Mówi: | Przemysław Ruchlicki |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Krajowa Izba Gospodarcza |
Tiry bardziej ekologiczne i ekonomiczne. Firmy transportowe inwestują w nowy tabor
Mniejsze spalanie paliwa i nawet o połowę niższe opłaty viaTOLL - to główne powody, dla których na polskich drogach pojawia się coraz więcej ciężarówek, spełniających ostrzejsze normy ekologiczne. Sprzedaż takich pojazdów w ubiegłym roku wzrosła dwukrotnie.
- Obserwowaliśmy w roku 2011 bardzo duży wzrost sprzedaży ciężarówek i ciągników spełniających normę emisji Euro 5 - mówi Przemysław Ruchlicki, ekspert Krajowej Izby Gospodarczej.
Na krajowe drogi wyjechało ok. 33 tys. takich samochodów. W 2010 roku sprzedano ich 16 tys., jeszcze rok wcześniej - zaledwie 7 tys.
Zdaniem eksperta KIG o wymianie taboru na nowszy decydują przede wszystkim względy ekonomiczne.
- To wiąże się dla przedsiębiorców z korzyściami ekonomicznymi, jeżeli popatrzymy przez pryzmat e-myta, ponieważ przejazd ciężarówki spełniającej normę E5 jest o wiele tańszy niż ciężarówek starego typu. Równocześnie te nowoczesne ciężarówki spalają o wiele mniej paliwa niż stare, więc przedsiębiorca ma tutaj podwójną korzyść. Po pierwsze uiszcza niższe opłaty za przejechanie płatnym odcinkiem. Po drugie wydaje mniej na paliwo - podkreśla Przemyslaw Ruchlicki.
Opłata w systemie viaTOLL za przejechanie 1 km może być nawet o połowę niższa dla samochodów spełniających ostrzejsze normy środowiskowe. Podobne zasady obowiązują również w systemach elektronicznych w innych europejskich krajach.
W ten sposób szukając oszczędności firmy transportowe - mniej lub bardziej świadomie - dodatkowo przyczyniają się do działań ekologicznych.
- Niewątpliwie bardziej biorą pod uwagę aspekt ekonomiczny prowadzenia działalności niż walory ekologiczne. Na przykładzie e-myta widać, że te dwie wartości się połączyły - uważa ekspert KIG.
Wymianę taboru na bardziej ekologiczny odnotował również operator systemu viaTOLL. Coraz częściej przedsiębiorcy rejestrują w nim auta spełniające normę Euro 4, Euro 5 lub Euro 6. Obecnie na ponad 700 tys. zarejestrowanych samochodów 1/4 spełnia normę Euro 5. Udział najmniej ekologicznych samochodów spadł do ok. 9 proc.
Czytaj także
- 2024-01-24: Przedsiębiorcy patrzą w przyszłość z większym optymizmem. W mniejszym stopniu przeszkadza im niepewność gospodarcza
- 2024-01-17: Branża ochrony mierzy się ze wzrostem płacy minimalnej. Mimo rosnących stawek zmaga się także z niedoborem kadr
- 2023-12-07: Programy mentoringowe pomagają start-upom pokonać początkowe bariery w działalności. PARP szuka operatorów mogących zapewnić innowatorom takie wsparcie
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-11-22: Spółki rodzinne stanowią aż 40 proc. podmiotów notowanych na GPW. Rośnie ich innowacyjność, ale wyzwaniem pozostaje proces sukcesji
- 2023-11-10: Osoby po pięćdziesiątce w Polsce bardziej przedsiębiorcze niż średnio w UE. Własny biznes to dla nich często spełnienie marzeń
- 2023-11-07: Hejt w internecie mocno uderza w przedsiębiorców. To coraz częściej działanie wyspecjalizowanych podmiotów, które na tym zarabiają
- 2023-10-13: Zamiast skupiać się na zachodnich rynkach, polskie firmy powinny uważniej przyjrzeć się Estonii. Światowy hub start-upów daje dużo możliwości rozwoju
- 2023-10-04: Przez trudną sytuację gospodarczą średnie firmy produkcyjne odkładają na później plany cyfryzacji. Brak finansowania wciąż jest podstawową barierą
- 2023-08-21: Ukraińcy zakładają coraz więcej firm w Polsce. W 2023 roku powstało ich niewiele mniej niż w całym 2022 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.