Mówi: | Marcin Kwoka |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Mercedes-Benz Polska |
Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych 2024 rok był drugim najlepszym wynikiem w historii. To był sprzedażowo dobry rok także dla koncernu Mercedes-Benz. Na polskim rynku sprzedaż wyniosła 26,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza 38-proc. wzrost w ciągu roku. Mercedes jest też wśród liderów dostaw aut elektrycznych. Ze względu na rosnącą popularność tego segmentu producent w tym roku wprowadzi na rynek nowość – w pełni elektryczny model CLA.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2024 roku do bazy CEPiK trafiło dokładnie 551 568 samochodów osobowych – o 76,5 tys. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 16,1 proc. Tylko w 2019 roku zarejestrowano więcej pojazdów osobowych.
– W ubiegłym roku cała branża motoryzacyjna osiągnęła najlepsze wyniki od okresu przedpandemicznego. Przebiliśmy wynik z roku 2019 – mówi agencji Newseria Marcin Kwoka, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Polska. – Był to też bardzo dobry rok dla marki Mercedes-Benz. Udało się nam zrealizować aż 38-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku.
Koncern dostarczył ponad 26,3 tys. samochodów osobowych (bez Klasy V), co przekłada się na blisko 5-proc. udział w polskim rynku.
– Klienci najczęściej szukali samochodów typu SUV. Najpopularniejszym modelem ubiegłego roku był Mercedes-Benz GLC SUV, zaraz za nim uplasował się jego bardziej sportowy brat bliźniak, czyli Mercedes GLC SUV w wersji coupé. Na podium znalazła się też klasa E typu W214 – wymienia Marcin Kwoka.
Sprzedaż GLC SUV sięgnęła niemal 4 tys., co oznacza 77-proc. wzrost, a GLC Coupé – 3,1 tys. sztuk, czyli o 121 proc. więcej. Oba auta są bestsellerami w swoim segmencie. Nowa limuzyna klasy E zaliczyła doskonały debiut i osiągnęła 67-proc. wzrost liczby rejestracji – do ponad 2,1 tys. Dużą popularnością cieszy się czterodrzwiowe coupé CLA (ponad 2 tys. sztuk), także lider w swoim segmencie. W 2024 roku najwięcej nowych samochodów Mercedes-Benz zarejestrowano na Mazowszu, w Wielkopolsce oraz na Dolnym Śląsku.
– Dość jasno zarysowują się trendy konsumenckie. Wzrasta udział samochodów niskoemisyjnych, czyli samochodów stricte elektrycznych i samochodów z rozwiązaniem typu plug-in hybrid – zauważa dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Polska.
Mercedes-Benz był w 2024 roku w Polsce liderem rejestracji zelektryfikowanych pojazdów z ponad 3,6 tys. sztuk, o 28 proc. więcej niż w 2023 roku. Na całym rynku wzrost sięgnął 3 proc. r/r. Koncern odpowiadał za blisko co ósmy pojazd z takim napędem rejestrowany w Polsce w 2024 roku. Wlicza się w to 1,5 tys. aut w pełni elektrycznych BEV (+25 proc., przy spadku całego rynku o 3 proc.) oraz 2,1 tys. hybryd plug-in PHEV (+31 proc., przy wzroście całego rynku o 13 proc.).
Samochody zelektryfikowane miały 14 proc. udziału w całkowitej liczbie rejestracji nowych mercedesów w Polsce. Trzy najchętniej wybierane modele w pełni elektryczne to EQA (471 szt., +63 proc.), EQB (306 szt., +101 proc.) oraz EQE SUV (266 szt., +50 proc.).
– W 2025 roku zamierzamy zwiększać udział samochodów niskoemisyjnych w naszym portfolio sprzedażowym. W tym roku wprowadzimy na rynek zupełnie nowy model, w pełni elektryczny model CLA i upatrujemy w tym modelu duże szanse na sprzedaż i wzrost udziału samochodów elektrycznych w naszym portfolio – zapowiada Marcin Kwoka.
W 2024 roku Mercedes-Benz osiągnął dwucyfrowe wzrosty sprzedaży praktycznie we wszystkich segmentach, koncentrując się przy tym na topowych modelach Top-End, które obejmują sportowe auta Mercedes-AMG, superluksusowe modele Mercedes-Maybach, Klasę S i EQS, GLS oraz Klasę G. Liczba ich rejestracji wyniosła ponad 4,1 tys. sztuk, co daje blisko 16-proc. udział w sprzedaży marki. Mercedes-Benz znajduje się wśród trzech najchętniej wybieranych producentów aut premium, zajął też ósme miejsce wśród najpopularniejszych marek nowych samochodów w Polsce.
– Jest jasno zarysowany trend, że to głównie przedsiębiorcy dokonują zakupów, czyli dominują zakupy instytucjonalne. Zakupy osób prywatnych dla marki Mercedes-Benz to zawsze są zakupy mniejszościowe, ale to też wskazuje trendy dla całego rynku – podkreśla ekspert.
Z danych PZPM wynika, że na rynku wciąż dominują rejestracje do klienta instytucjonalnego, ale rosną one ponad trzy razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
Rekordowe w historii zyski Grupy PGE pozwolą na dalszą transformację energetyczną i kolejne inwestycje. Spółka planuje budowę bateryjnych magazynów energii, będzie też intensywnie rozwijać inwestycje w odnawialne źródła energii, szczególnie offshore, a także sieci dystrybucyjne. Analizuje też możliwość budowy elektrowni jądrowej w Bełchatowie. – Nasze plany to dalsza transformacja grupy zmierzająca w stronę tego, czego oczekuje od nas rynek – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Handel
Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów

Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, utrudnia planowanie działalności gospodarczej i inwestowanie w warunkach rosnącej niepewności. W tej sytuacji wiele firm wstrzymuje się z inwestycjami bądź gromadzi zapasy surowców i półproduktów na kolejne tygodnie działalności. Amerykańskie cła powodują wprowadzenie taryf odwetowych ze strony dotkniętych nowymi przepisami krajów. W efekcie globalny handel wyhamuje, a wraz z nimi spowolni rozwój gospodarczy.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.