Mówi: | Dariusz Olejnik |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Kingsman Personal Finance |
Rynek leasingu aut wyhamował. Przyspieszenie możliwe dopiero pod koniec roku wraz z wyprzedażami na rynku motoryzacyjnym
Ograniczone wydatki ze strony firm spowodowane pandemią koronawirusa podcięły skrzydła branży leasingowej. Finansowanie tym instrumentem w I połowie roku zmniejszyło się o 24 proc. – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Tylko w kategorii pojazdów lekkich, odpowiedzialnej za znaczną część rynku, spadek wyniósł prawie 20 proc. – Trudności firm leasingowych wynikają nie tylko z mniejszej sprzedaży, lecz również z odraczania spłat przez klientów – mówi Dariusz Olejnik, wiceprezes Kingsman Personal Finance. Jego zdaniem na przełomie tego i przyszłego roku będzie widoczne większe niż zazwyczaj pobudzenie na rynku.
– Powrót do normalności rynku leasingowego to kwestia życzeniowa. Chcielibyśmy, żeby to się stało tu i teraz, ale nie wiemy, jak będą zachowywali się konsumenci, bo to od nich zależy, czy będzie popyt na dany produkt – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz Olejnik. – W kategorii samochodów na przełomie grudnia tego i stycznia przyszłego roku będziemy widzieli pobudzenie rynku, ponieważ będą większe rabatowania aut ze starszych roczników, pojawią się nowe roczniki, co na pewno wpłynie na rynek.
Finansowanie zakupu samochodów to znaczna część rynku leasingowego, odpowiadająca za dwie trzecie transakcji. Z danych ZPL wynika, że w I kwartale spadek finansowania pojazdów lekkich leasingiem wyniósł 2,6 proc., ale już II kwartał przyniósł pogłębienie spadków do prawie 35 proc. Całe półrocze zamknęło się wynikiem -19,6 proc. To efekt zamknięcia gospodarki, ograniczenia aktywności zakupowej firm i konsumentów oraz działalności sprzedażowej dealerów.
– Z jednej strony klient trochę się wycofał i nie kupuje nowych samochodów, przez co nie ma popytu na ten produkt finansowy. Z drugiej strony leasingodawcy mają trochę podcięte skrzydła, ponieważ musieli odpuścić ludziom spłaty, a przez to mają problem z płynnością finansową – wyjaśnia wiceprezes Kingsman Personal Finance.
Firmy leasingowe od początku pandemii do końca czerwca objęły wakacjami leasingowymi ponad 160 tys. przedsiębiorców i ponad 360 tys. umów. Jak wskazuje ZPL, dotyczy to więc co piątej umowy leasingu na polskim rynku.
– Leasingodawcy nakładają bardzo dużo obostrzeń co do samego klienta i do wniosków. Są coraz bardziej wybredni w kwestii produktów, które chcą leasingować. Często wskazują nam kategorie przedsiębiorców, u których zdiagnozowali wyższe ryzyko, np. fryzjerów – mówi Dariusz Olejnik.
Odmrażanie gospodarki przynosi jednak stopniowy wzrost liczby rejestracji aut, a więc i zainteresowania leasingiem.
Wiceprezes Kingsman Personal Finance podkreśla, że rynek motoryzacyjny i leasingowy, czyli sektor szeroko rozumianych usług finansujących motoryzację, wciąż się zmienia, a pandemia przyspieszy ten proces.
– Już od kilku lat usługi finansowania zakupu samochodów sprzedawane są online’owo i telefonicznie. Ten model pracy wdrożyło obecnie wielu dealerów. Nie mówię tutaj tylko o reklamach produktowych w social media, ale także o działaniach w ramach user experience, które pomagają w procesie sprzedaży. Dobry przykład globalnej marki działającej online to Tesla, która praktycznie nie ma swoich oddziałów, a sprzedaż odbywa się w internecie. Myślę, że kolejne marki będą postępowały podobnie i postawią na rozwój wirtualnych salonów. Kingsman Personal Finance również realizuje taką strategię – przyznaje.
Zdaniem Dariusza Olejnika kolejnym wyzwaniem rynku leasingowego jest znaczny wzrost ofert cesji leasingu na rzecz firmy trzeciej. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze do niedawna mieli możliwość finansowania rat leasingowych za zakup np. samochodów, obecnie ją tracą, więc decydują się na przekazanie umowy. Cesja leasingu pozwala im pozbyć się zobowiązania z tytułu umowy leasingowej bez większych strat finansowych poprzez jej odstąpienie.
Niższe ceny i coraz większy wybór przekonują Polaków do aut elektrycznych. Przybywa też stacji ładowania pojazdów
#BatalieBiznesu
Nastroje klientów na rynku motoryzacyjnym stopniowo się poprawiają. Powrót do normalności może potrwać nawet dwa lata
Zanieczyszczenie powietrza wraca do poziomów sprzed pandemii. Producenci aut wprowadzają filtry chroniące przed smogiem
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-19: Luna: Pewni ludzie i sytuacje mi nie służyły. Musiałam się oddzielić od przeszłości i zacząć nowy rozdział w swoim życiu
- 2024-12-27: Luna: Ostatnio cierpię na nadprodukcję twórczą. Eurowizja przyniosła mi zbyt dużo weny artystycznej i z tyłu głowy są już dwa kolejne albumy
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2025-01-13: Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
- 2024-11-13: Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-08-12: Rosnące inwestycje firm napędzają rynek leasingu. Za trzy czwarte finansowania odpowiada segment samochodów
- 2024-08-20: Nowa dyrektywa będzie wymagać od korporacji należytej staranności w zrównoważonym rozwoju. Duży nacisk położono na prawa człowieka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.