Newsy

Mniejszy ruch lotniczy nie zahamował inwestycji na polskich lotniskach. W Katowice Airport trwa rozbudowa terminalu i płyty postojowej

2020-07-27  |  06:15

Ruch pasażerski na europejskich lotniskach tylko w czerwcu był aż o 93 proc. mniejszy niż przed rokiem. Obsłużono 16,8 mln pasażerów przy 240 mln w czerwcu 2019 roku. Pełne przywrócenie ruchu do stanu sprzed pandemii nastąpi najwcześniej w 2024 roku – wynika z szacunków Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych. Mimo mniejszego ruchu polskie lotniska nie rezygnują z zaplanowanych inwestycji. W Katowice Airport trwa rozbudowa terminalu i płyty postojowej.

Z danych Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) wynika, że ruch pasażerski na europejskich lotniskach był w czerwcu o 93 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie 2019 roku. To nieco lepszy wynik niż w maju (spadek o 98 proc. r/r).

– ACI szacuje, że w tym roku w porównaniu z poprzednim ruch lotniczy na światowych lotniskach spadnie o około 55 proc. Najmocniej kryzysem ma być dotknięty Stary Kontynent – tutaj spodziewamy się spadku ruchu na poziomie około 65 proc. Niestety te prognozy się potwierdzają, widać to już w danych statystycznych za pierwsze półrocze 2020 roku – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Adamczyk, PR Manager Katowice Airport.

Również w Polsce wszystkie lotniska zanotowały ogromne spadki. W I półroczu w Katowice Airport obsłużono w sumie 660 tys. podróżnych, czyli o 1,37 mln mniej (spadek o 67 proc.) w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku.

 W przypadku polskich lotnisk spadek ruchu rok do roku wyniesie około 60 proc. i prawdopodobnie takim samym spadkiem zakończymy cały rok 2020. Eksperci szacują, że branża lotnicza z kryzysu będzie wychodziła powoli, przed nami jest długa droga, żeby wrócić do poziomu z rekordowego roku 2019, kiedy to 14 polskich lotnisk obsłużyło 49 mln pasażerów. Polska branża, podobnie jak światowa, powinna wrócić do stanu sprzed pandemii w okolicach 2023–2024 roku – ocenia Piotr Adamczyk.

W segmencie lotów rozkładowych katowickie lotnisko obsłużyło w I połowie roku 533 tys. pasażerów, czyli o 796 tys. mniej (spadek o blisko 60 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Z kolei segment czarterowy zanotował spadek 84 proc. – z Katowic podróżowało w ten sposób 110 tys. pasażerów, podczas gdy rok temu – 581 tys. Ogółem w I półroczu odnotowano  nieco ponad 9,3 tys. startów i lądowań, czyli o 8,8 tys. mniej niż w 2019 roku.

 Jesteśmy dobrej myśli. Wiemy, że ludzie chcą podróżować, widzimy to po bardzo dużym zainteresowaniu ofertą biur podróży, wylotem na wakacje za granicę, więc wierzymy, że przed nami długi, ale zakończony sukcesem proces odbudowy – mówi PR Manager Katowice Airport.

Mniejszy ruch na lotniskach nie wpłynął jednak na planowane inwestycje. W Katowice Airport, zgodnie z planem, trwa przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. Dzięki inwestycji zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (z 18 do 28), stanowisk kontroli bezpieczeństwa (z 6 do 8) i bramek do boardingu (z 10 do 16). Przebudowa ma się zakończyć w 2021 roku.

– Obiekt jest w środku całkowicie wymieniony, ponadto zostanie także rozbudowany, więc de facto będzie to zupełnie nowy terminal. Po oddaniu rozbudowanego terminala pasażerskiego B roczna przepustowość całej infrastruktury pyrzowickiego lotniska wzrośnie z 6 mln pasażerów, bo tyle możemy w komfortowych warunkach obecnie obsłużyć, do 8 mln – wskazuje Piotr Adamczyk.

Na lotnisku rozbudowywana jest także baza do obsługi technicznej samolotów. Powstaje 66 tys. mkw. nowej powierzchni – płyta postojowa z dziewięcioma stanowiskami dla samolotów wielkości Boeinga 737 oraz hangary.

– Po zakończeniu tej inwestycji pyrzowickie lotnisko będzie posiadało największą liczbę stanowisk postojowych ze wszystkich portów regionalnych w Polsce. Będziemy dysponować aż 45 stanowiskami dla najpopularniejszych średniodystansowych samolotów, które zabierają od 180 do 230 pasażerów na pokład – podkreśla PR Manager Katowice Airport.

