Mówi: | Mirosław Godlewski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Netia S.A. |
Netia inwestuje w sieci światłowodowe. Przybywa jej abonentów
Netia systematycznie rozbudowuje i unowocześnia swoją sieć. Spółka nawiązała współpracę z deweloperami w różnych miastach w kraju, oferując w nowych budynkach łącza o przepustowości 100 Mbps. Dzięki nowym inwestycjom i modernizacji starszych linii już około 250 tys. mieszkań w całej Polsce ma dostęp do internetu 100 Mbps i cyfrowej telewizji HD w Netii.
Netia jest największym dostawcą szybkich rozwiązań telekomunikacyjnych o przepustowości 100 Mbps. Ale jak zapewnia prezes spółki, światłowody to nie jedyny sposób na bardzo szybki internet w domu.
– To nie musi być światłowód doprowadzony do gniazdka. Czasami taki światłowód jest raczej problemem niż rozwiązaniem, bo na końcu musi być jeszcze router, a ten bardzo często jest droższy dla klienta. Więc doprowadzamy światłowód do budynku, a następnie oferujemy rozwiązanie ethernetowe do mieszkania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Netii.
– Mamy też wsparcie funduszy unijnych w budowaniu rozwiązań światłowodowych bezpośrednio do domu - dodaje prezes Netii.
Modernizacja sieci Netii do tzw. nowej generacji (NGA), zapewniającej transfer o prędkości 30 Mbps i więcej, trwa już ponad rok. Netia buduje taką sieć, aby dostarczać usługi typu triple-play, czyli szybkiego dostępu do internetu, telewizji cyfrowej i telefonu.
Zasięg sieci pozwalającej na dostęp do internetu 100 Mbps Grupy Netia to obecnie około 250 tys. lokali. Liczba ta szybko wzrasta, bo operator modernizuje przejmowanie sieci ethernetowe (tzw. sieci osiedlowe). Chociaż, jak podkreśla prezes Godlewski, aż 100 Mbps, nie jest obecnie niezbędne.
– Dzisiaj większość klientów wyraża satysfakcję z przepływności już na poziomie 6-8 Mbps. Do tego dołóżmy telewizję HD, która wymaga kolejnych 8 Mbps i połączenia głosowe. Z zapasem mamy 20 Mbps na rozwiązania triple-play i to jest bardzo dobra przepływność – przekonuje prezes spółki.
Do oferowania potrójnej usługi nie ma więc potrzeby budowania światłowodów do samych mieszkań. Najpowszechniejsza technologia dostarczania internetu na liniach telefonicznych (ADSL2+) pozwala na przepływności właśnie rzędu 20 Mbps, natomiast korzystający z najnowszej technologii VDSL mają możliwość pobierania danych z internetu z prędkością 50 Mbps.
– Tego rodzaju usługi triple-play możemy oferować na światłowodzie do domu, ethernetowych rozwiązaniach, a także VDSL i ADSL 2+ – wyjaśnia prezes Netii.
W chwili obecnej Grupa Netia (czyli m.in. Netia i Dialog) ma w zasięgu bardzo szybkiego internetu (czyli powyżej 25 Mbps) blisko 900 tys. lokali. Zgodnie z przyjętymi planami do końca tego roku – dzięki dalszej modernizacji sieci – liczba ta przekroczy 1,2 mln.

Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej

M. Witucki (TPSA): Światłowód w każdym domu? To zbyt drogie, ale i niepotrzebne
Czytaj także
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-03-25: E-głosowanie jest odległą przyszłością. Wymaga wzmocnienia zaufania społecznego i wysokiego poziomu cyberzabezpieczeń
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.