Mówi: | Karol Halicki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Stowarzyszenie Port Lotniczy Białystok, Podlaska Izba Lotnicza |
Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
– Duoport Lotniczy to szansa na rozwój regionu i całej ściany wschodniej – przekonuje Karol Halicki, prezes Podlaskiej Izby Lotniczej i Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok, które walczy o powstanie zupełnie nowego lotniska zlokalizowanego ok. 100 km od wschodniej granicy, w pobliżu trasy łączącej Warszawę z Białymstokiem. Jak podkreśla, inwestycja mogłaby obsługiwać transport cargo z Dalekiego i Bliskiego Wschodu i stać się dla tych kierunków bramą na rynki europejskie. Ze względu na położenie mogłaby mieć ogromne znaczenie pod względem bezpieczeństwa dla krajów bałtyckich.
– Zintegrowany Multiport Operacyjny Lotniczy Województwa Podlaskiego, w skrócie Duoport Lotniczy, to koncepcja rozwoju infrastruktury lotniczej na terenie Polski północno-wschodniej. Konkretnie chodzi o województwo podlaskie, najbliżej położone przesmyku suwalskiego i naszej wschodniej granicy z Białorusią. Planujemy, żeby na terenie województwa podlaskiego powstało zupełnie nowe lotnisko w nowej lokalizacji, zlokalizowane w odległości około 100 km od naszej wschodniej granicy w bezpiecznej strefie – mówi agencji Newseria Biznes Karol Halicki.
Podlaska Izba Lotnicza oraz Stowarzyszenie Port Lotniczy Białystok chcą, aby województwo dysponowało dwoma lotniskami. Koncepcja Zintegrowanego Multiportu Operacyjnego Lotniczego Województwa Podlaskiego zakłada realizację dominującej części Duoportu Lotniczego w centralnej części województwa, a mniejszej części Duoportu w Białymstoku. Lotnisko obsługujące samoloty pasażerskie i towarowe miałoby powstać na terenie gminy Kołaki Kościelne.
– Lotnisko mogłoby być wykorzystywane do masowego przerzutu towarów, zarówno z Polski, z Unii Europejskiej na cały świat, jak i na przykład z takich krajów jak Chiny, Indie, cała Malezja, generalnie Daleki i Bliski Wschód. W tej chwili w naszym kraju nie ma takiej infrastruktury. Mówi się dużo o realizacji tego typu projektów infrastrukturalnych chociażby w Niemczech czy we Francji. Tracimy na tym bardzo dużo, bo tam, gdzie lądują transporty z towarami z całego świata, tak zwany pierwszy kraj przylotu Unii Europejskiej zyskuje olbrzymi udział w cle płaconym przez przewoźników. Jeśli u nas powstałoby takie lotnisko, oczywiste jest, że powinno powstać na terenie Polski Wschodniej – przekonuje prezes Podlaskiej Izby Lotniczej i Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok.
Z danych IATA wynika, że dynamicznie rośnie mierzony w tonokilometrach globalny popyt na transport cargo. Europejscy przewoźnicy odnotowali w lipcu 13,7-proc. wzrost popytu rok do roku na przewozy lotnicze. Liderem wzrostu był szlak handlowy Bliski Wschód–Europa, który wzrósł o 32,2 proc., utrzymując passę dwucyfrowego wzrostu rocznego. Trasa Europa–Azja, drugi co do wielkości rynek, wzrosła o niemal 18 proc. Wewnątrz Europy również odnotowano dwucyfrowy wzrost – o 15,5 proc. W lipcu zdolność przewozowa wzrosła o 7,6 proc. rok do roku. Coraz więcej krajów unijnych decyduje się na rozbudowę lotnisk cargo (np. we Frankfurcie), inne – na ich budowę, np. Rumunia w Bukareszcie. Rumuńskie lotnisko w początkowej fazie miałoby obsługiwać co najmniej 30 tys. t frachtu rocznie.
