Mówi: | Emilia Osewska-Mądry |
Funkcja: | dyrektor wykonawczy |
Firma: | Rada Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARiP |
Ruch lotniczy w Polsce nadal będzie rósł. W tym roku co najmniej o 6 proc.
O przynajmniej 6 proc. wzrośnie w tym roku ruch lotniczy w Polsce – ocenia Emilia Osewska-Mądry, dyrektor wykonawcza Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARiP). W zakończonym roku linie lotnicze przewiozły w naszym kraju niemal 9 proc. więcej osób niż w 2013 r., ale nadal jest potencjał do dynamicznego rozwoju. By dogonić Zachód, Polacy musieliby latać trzy razy częściej.
‒ W 2014 roku obserwowaliśmy tendencje wzrostowe. Znacznie urósł rynek przewozów cargo oraz przewozów czarterowych. Po spadkach w dwóch poprzednich latach ten rok był bardzo dobry dla czarterów. Myślę, że 2015 rok będzie podobny, tendencje wzrostowe będą się utrzymywać. Trudno powiedzieć dokładnie, jaki to będzie procent, ale myślę, że nie będzie mniej niż 6 proc. wzrostu ruchu pasażerskiego z Polski – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Emilia Osewska-Mądry, dyrektor wykonawcza BARiP.
W 2014 r. na polskich lotniskach odprawiono łącznie niemal 27,2 mln pasażerów. To wzrost o 2,2 mln, czyli 8,7 proc. w porównaniu z 2013 r., a równocześnie najlepszy wynik w historii. Osewska-Mądry podkreśla jednak, że wciąż jest duże pole do rozwoju, bo jak wynika z danych IATA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego) częstotliwość latania Polaków jest trzy razy niższa niż w krajach Europy Zachodniej.
Do tego linie lotnicze z niecierpliwością oczekują końca inwestycji na polskich lotniskach. W przebudowie są cztery największe porty lotnicze kraju. Na warszawskim Lotnisku Chopina wiosną otwarty zostanie przebudowany terminal, w porcie lotniczym w Krakowie na ukończeniu jest budowa zupełnie nowego budynku pasażerskiego. Terminal powiększa także lotnisko w Gdańsku, a nowy budynek do obsługi przylotów powstaje w Katowicach.
‒ Dla nas jako dla linii lotniczych jest to bardzo ważny moment, ponieważ będziemy chcieli w pełni wykorzystywać tę infrastrukturę, którą dają porty lotnicze, żeby móc świadczyć jeszcze lepszy serwis naszym pasażerom, ponieważ pasażer postrzega nas w całości. To, co dzieje się od momentu zakupu biletu, aż do wyjścia w porcie docelowym, to wszystko jest serwis linii lotniczej. Również to, co dzieje się na lotniskach, jest dla nas bardzo istotne i mamy nadzieję, że będzie to sprzyjało rozwojowi ruchu lotniczego w 2015 roku – podkreśla Osewska-Mądry.
Ocenia, że ruch zwiększy się na obydwu lotniskach w aglomeracji warszawskiej, które razem obsłużyły w ubiegłym roku ponad 12 mln pasażerów. Kluczowy jest jednak rozwój portów regionalnych, które zwiększają dostępność lotniczą Polski. W poprzednim badaniu IATA z lat 2005-2009 nasz kraj znalazł się dopiero na 86. miejscu na świecie w tej klasyfikacji, ale dzięki rozwojowi portów regionalnych powinno się to poprawić.
Rozwój portów regionalnych ma też duże znaczenie dla linii niskokosztowych. Po trzech kwartałach 2014 r. ich udział w polskim rynku przekraczał 54 proc. Jak przypomina Osewska-Mądry, to właśnie wejście do Polski low costów ożywiło ruch w regionach. Udział lotnisk centralnych (Warszawa i Modlin) to już od kilku lat poniżej 50 proc. całego ruchu w Polsce.
‒ Lotniska regionalne nabierają coraz większego znaczenia. Tym bardziej że infrastruktura na tych lotniskach będzie na coraz wyższym poziomie – podkreśla Osewska-Mądry. ‒ W tej chwili udział linii niskokosztowych jest procentowo wyższy niż tradycyjnych i myślę, że jeszcze w 2015 roku będziemy obserwować tę samą tendencję. Na światowych rynkach już widać, że w pewnych krajach rynek niskokosztowy się wysyca, ale w Polsce to jeszcze nie będzie miało miejsca w najbliższym czasie.
Dodaje, że linie niskokosztowe w Polsce nie tyle odbierają pasażerów konkurentom, co tworzą zupełnie nowy rynek. To właśnie dlatego ich znacznie dla wzrostu mobilności Polaków jest tak duże.
Poza infrastrukturą dla przewoźników ważne jest też otoczenie regulacyjne. Prawo powinno być proste, a przede wszystkim nie ograniczyć ich działalności. Nie bez znaczenie są także koszty – BARiP apeluje m.in. o większą dywersyfikację dostawców paliw na lotniskach, bo konkurencja obniżyłaby koszty serwisu.
‒ Staramy się utrzymywać bliski kontakt z władzami portów lotniczych, by ustalać jak najlepsze warunki działania dla linii lotniczych. Zależy nam na tym, aby opłaty lotniskowe były jak najmniejsze, bo to wpływa bezpośrednio na ceny biletów lotniczych. Staramy się również utrzymywać bliski kontakt z takimi podmiotami jak Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ponieważ to od niej również zależy, jakie koszty ponoszą linie lotnicze – dodaje Osewska-Mądry.
Czytaj także
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.