Więcej na temat
Serwis specjalny
#BatalieBiznesu
Liczba pasażerów na lotnisku w Katowicach znacznie niższa niż przed rokiem. Brakuje popularnych wakacyjnych kierunków Wszystkie newsy
2020-07-16 | 06:15

Liczba pasażerów na lotnisku w Katowicach znacznie niższa niż przed rokiem. Brakuje popularnych wakacyjnych kierunków

Od lipca z Pyrzowic można latać liniami LOT, wróciły także Wizz Air i Ryanair, a od września ponownie będzie można polecieć Lufthansą. Od początku miesiąca realizowane
Serwis specjalny
#BatalieBiznesu
Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego
2020-05-29 | 06:30

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego

Na blisko 400 mld dol. szacowane są globalne straty przewoźników lotniczych spowodowane pandemią koronawirusa. Zagrożonych jest ok. 25 mln miejsc pracy związanych z lotnictwem.
Serwis specjalny
#BatalieBiznesu
Branża lotnicza w głębokim kryzysie. Po uruchomieniu połączeń ceny biletów mogą wzrosnąć
2020-05-26 | 06:20

Branża lotnicza w głębokim kryzysie. Po uruchomieniu połączeń ceny biletów mogą wzrosnąć

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych dniach i tygodniach powróci część połączeń lotniczych, a na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Skokowy wzrost liczby ataków w sieci w ciągu ostatniego roku. Cyberprzestepcy nadal wykorzystują COVID-19 do wyłudzenia danych

Phishing, czyli m.in. podszywanie się pod banki, urzędy i inne instytucje, był w 2020 roku najczęstszym zagrożeniem w internecie. W ubiegłym roku zespół CERT Orange Polska zablokował aż 40 mln prób wejścia na strony phishingowe, dzięki czemu miliony internautów uniknęły zainfekowania komputera oraz utraty pieniędzy i danych. Za fałszywymi stronami na liście zagrożeń uplasowały się złośliwe oprogramowanie, którego udział w cyberatakach wzrósł ponad dwukrotnie, oraz ataki DDoS, wynika ze statystyk operatora. Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska, podkreśla, że socjotechnika wciąż pozostaje najważniejszym narzędziem w rękach cyberprzestępców, którzy bardzo często wykorzystują COVID-19 do wyłudzeń danych.

Farmacja

Sieć aptek Gemini wygrała w sądzie z samorządem aptekarskim. Eksperci ostrzegają, że bezpodstawne oskarżenia mogą osłabiać zaufanie do e-recept

Sąd Okręgowy w Warszawie 19 kwietnia uznał powództwo Gemini o ochronę dóbr osobistych i nakazał Naczelnej Izbie Aptekarskiej wpłatę na rzecz wybranej przez spółkę organizacji charytatywnej. Sąd ocenił, że niesprawdzone informacje rozpowszechniane przez samorząd aptekarski były przejawem „linczu na przedsiębiorcy” i naruszeniem standardów profesjonalizmu. NIA w ubiegłym roku zarzuciła spółce, że należąca do niej aplikacja, która miała ułatwić korzystanie z e-recept, gromadzi wrażliwe dane o stanie zdrowia pacjentów i profiluje je niezgodnie z prawem. – Budowanie atmosfery strachu przed wykorzystaniem aplikacji e-zdrowia może spowodować, że będzie wymagana duża praca nad przywróceniem zaufania do takich rozwiązań – komentuje ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, dr Łukasz Kister.

Ochrona środowiska

W Polsce tylko 20 proc. rzek pozostało w stanie zbliżonym do naturalnego. W tym roku wolontariusze oczyścili ich okolice z setek ton śmieci [DEPESZA]

Kryzys wodny i kurczące się zasoby słodkiej wody są aktualnie jednym z największych wyzwań środowiskowych, o czym przypomina obchodzony dziś Światowy Dzień Ziemi. W tym roku większość działań została przeniesiona do online’u, ale aktywiści przypominają, że każdy we własnym domu może oszczędzać wodę i zadbać o jej jakość. To istotne o tyle, że Polska jest w gronie państw najbardziej zagrożonych niedoborem wody pitnej, a stan polskich rzek z każdym rokiem się pogarsza. Potwierdzają to też efekty tegorocznej akcji Operacja Czysta Rzeka, w której wolontariusze zebrali prawie 120 ton zalegających w dorzeczach śmieci i odpadów.

Prawo

Pracodawcy i pracownicy sceptyczni wobec pomysłu ujawniania wysokości wynagrodzeń. Wskazują na kolejne koszty dla firm i ryzyko konfliktów w miejscu pracy

Jawność wynagrodzeń nie rozwiąże problemu luki płacowej, a polski rynek pracy nie jest gotowy na wprowadzenie tej zmiany proponowanej przez Komisję Europejską. Tak uważa niemal 70 proc. przedsiębiorców badanych przez Pracodawców RP. – Firmy zostaną obarczone kolejnymi obowiązkami, które wygenerują dodatkowe koszty, a to nie jest wskazane w okresie wychodzenia z kryzysu po pandemii – mówi Katarzyna Siemienkiewicz z Pracodawców RP. Więcej zwolenników wprowadzenia jawności wynagrodzeń jest wśród pracowników, ale oni także dostrzegają wady takiego rozwiązania. 56 proc. zatrudnionych podkreśla, że może to spowodować nowe konflikty w firmach.