– Na budowie lotniska mogłaby skorzystać cała ściana wschodnia. Byłoby to koło zamachowe lokalnej gospodarki, a także całej ściany wschodniej naszego kraju, co prawdopodobnie przyczyniłoby się do dalszego niwelowania różnic rozwojowych i ekonomicznych. Na wschodzie borykamy się także z problemem wyludniania, jest nas po prostu coraz mniej, a takie lotnisko w centrum województwa mogłoby się przyczynić do tego, że młodzi ludzie nie wyjeżdżaliby z naszego regionu – ocenia ekspert.
Według najnowszego rankingu Business Insider Białystok jest ostatnim miastem wojewódzkim w Polsce pod względem poziomu życia. Jak przekonują inicjatorzy pomysłu portu lotniczego, inwestycja mogłaby to zmienić i służyć rozwojowi całego regionu. Przykładem może być Lublin, który – zanim w Świdniku otworzono lotnisko – rozwijał się w podobnym tempie, co Białystok, a obecnie jest jednym z szybciej rozwijających się miast wojewódzkich.
– Władze lokalne są przychylne temu projektowi. Wszyscy liczą na to, że to pozwoli ożywić nasz region. Nie jest tajemnicą, że Podlaskie to najbiedniejszy region w naszym kraju, a nasze aspiracje są bardzo duże i chcemy zrobić wszystko, żeby tę sytuację zmienić – podkreśla Karol Halicki.
W marcu br. urząd marszałkowski w Białymstoku zlecił Ogólnopolskiej Grupie Badawczej przeprowadzenie badania opinii mieszkańców Podlasia na temat lotniska regionalnego. Niemal 74 proc. jest zdania, że na terenie województwa powinno powstać lotnisko. Ponad 63 proc. osób zadeklarowało, że chce, aby lotnisko miało charakter międzynarodowy, a nie wyłącznie lokalny.
– Jest ono także szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa i funkcjonowania trzech krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. Te kraje również potrzebują połączenia, kompatybilności z nowo budowaną trasą kolejową Rail Baltica. Duoport Lotniczy jest wstępnie lokalizowany w pobliżu skrzyżowań drogi ekspresowej Białystok–Warszawa, a także linii kolejowej północ–południe Europy, Rail Baltica. Lepszego położenia, także ze względów środowiskowych i meteorologicznych, w Polsce nie ma. Także słabe grunty, które mamy na Podlasiu, przemawiają właśnie za tym, żeby to tam lokalizować nową infrastrukturę lotniczą – argumentuje ekspert.
Jak podkreśla, budowa lotniska centralnego w Baranowie nie jest barierą w rozwoju inwestycji na Podlasiu.
– Koszty funkcjonowania tych lotnisk będą diametralnie różne, CPK to bardzo drogi projekt, nie twierdzę, że niepotrzebny, ale opłaty lotniskowe będą znacznie wyższe. Na Podlasiu po prostu będzie taniej, będziemy więc naturalnie ze sobą konkurować ceną i ofertą, a w transporcie międzynarodowym liczy się przede wszystkim to, ile to kosztuje – tłumaczy Karol Halicki. – CPK to projekt publiczny, finansowany ze środków publicznych. Lotnisko na Podlasiu to projekt niepubliczny, finansowany w większości ze środków prywatnych, z dużym udziałem kapitału zagranicznego, czyli internacjonalizacja.
Inicjatorzy od kilku miesięcy prowadzą rozmowy w sprawie potencjalnego zaangażowania w budowę nowego lotniska.
– Zainteresowanie projektem low-costowym, budżetowym dużego lotniska towarowego jest olbrzymie. Mamy delegacje co chwilę ze wszystkich krajów świata – z Chin, za chwilę będzie delegacja z Japonii, jesteśmy po wizycie delegacji ze Stanów Zjednoczonych, z Francji, spodziewamy się wizyty z Indii i Turcji – wymienia prezes Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok. – Inwestorów przekonuje ekonomia i położenie. Lepiej położonego miejsca na duże lotnisko towarowe w Europie po prostu nie ma. Podlasie to zapomniany region z olbrzymim niewykorzystanym potencjałem, czas to zmienić.
Czytaj także
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.