Mówi: | Piotr Adamczyk |
Funkcja: | PR manager |
Firma: | Katowice Airport |
Mniejszy ruch lotniczy nie zahamował inwestycji na polskich lotniskach. W Katowice Airport trwa rozbudowa terminalu i płyty postojowej
Ruch pasażerski na europejskich lotniskach tylko w czerwcu był aż o 93 proc. mniejszy niż przed rokiem. Obsłużono 16,8 mln pasażerów przy 240 mln w czerwcu 2019 roku. Pełne przywrócenie ruchu do stanu sprzed pandemii nastąpi najwcześniej w 2024 roku – wynika z szacunków Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych. Mimo mniejszego ruchu polskie lotniska nie rezygnują z zaplanowanych inwestycji. W Katowice Airport trwa rozbudowa terminalu i płyty postojowej.
Z danych Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) wynika, że ruch pasażerski na europejskich lotniskach był w czerwcu o 93 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie 2019 roku. To nieco lepszy wynik niż w maju (spadek o 98 proc. r/r).
– ACI szacuje, że w tym roku w porównaniu z poprzednim ruch lotniczy na światowych lotniskach spadnie o około 55 proc. Najmocniej kryzysem ma być dotknięty Stary Kontynent – tutaj spodziewamy się spadku ruchu na poziomie około 65 proc. Niestety te prognozy się potwierdzają, widać to już w danych statystycznych za pierwsze półrocze 2020 roku – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Adamczyk, PR Manager Katowice Airport.
Również w Polsce wszystkie lotniska zanotowały ogromne spadki. W I półroczu w Katowice Airport obsłużono w sumie 660 tys. podróżnych, czyli o 1,37 mln mniej (spadek o 67 proc.) w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku.
– W przypadku polskich lotnisk spadek ruchu rok do roku wyniesie około 60 proc. i prawdopodobnie takim samym spadkiem zakończymy cały rok 2020. Eksperci szacują, że branża lotnicza z kryzysu będzie wychodziła powoli, przed nami jest długa droga, żeby wrócić do poziomu z rekordowego roku 2019, kiedy to 14 polskich lotnisk obsłużyło 49 mln pasażerów. Polska branża, podobnie jak światowa, powinna wrócić do stanu sprzed pandemii w okolicach 2023–2024 roku – ocenia Piotr Adamczyk.
W segmencie lotów rozkładowych katowickie lotnisko obsłużyło w I połowie roku 533 tys. pasażerów, czyli o 796 tys. mniej (spadek o blisko 60 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Z kolei segment czarterowy zanotował spadek 84 proc. – z Katowic podróżowało w ten sposób 110 tys. pasażerów, podczas gdy rok temu – 581 tys. Ogółem w I półroczu odnotowano nieco ponad 9,3 tys. startów i lądowań, czyli o 8,8 tys. mniej niż w 2019 roku.
– Jesteśmy dobrej myśli. Wiemy, że ludzie chcą podróżować, widzimy to po bardzo dużym zainteresowaniu ofertą biur podróży, wylotem na wakacje za granicę, więc wierzymy, że przed nami długi, ale zakończony sukcesem proces odbudowy – mówi PR Manager Katowice Airport.
Mniejszy ruch na lotniskach nie wpłynął jednak na planowane inwestycje. W Katowice Airport, zgodnie z planem, trwa przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. Dzięki inwestycji zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (z 18 do 28), stanowisk kontroli bezpieczeństwa (z 6 do 8) i bramek do boardingu (z 10 do 16). Przebudowa ma się zakończyć w 2021 roku.
– Obiekt jest w środku całkowicie wymieniony, ponadto zostanie także rozbudowany, więc de facto będzie to zupełnie nowy terminal. Po oddaniu rozbudowanego terminala pasażerskiego B roczna przepustowość całej infrastruktury pyrzowickiego lotniska wzrośnie z 6 mln pasażerów, bo tyle możemy w komfortowych warunkach obecnie obsłużyć, do 8 mln – wskazuje Piotr Adamczyk.
Na lotnisku rozbudowywana jest także baza do obsługi technicznej samolotów. Powstaje 66 tys. mkw. nowej powierzchni – płyta postojowa z dziewięcioma stanowiskami dla samolotów wielkości Boeinga 737 oraz hangary.
– Po zakończeniu tej inwestycji pyrzowickie lotnisko będzie posiadało największą liczbę stanowisk postojowych ze wszystkich portów regionalnych w Polsce. Będziemy dysponować aż 45 stanowiskami dla najpopularniejszych średniodystansowych samolotów, które zabierają od 180 do 230 pasażerów na pokład – podkreśla PR Manager Katowice Airport.
#BatalieBiznesu

Liczba pasażerów na lotnisku w Katowicach znacznie niższa niż przed rokiem. Brakuje popularnych wakacyjnych kierunków
#BatalieBiznesu

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego
#BatalieBiznesu

Branża lotnicza w głębokim kryzysie. Po uruchomieniu połączeń ceny biletów mogą wzrosnąć
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.