Newsy

Mimo dynamicznego rozwoju płatności online i mobilnych Polacy wciąż wolą gotówkę

2014-08-11  |  06:25
Mówi:Wojciech Jóźwiak
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Monetia Sp. z o.o.
  • MP4
  • Ponad 80 proc. bieżących płatności w Polsce dokonuje się za pomocą gotówki, a co czwarty Polak nie ma konta w banku. Połowa z nas nawet rachunki za internet reguluje w okienku. Wielu posiadaczy kart płatniczych używa ich wyłącznie do wypłaty pieniędzy z bankomatu. Nic nie wskazuje na to, by nasze podejście do nowoczesnych płatności miało się radykalnie zmienić w najbliższych latach.

    Duża osób uważa, że płacąc gotówką, lepiej kontrolują swoje wydatki – ocenia w rozmowie z Newseria Biznes Wojciech Jóźwiak, prezes Monetii, agencji płatniczej. – Płacąc kartą, nie są w stanie na bieżąco zauważyć braku w portfelu. Nasze analizy pokazują, że dla osób, które opłacają rachunki domowe w formie gotówkowej w naszych placówkach, ważna jest przede wszystkim cena i pewność. Nie ufają płatnościom internetowym, uważają, że dopiero gdy otrzymają potwierdzenie ze stemplem, to są pewni, że rachunek został opłacony.

    Wbrew prognozom z lat 90. odchodzenie od gotówki to bardzo powolny proces. 82 proc. wszystkich transakcji wciąż realizowanych jest gotówką. Również w przypadku niektórych rachunków, np. za prąd czy gaz, transakcje bezgotówkowe stanowią mniejszość. Co ciekawe nawet połowę rachunków za internet Polacy opłacają w okienku.

    Z nowoczesnych form płatności chętnie korzystają ludzie młodzi oraz mieszkańcy wielkich miast. Są oni otwarci na nowinki technologiczne, jak płatności zbliżeniowe czy mobilne. W mniejszych miejscowościach karty przydają się głównie do wybrania pieniędzy z bankomatu.

    Wiele zależy od tego, jak rynek będzie się rozwijał od strony akceptacji form płatności – prognozuje Wojciech Jóźwiak. – W dużych miastach punkty akceptujące karty płatnicze są dosyć powszechne, natomiast w mniejszych miejscowościach jest zupełnie inaczej.

    Co ciekawe wcale nie wyróżnia nas to specjalnie na tle innych państw. Gotówka nadal jest w powszechnym użyciu na całym świecie.

    Ogólnie jesteśmy dosyć podobni do innych krajów – mówi prezes Monetii. – Z badań, które ok. 1,5 roku temu były przeprowadzane przez Komisję Europejską, wynikało, że w 16 krajach Unii Europejskiej 50 proc. osób uznało, że nie potrzebuje konta w banku.

    W Polsce bez rachunku osobistego radzi sobie jedna czwarta społeczeństwa.

    To, że świat będzie odchodził od gotówki, jest raczej przesądzone. Nie należy jednak oczekiwać, że będzie to rewolucja – jak prognozowano kilkanaście lat temu. Wszystko wskazuje, że proces ten będzie bardzo mozolny.

    To nie będzie tak, że za rok 90 proc. osób przeniesie się z płatności gotówkowych na przykład na płatności elektroniczne. To będzie powolna ewolucja w kierunku płatności elektronicznych, która zajmie raczej wiele lat – podsumowuje Wojciech Jóźwiak.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.