Newsy

M. Witucki (TPSA): Światłowód w każdym domu? To zbyt drogie, ale i niepotrzebne

2012-03-29  |  06:55
Mówi:Maciej Witucki
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Telekomunikacja Polska S.A.
  • MP4

    Telekomunikacja Polska systematycznie rozbudowuje sieć światłowodów najbliżej domów. Jednak - zdaniem jej prezesa - na doprowadzenie sieci do każdego polskiego domu nie ma szans. - Na rzadziej zamieszkanych terenach w zupełności wystarczą nowe technologie bezprzewodowe - podkreśla Maciej Witucki.

     - Między legendy i obietnice bez szans na spełnienie należy włożyć marzenie o tym, że każdy polski dom, również ten zbudowany pod lasem czy w głębokich Bieszczadach, będzie miał światłowód - mówi prezes Telekomunikacji Polskiej Maciej Witucki.

    W jego opinii ten model nie ma szans na realizację głównie ze względów ekonomicznych.

     - To jest też niekoniecznie potrzebne, ponieważ na tych terenach rzadziej zamieszkanych w zupełności wystarczą nowe technologie bezprzewodowe - dodaje prezes. - Nie wchodziłbym w dyskusje o „fetyszu” światłowodu w każdym domu. To, co jest ważne dla klienta to szybki internet. Dzisiaj szybki internet można osiągnąć doprowadzając światłowód na ulicę czy do piwnicy budynku. Dalej to już jest kwestia, czy istniała tam infrastruktura miedziana, jeśli tak, to będziemy ją wykorzystywać. Jeśli jej nie ma, to istnieje możliwość poprowadzenia infrastruktury w pełni światłowodowej.

    Telekomunikacja Polska w ramach porozumienia z Urzędem Komunikacji Elektronicznej została zobowiązana do wybudowania i modernizacji 1,2 mln linii szerokopasmowego dostępu do sieci. Inwestycja ma kosztować ok. 3 mld zł i zakończy się na początku przyszłego roku. Do końca grudnia 2011 roku TPSA wykonała już ponad 70 proc. projektu, czyli 858 tys. linii. W pozostałych na ten rok liniach łącza muszą mieć prędkość minimum 30 Mbps, a nie, jak poprzednie - 6 Mbps.

    Prezes TPSA zwraca uwagę na kwestie regulacyjne dotyczące światłowodów. Istniejące na rynku regulacje, chroniąc mniejszych operatorów, uderzają w TPSA. W niektórych miejscach spółka ma bowiem obowiązek udostępnić część wybudowanej infrastruktury mniejszym konkurentom.

     - Telekomunikacja Polska kilka tygodni temu uzyskała propozycję mianowania nas dominującym operatorem rynku światłowodów do domu, kiedy my w ogóle nie mamy takiej usługi. Na wszelki wypadek już nas spróbowano "zaregulować" zanim jeszcze na tym rynku zaistnieliśmy - uważa Maciej Witucki.

    Jego zdaniem potrzeba jeszcze co najmniej kilku miesięcy aż zostaną wypracowane regulacje, które nie będą absurdalnie oderwane od rzeczywistości.

     - Dzisiaj nie ma rynku światłowodów do domunie ma więc operatorów dominujących i monopolistów. Każdy może w to inwestować i oczekujemy, że te regulacje będą brały pod uwagę realia rynków, a nie strach rozsiewany na temat pojawienia się monopoli. Jeśli monopole się pojawią, to regulatorzy wciąż mają narzędzia, żeby je regulować - podkreśla prezes TPSA.

    Rozbudowa sieci światłowodowej jest istotna ze względu na Agendę Cyfrową dla Europy. Zgodnie z unijnymi wymogami w przyszłym roku każdy mieszkaniec UE powinien mieć dostęp do internetu. Do 2020 roku minimalna przepustowość internetu dla każdego powinna wynosić 30 Mbps, natomiast w przypadku co najmniej połowy gospodarstw domowych minimalna prędkość ma wynosić 100 Mbps.

    Więcej na temat
    Telekomunikacja Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej Wszystkie newsy
    2012-08-01 | 06:55

    Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej

    Zapotrzebowanie i popyt na ultraszybki internet dostarczany światłowodami jest. Zainteresowania nie kryje wykonawca. Zielone światło daje nawet państwo. Na drodze do
    IT i technologie Netia inwestuje w sieci światłowodowe. Przybywa jej abonentów
    2012-07-25 | 06:40

    Netia inwestuje w sieci światłowodowe. Przybywa jej abonentów

    Netia systematycznie rozbudowuje i unowocześnia swoją sieć. Spółka nawiązała współpracę z deweloperami w różnych miastach w kraju, oferując w nowych budynkach

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej

    Europejscy rolnicy sprzeciwiają się umowie między UE a krajami Mercosur w obecnie wynegocjowanym kształcie. Obawiają się, że unijny rynek zostanie zalany przez tanią żywność z Ameryki Południowej, ponieważ tamtejsi rolnicy w przypadku większości produktów nie muszą przestrzegać zasad zrównoważonego rozwoju, które z kolei podnoszą koszty produkcji we wspólnocie. Zdaniem prof. Łukasza Ambroziaka z IERiGŻ – PIB, choć umowa handlowa jako całość w wielu aspektach jest korzystna dla UE, to akurat produkcja rolno-spożywcza może na niej ucierpieć.

    Infrastruktura

    Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował

    Bardzo powolny, ale stabilny wzrost na rynku samochodów elektrycznych – tak sytuację swojej branży oceniają firmy, które w niej działają. Zauważają także delikatną zadyszkę spowodowaną dość niską dynamiką rozwoju infrastruktury ładowania względem oczekiwań, co przekłada się na popyt aut. Elektromobilny biznes liczy na działania, które mogłyby pobudzić rynek.

    Transport

    Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw

    Sektor przemysłowy jest jednym z głównych emitentów CO2, a jego dekarbonizacja ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia unijnych celów neutralności klimatycznej. Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza z branż energochłonnych, oznacza to jednak konieczność modernizacji zakładów i przeprojektowania procesów produkcyjnych. Kluczowe są m.in. ich automatyzacja, cyfryzacja i maksymalne skracanie łańcuchów dostaw, również wewnątrzzakładowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.