Newsy

Liczba pasażerów na lotnisku w Katowicach znacznie niższa niż przed rokiem. Brakuje popularnych wakacyjnych kierunków

2020-07-16  |  06:15

Od lipca z Pyrzowic można latać liniami LOT, wróciły także Wizz Air i Ryanair, a od września ponownie będzie można polecieć Lufthansą. Od początku miesiąca realizowane są też loty czarterowe. – Dużą popularnością cieszą się loty czarterowe do Grecji i Bułgarii. Dla nas istotne jest jednak przywrócenie możliwości lotów do Turcji, Tunezji i Egiptu – podkreśla Piotr Adamczyk, PR Manager Katowice Airport. Lotnisko w Katowicach funkcjonuje w trybie sanitarnym – z koniecznością zachowania dystansu społecznego czy obowiązkiem wypełnienia karty lokalizacyjnej.

– Od 17 czerwca został po 90 dniach przerwy zniesiony zakaz lotów w ruchu międzynarodowym i branża zaczęła wracać do latania, także Katowice Airport. Linie regularne, takie jak Wizz Air czy Ryanair, zaczęły przywracać swoją siatkę połączeń. Od 3 lipca został wznowiony także ruch czarterowy – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Adamczyk.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 czerwca od 1 lipca można realizować loty międzynarodowe z i do lotnisk europejskich (państw UE, EOG, EFTA i Szwajcarii), Gruzji, Czarnogóry, Japonii, Kanady, Republiki Albanii, Republiki Korei i Ukrainy. Utrzymano natomiast zakaz połączeń ze Szwecją i Portugalią. Ta lista została utrzymana w nowym rozporządzeniu z 14 lipca, które będzie obowiązywać do 28 lipca br.

Ponaddwutygodniowe otwarcie międzynarodowego ruchu lotniczego powoduje, że na lotniska wracają kolejni przewoźnicy. Do Katowice Airport wrócili już Wizz Air, Ryanair i Polskie Linie Lotnicze LOT. Według zapowiedzi Lufthansa rozpocznie loty z początkiem września. Od lipca ruszyły także pierwsze loty czarterowe z Pyrzowic, z klientami biur podróży.

– Najpopularniejsze trasy regularne to te do Niemiec, ponadto popularna jest także Holandia. Od 10 lipca, czyli od momentu, kiedy zniesiony zostanie obowiązek kwarantanny dla Polaków przylatujących do Wielkiej Brytanii, także ten rynek zdecydowanie będzie się odbudowywał. To zawsze był ważny rynek wylotowy w przypadku pyrzowickiego lotniska – wymienia PR Manager Katowice Airport. – Jeśli chodzi o ruch czarterowy, który jest istotny dla Pyrzowic, to tak jak przed pandemią bardzo dużą popularnością cieszą się kierunki bułgarskie oraz greckie.

Tylko w 2019 roku katowickie lotnisko obsłużyło 4,84 mln pasażerów, o blisko 6 tys. więcej niż rok wcześniej. Rekordowy wynik osiągnęło w ruchu czarterowym – na trasach wakacyjnych z i do Pyrzowic poleciało 2 mln 6 tys. osób, o 32 tys. więcej niż w 2018 roku. Wśród najpopularniejszych kierunków dominowały Turcja, Grecja i Egipt.

 Dla nas istotne jest to, żeby przywrócona została możliwość lotów np. do Turcji, Tunezji i Egiptu. Liczymy na to, że stanie się to jeszcze w trakcie tegorocznych wakacji – zaznacza Piotr Adamczyk.

Wszystkie porty lotnicze funkcjonują  w reżimie sanitarnym określonym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, Urząd Lotnictwa Cywilnego i Główny Inspektorat Sanitarny. Jak wyjaśnia ekspert, na lotnisku mogą przebywać tylko pasażerowie i członkowie jego obsługi, żeby ograniczyć liczbę osób. Przy wejściu na terminal system mierzy pasażerom temperaturę. Ponadto – jak w innych miejscach publicznych – obowiązuje dystans społeczny (min. 1,5 metra) i obowiązek zakrywania ust i nosa, a na terenie lotniska ustawione są automaty z płynem do dezynfekcji rąk.

 Pasażerowie przylatujący do Polski mają obowiązek wypełnienia na pokładzie samolotu karty lokalizacyjnej. Załoga następnie te karty zbiera, przekazuje zarządzającemu lotniskiem, czyli w naszym przypadku Górnośląskiemu Towarzystwu Lotniczemu, a my to przekazujemy do inspekcji sanitarnej. Ponadto w przypadku wybranych krajów, takich jak np. Hiszpania, Grecja czy Cypr, pasażerowie powinni przed wylotem na specjalnych stronach wypełnić elektroniczne formularze lokalizacyjne – przypomina PR Manager Katowice Airport.

Jak podkreśla, proces obsługi pasażerów przebiega sprawnie i nie ma przestojów.

