Mówi: | Marcin Danił |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. |
Modlin niemal gotowy do budowy hotelu i rozbudowy terminalu. Nowi przewoźnicy pojawią się być może w przyszłym roku
Lotnisko w Modlinie niedługo rozpocznie działania związane z budową hotelu. Kończy się także projektowanie rozbudowy terminalu pasażerskiego z dużą strefą komercyjną. Obydwie inwestycje mają zwiększyć przychody z usług pozalotniskowych, które już teraz stanowią niemal 50 proc. przychodów podwarszawskiego portu lotniczego. W przyszłym roku ma pojawić się też nowy przewoźnik niskokosztowy oraz czartery.
‒ Do budowy hotelu już jesteśmy prawie przygotowani. Będzie to wydzierżawienie działki operatorowi i stała dzierżawa na podstawie revenue sharing [podział zysków – red.]. Chcielibyśmy, żeby to był obiekt dwu-, trzygwiazdkowy na początek, z nie więcej niż 100 pokojami, ale modularny, z możliwością rozbudowania. Co do terminalu, to jesteśmy w fazie końcowej projektu – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Danił, wiceprezes lotniska w Modlinie.
Obydwie inwestycje mają znaczenie dla przychodów z działalności pozalotniczej Modlina, czyli ze źródeł innych niż związanych z bezpośrednią obsługą samolotów i pasażerów (m.in. czynsze od sklepów, restauracji, opłaty za parking). Dzięki rozbudowie terminalu znacznie zwiększy się powierzchnia komercyjna w budynku ‒ przybędą po cztery przęsła z każdej strony. Już w tej chwili lotnisko czerpie niemal 50 proc. swoich przychodów m.in. z działalności pozalotniczej. Inwestycja poprawi także komfort obsługi pasażerów i przepustowość budynku, bo przybędą cztery nowe wyjścia (gate’y)., czyli będzie ich łącznie osiem.
Rosnąca przepustowość terminalu może być wykorzystana przez nowych przewoźników. Obecnie jedyną linią latającą do i z Modlina jest irlandzki Ryanair. Danił zapewnia jednak, że trwają intensywne prace nad zmianą tej sytuacji.
‒ Jesteśmy zainteresowani wszystkimi lotami, czyli poszerzeniem oferty w każdą stronę – mówi Danił. ‒ Może negocjacje to za dużo powiedziane, ale uczestniczymy w rozmowach, zachęcamy przewoźników. Mam nadzieję, że przyszły rok to będzie co najmniej jeden czarter i jedna linia niskokosztowa w naszym porcie.
Podkreśla, że w kontekście lotów czarterowych szczególnie interesujący są pasażerowie z Polski północno-wschodniej. Zaletą Modlina dla nich jest dobry dojazd i niewielka odległość, a także atrakcyjne oferty parkingowe. Danił dodaje, że na razie pasażerowie latający z Modlina na wakacje mogą korzystać z oferty Ryanaira. Biura podróży sprzedają bilety grupowe na te loty. Irlandzka linia lata lub ma zamiar latać z podwarszawskiego lotniska m.in. do Aten, Barcelony, na Kretę, trzy Wyspy Kanaryjskie, Majorkę i Sardynię.
Czytaj także
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-02-03: Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.