Newsy

Ministerstwo Finansów: urzędy skarbowe będą rozliczać PIT-y za podatników

2013-06-26  |  06:50

Urząd skarbowy przyjazny podatnikowi, uproszczenie procedur i monitorowanie przepisów tak, by nie utrudniały życia podatnikom – to zmiany, które zapowiada Ministerstwo Finansów. Resort deklaruje, że podatnicy już wkrótce poczują się jak klienci, a nie jak petenci, a wizyty w urzędzie będą mogli ograniczyć do niezbędnego minimum. Z drugiej strony służby skarbowe będą bardziej konsekwentnie i skutecznie ścigać przestępców skarbowych. Urzędy skarbowe rozliczą także PIT za podatnika.

 – Korekta będzie oczywiście możliwa, ale nie podatnik będzie przygotowywał PIT. Dostanie ten PIT od urzędu skarbowego. Podatnik będzie więc zwolniony z tego obowiązku – zapowiada wiceminister finansów Janusz Cichoń.

Urzędy skarbowe rozliczaniem PIT-ów zajmą się od 2015 roku. Wtedy rozliczą deklaracje za 2014 rok.

To najbardziej spektakularna zmiana, która ma sprawić, że urzędy skarbowe będą bardziej przyjazne dla podatników.

 – Chcemy, aby system podatkowy w większym stopniu był zorientowany na poprawę obsługi swoich klientów, aby był dla rzetelnego podatnika przyjazny i zorientowany na jego komfort, bezpieczeństwo i prostotę w kontaktach z urzędami skarbowymi – tłumaczy Janusz Cichoń.

W ramach resortu został powołany specjalny zespół ekspertów – Komisja ds. Przyjaznego Urzędu. Jego członkowie przejrzą istniejące procedury i przepisy pod kątem ułatwień dla podatników.

 Zadaniem tego zespołu będzie także przegląd wszystkich aktów prawnych pod kątem konsekwencji, jakie za sobą niosą. Dążymy do tego, aby z pewnym wyprzedzeniem przewidywać, jakie konsekwencje te zmiany będą miały dla podatnika. Chcemy w ten sposób uniknąć sytuacji, które będą dla niego nieprzyjazne deklaruje wiceminister.

Podatnicy mogą się również spodziewać, że dzięki planowanym zmianom obsługa w urzędach skarbowych będzie szybsza. Choć Ministerstwo Finansów nie zamierza zwiększać zatrudnienia.

 – Nasz zasadniczy cel to obsługa i praca urzędu skarbowego zorientowana na podatnika jako klienta. Chcielibyśmy, żeby czuł się jak VIP w urzędzie skarbowym, ale jednocześnie zmierzamy do tego, aby nie musiał zaglądać do urzędu, jeśli nie ma wyraźnej potrzeby – podkreśla Janusz Cichoń.

Pierwsze ułatwienia podatnicy mają zauważyć już w przyszłym roku. Resort deklaruje, że urzędy skarbowe staną się przyjacielem uczciwych podatników.

 – Rzetelny podatnik będzie mógł liczyć na rzetelną, przyjazną obsługę urzędu skarbowego – mówi Janusz Cichoń.

Zmiany w ramach systemu podatkowego mają odczuć także ci nierzetelni podatnicy. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że rośnie liczba przestępstw skarbowych. Komisja ds. Surowego Urzędu, również powołana w ramach resortu, przygotuje zmiany procedur, które zwiększą wykrywalność i karanie nieuczciwych podatników.

 – Ci, którzy naruszają reguły gry muszą być wyłapywani skuteczniej niż to robimy do tej pory. Temu ma służyć drugi zespół, który będzie zajmował się zarówno analizą  systemu podatkowego w sensie prawnym, procedurami, ale także badaniem danych  statystycznych dotyczących przestępstw podatkowych, przestępstw fiskalnych, tak aby w kategoriach strategicznych ukierunkowywać służby odpowiedzialne za ich ściganie. To w efekcie doprowadzi do poprawy skuteczności i efektywności wsparcia uczciwych podatników poprzez likwidację szarej strefy – dodaje wiceminister.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.