Ruch odbudowuje się powoli, więc liczba pasażerów korzystających z siatki połączeń jest bez porównania mniejsza niż np. w lipcu 2019 roku – mówi Piotr Adamczyk. – Jak zawsze jednak rekomendujemy pasażerom, żeby przybywali na lotnisko minimum dwie godziny przed planowaną godziną odlotu. To pozwala na spokojne przejście wszystkich procedur związanych z lotem, odprawy biletowo-bagażowej i kontroli bezpieczeństwa.

Więcej na temat
Transport Turystyka na skraju zapaści. Branża, by przetrwać, potrzebuje rządowego wsparcia przez najbliższy rok Wszystkie newsy
2020-07-06 | 06:30

Turystyka na skraju zapaści. Branża, by przetrwać, potrzebuje rządowego wsparcia przez najbliższy rok

Hotele i obiekty noclegowe mają minimalne obłożenie, wciąż sparaliżowana jest też turystyka przyjazdowa, przewoźnicy autokarowi, duże wydarzenia i targi. – Istnieje
Konsument Co drugi Polak planuje spędzić wakacje nad morzem lub jeziorem. Ratownicy wodni przypominają o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
2020-06-26 | 06:15

Co drugi Polak planuje spędzić wakacje nad morzem lub jeziorem. Ratownicy wodni przypominają o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa

Według badań Polskiej Organizacji Turystycznej 27 proc. osób planujących wakacje w Polsce wybierze morze, a 16 proc. miejscowości nieopodal jezior. Bezpieczny wypoczynek nad wodą
Serwis specjalny
#BatalieBiznesu
Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego
2020-05-29 | 06:30

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego

Na blisko 400 mld dol. szacowane są globalne straty przewoźników lotniczych spowodowane pandemią koronawirusa. Zagrożonych jest ok. 25 mln miejsc pracy związanych z lotnictwem.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Handel

16 proc. internautów robi zakupy spożywcze w sieci. Podczas pandemii stały się one możliwe niemal w całej Polsce

Żywność to jedna z kategorii zakupów internetowych, która najmocniej zyskała w czasie lockdownu. Zgodnie z badaniem „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej zakupy spożywcze w sieci robi 16 proc. internautów, czyli o 6 pkt proc. więcej niż rok temu. Dzięki pandemii zakup artykułów żywnościowych bez wychodzenia z domu jest już możliwy nie tylko w dużych miastach. – Polacy stali się społeczeństwem cyfrowym i pokochali zakupy w internecie. Nawet po lockdownie kupują w e-sklepach, głównie ubrania, elektronikę i artykuły wyposażenia domu – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby. 

Prawo

Podgrzewanie tytoniu mniej szkodliwą alternatywą dla palenia. Najnowsza decyzja amerykańskiej agencji FDA może być przełomowa dla palaczy

Branża tytoniowa od dekady rozwija nowatorskie rozwiązania dla palaczy, które mają być mniej szkodliwą alternatywą dla tradycyjnych papierosów. Coraz więcej państw bierze ten rozwój pod uwagę i rozważa zmianę podejścia regulacyjnego, zakładając, że dzięki niższej toksyczności produkty nowego typu mogą ograniczyć koszty i szkody społeczne związane z paleniem. To stanowisko potwierdziła niedawno amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA), która zarejestrowała podgrzewacz tytoniu IQOS jako produkt tytoniowy o zmodyfikowanym ryzyku i uznała go za „właściwy dla promocji zdrowia publicznego”.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Polityka

Sytuacja związana z koronawirusem potęguje niezadowolenie społeczne. Możemy mieć do czynienia z falą protestów na całym świecie

– W najbliższym czasie czeka nas fala niezadowolenia społecznego i protestów. Wydaje mi się, że politycy w skali globalnej źle rozegrali sytuację z koronawirusem – mówi Jacek Purski z Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego. Widać to już w Stanach Zjednoczonych, gdzie do masowych protestów na tle rasowym, które przybierają formę zamieszek, dochodzą jeszcze napięcia społeczne związane z trudną sytuacją gospodarczą oraz krytyczną postawą wobec władz.

Prawo

Pracodawca nie może pytać pracownika o kierunek wakacyjnego wyjazdu. W uzasadnionych przypadkach pracownik sam powinien o tym poinformować

Tylko co trzeci Polak wyjedzie w tym roku na urlop, a zdecydowana większość zamierza spędzić go w kraju. Wielu z nich musiało zrewidować swoje wakacyjne plany, które mieli na początku roku. Pandemia SARS-CoV-2 zmieniła nie tylko to, lecz także ilość czasu wolnego. Tarcza antykryzysowa 4.0 wpłynęła na sposób naliczania dni urlopowych, przy okazji dając pracodawcom nowe uprawnienia, m.in. możliwość wysłania pracownika na zaległy urlop nawet bez jego zgody i oddelegowania go do pracy zdalnej po powrocie z wakacji. Generalnie pracodawca nie ma jednak prawa żądać od pracownika podania destynacji wyjazdu.