Mówi: | Jadwiga Starczewska |
Funkcja: | Dyrektor Biura Handlowo-Marketingowego |
Firma: | Lotnisko Modlin |
Od dziś regularne połączenia z lotniska w Modlinie. Rocznie może obsłużyć 2 mln pasażerów
Dziś regularne połączenia z lotniska w Modlinie uruchamia Ryanair. Wizz Air planował pierwszy odlot w środę, ale już wczoraj przeniósł tu połączenie z Budapesztu, które miało obsługiwać Lotniska Chopina. Obaj przewoźnicy zaoferują głównie połączenia europejskie. Jeszcze w tym sezonie w Modlinie mogą pojawić się pierwsze samoloty czarterowe. Terminal będzie mógł obsłużyć ponad 2 miliony pasażerów rocznie.
Lotnisko w podwarszawskim Modlinie ma być alternatywą dla portu im. Fryderyka Chopina na stołecznym Okęciu. Współpracą zainteresowanych jest coraz więcej przewoźników.
– Już sam fakt, że startujemy z takimi partnerami jak Wizz Air i Ryanair, i to w tak dużej skali, powoduje, że te nadzieje na przyszłość są bardzo duże i bardzo pozytywne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jadwiga Starczewska, szefowa biura handlowo-marketingowego Lotniska Modlin.
Około 40 proc. ruchu lotniczego nad Modlinem będą stanowiły rejsy z i na Wyspy Brytyjskie. Jak podkreślają przedstawiciele lotniska, lista połączeń krajowych, jak i zagranicznych będzie systematycznie rosła.
Prawdopodobnie jeszcze w tym sezonie letnim na płycie podwarszawskiego lotniska usiądą też pierwsze samoloty przewoźników czarterowych. Kolejne w sezonie zimowym.
– Zakładamy, że w większej skali nowe połączenia i nowi przewoźnicy pojawią się w przyszłym sezonie letnim – mówi Jadwiga Starczewska.
Kluczowym czynnikiem, który ma zachęcić potencjalnych przewoźników, są ceny.
– Nastawiliśmy się, że startujemy z przewoźnikami niskokosztowymi, wobec czego ustaliliśmy ceny na takim poziomie, żeby zachęcić wszystkich do korzystania z lotniska – mówi dyrektorka biura handlowo-marketingowego Lotniska Modlin. – Zyskiem największym będzie to, że lotnisko zaistnieje, że zacznie się rozwijać, a pasażerowie przyzwyczają się do tego, że można stąd latać łatwo, wygodnie i bez problemów.
Tak ma być między innymi dzięki sieci połączeń z Warszawą. Do Modlina będą kursowały pociągi Kolei Mazowieckich z Warszawy Centralnej oraz z lotniska Okęcie. Autobusy, uruchomione przez kolejowego przewoźnika, dowiozą pasażerów ze stacji kolejowej w Modlinie pod sam terminal. Tzw. "bilet lotniskowy" będzie kosztował 12 złotych
– Zakładamy, że w przeciągu dwóch lat na wprost terminala powstanie podziemna stacja kolejowa, co zupełnie uprości podróż – wyjaśnia Jadwiga Starczewska.
Wkrótce też zostaną uruchomione specjalne połączenia autobusowe między Modlinem a innymi miastami w całej Polsce. Na pasażerów czekać będzie też około 800 miejsc parkingowych.
Lotnisko w Modlinie powstało kosztem ponad 250 mln zł. 40 procent pochodzi z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Dzięki funduszom unijnym udało się też zmodernizować stację PKP i zakupić kilkanaście składów pociągów elektrycznych.
Czytaj także
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2023-06-30: Lotnisko im. Wojciecha Korfantego w Katowicach - Pyrzowicach [przebitki]
- 2022-08-23: W zbyt dużych opakowaniach do klientów e-commerce trafia 40 mln m3 powietrza. To generuje wysokie koszty finansowe i środowiskowe
- 2022-08-05: Wzrost cen paliwa dużym wyzwaniem dla przewoźników. Bilety lotnicze mają jednak pozostać dostępne cenowo dla pasażerów
- 2022-06-13: Polska może się stać Doliną Zielonych Innowacji. Coraz więcej start-upów szuka sposobów na walkę ze zmianami klimatu
- 2022-07-22: Autobusy z napędem wodorowym stają się realną alternatywą dla elektryków. Coraz więcej miast testuje takie rozwiązania
- 2022-02-14: Branża lotnicza prognozuje 100-proc. wypełnienie samolotów w te wakacje. Pasażerowie mogą się spodziewać wzrostu cen biletów
- 2022-01-27: W branży lotniczej wkrótce będzie dotkliwie brakować pilotów. Barierą dla kandydatów są wysokie ceny szkoleń
- 2020-12-11: Rakiety z satelitami na orbitę okołoziemską będą wystrzeliwane z drona nawet co 3 godziny. To może być przełom w kosmicznym wyścigu zbrojeń
- 2020-10-09: Zbliża się era superszybkich, naddźwiękowych odrzutowców pasażerskich. Z Londynu do Nowego Jorku polecą w 3,5 godziny [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.