Mówi: | Bogdan Grzybowski |
Funkcja: | dyrektor ds. sprzedaży |
Firma: | Toyota Bank Polska |
Rynek kredytów samochodowych wzrósł o 15 proc. Branża leasingowa również notuje wzrosty
W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku w Polsce sprzedano ponad 213 tys. nowych samochodów – podał European Automobile Manufacturer's Association. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. O tyle samo wzrósł rynek kredytów samochodowych. Większość klientów salonów stanowią firmy. Dzięki ich zakupom bardzo dobre wyniki notuje też branża leasingowa.
Mimo tak dynamicznych wzrostów na tle dużych państw europejskich nadal wyglądamy nie najlepiej. Podobny do polskiego poziom sprzedaży osiąga się w Austrii czy Szwecji. Obywatele dużych państw europejskich, jak Francja czy Włochy, kupili w tym czasie ponad 1 mln nowych aut, a Niemcy ponad 2 mln. Potencjał polskiego rynku to ok. miliona aut rocznie. Nowe samochody stanowią zdecydowaną mniejszość. Rocznie sprzedaje się nieco ponad 300 tysięcy, czyli ponad dwa razy mniej niż aut używanych.
Mimo to polska branża motoryzacyjna jest pełna nadziei, bo ten rok zapowiada się bardzo dobrze.
– Rynek dalej się rozwija, szczególnie firmy kupują coraz więcej. Około 70 proc. samochodów jest sprzedawanych do firm – mówi agencji informacyjnej Newseria Bogdan Grzybowski, dyrektor ds. sprzedaży Toyota Bank Polska. – Według prognoz rynek dalej będzie rósł.
Dzięki zakupom flotowym dobre wyniki notują również firmy leasingowe. W ubiegłym roku sfinansowały one transakcje o wartości przeszło 35 mld zł, o 13 proc. więcej niż w roku 2012 – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Z tego 20,7 mld zł, o 22,9 proc. więcej, trafiło na rynek motoryzacyjny. W I półroczu polskie firmy leasingowe pobiły kolejny rekord i sfinansowały transakcje o wartości przekraczającej 21 mld zł. To oznacza wzrost o 31,8 proc. w stosunku do zeszłego roku. W tym leasing samochodów wzrósł o 55,6 proc, przekraczając 8 mld zł.
Leasingowi samochodów osobowych w tym roku wyjątkowo sprzyjały przepisy. W I kwartale można było skorzystać z atrakcyjnych zasad podatkowych przy zakupie aut z kratką.
– Uważam, że ten rok dla całej branży, również dla Toyota Bank i Toyota Leasing, jest bardzo udany – ocenia Bogdan Grzybowski. – Rynek leasingu wzrósł o ponad 30 proc. To głównie efekt I kwartału i tzw. okienka kratkowego. Natomiast rynek kredytów samochodowych odbił się o 15 proc.
O ile jednak sprzedaż samochodów w Polsce dynamicznie rośnie, o tyle przybywa firm, które zamiast je kupić czy wyleasingować, wolą je wynająć. Na taką formę tworzenia swej floty motoryzacyjnej decydują się już nie tylko duże firmy, lecz także mniejsi przedsiębiorcy.
– Widzimy, że również małe i średnie firmy interesują się tym, żeby płacić w ciągu okresu umowy jak najmniejszą ratę, mieć wliczone wszystkie usługi i po okresie umowy oddać ten samochód i wziąć nowy – podkreśla dyrektor ds. sprzedaży Toyota Bank Polska. – Taka jest tendencja, widoczna już od dłuższego czasu w krajach Europy Zachodniej, obejmuje ona zarówno małe, średnie i duże firm, jak i klientów indywidualnych.
Nawet klienci indywidualni nie chcą już bowiem kupować samochodów na długo. Dlatego szukają takich produktów, które pozwolą im na systematyczną wymianę wozu.
– Zarówno osoby indywidualne, jak i firmy chcą jeździć cały czas nowym samochodem, wymieniać go w okresach 3-4-letnich. Samochód zawsze jest na gwarancji i dzięki temu klient płaci raty niższe o 30-40 proc. To jest taki trend, samochód przestaje być już atrybutem, a staje się narzędziem pracy – ocenia Bogdan Grzybowski.
Czytaj także
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.