. Niestety trzeba ponieść dużo nakładów pieniężnych, żeby za kilkadziesiąt lat móc pozyskać drewno – zaznacza Malinowska.

Jeśli ustawa zostanie zmieniona w sposób przyjęty przez rząd, to do budżetu państwa trafi cała nadwyżka, którą Lasy Państwowe wypracowały w latach 2009-2012. Było to łącznie ok. 1,62 mld zł. Rząd proponuje, by jeszcze w tym roku organizacja zapłaciła państwu 800 mln zł w czterech ratach. Taką samą kwotę Lasy Państwowe będą musiały zapłacić w 2015 roku, a od 2016 r. do budżetu będzie trafiać 2 proc. rocznie ze sprzedaży drewna. Jeśli takie zasady obowiązywałyby w 2012 r., to państwo otrzymałoby dodatkowo ponad 125 mln zł.

 – Musimy zmienić nasze plany, które mieliśmy na 2014 rok, ponieważ jesienią, kiedy planowaliśmy inwestycje i budżet na rok 2014, nie wiedzieliśmy jeszcze o tego typu zmianach – ubolewa Malinowska. Dodaje jednak optymistycznie: – Rok 2014 zapowiada się nieźle na rynku drzewnym. Nie będzie żadnych problemów, jeśli będziemy mieli dalej dobrą koniunkturę i ceny drewna będą korzystne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.