Mówi: | Grzegorz Błachnio |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Euler Hermes |
Zmiany na rynku dealerów samochodowych: fuzje i przejęcia albo upadłość
Sprzedaż samochodów w tym roku będzie maleć. Spadek może być nawet kilkunastoprocentowy, bo decyzję o zmianie auta na nowe odkładać będą już nie tylko klienci indywidualni, ale również firmy. To zaś może spowodować kłopoty dealerów, szczególnie tych mniejszych. W tym roku działalność zakończyło kilka salonów samochodowych, w przyszłym takich przypadków może być znacznie więcej. Upaść może też kilka dużych hurtowni części zamiennych.
Wszystko wskazuje na to, że w 2013 roku problemy polskiej motoryzacji jeszcze się pogłębią. Narastająca niepewność na rynku pracy, rosnąca liczba upadających przedsiębiorstw i kiepskie perspektywy gospodarcze powodują, że klienci są coraz bardziej ostrożni. W trudnych ekonomicznie czasach konsument w pierwszej kolejności będzie oszczędzał na dobrach luksusowych, a do takich wciąż w Polsce zalicza się samochód.
– To nie dziwi, bo widzimy ograniczenie wydatków chociażby na odzież, obuwie czy na żywność, więc samochody nie są tutaj żadnym odstępstwem. Konsumenci ograniczają wydatki, w związku z tym na pewno sprzedaż, jeśli nie będzie pobudzenia jakimś czynnikiem zewnętrznym, rosnąć nie będzie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Grzegorz Błachnio, ekspert Euler Hermes.
Na pojawienie się takich zewnętrznych, pobudzających motoryzację czynników, ekspert jednak zbytnio nie liczy.
– Mówimy tu o efekcie fiskalnym, czyli o możliwości odliczenia na większą skalę VAT-u za zakupy samochodu przez przedsiębiorstwa, mówimy o szerszej akcji kredytowej prowadzonej przez banki na bardziej przystępnych warunkach na zakup samochodów, a także o akcji premiowania złomowania starych samochodów i w ten sposób premiowania zakupu nowych. Żaden z tych scenariuszy nie wydaje się zbyt prawdopodobny – stwierdza ekspert Euler Hermes.
Zdaniem Grzegorza Błachnio wprowadzenie rozwiązania, które polegałoby na dopłacie z państwowego budżetu do zakupu nowego auta ma najmniejsze szanse realizacji.
– W przypadku, gdy ogranicza się wydatki na cele socjalne, na pomoc społeczną, na zasiłki, becikowe, służbę zdrowia, żaden rząd, żaden polityk nie spróbuje dotować dóbr luksusowych, jakimi są samochody. Ponadto trudno znaleźć w budżecie, który raczej szuka oszczędności, środków na taką akcję, która pobudziłaby zapewne rynek – tłumaczy ekspert.
Dealerzy – upadłość albo fuzje
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar sprzedaż samochodów w ubiegłym roku spadła o 2,5 proc. Grzegorz Błachnio prognozuje, że 2013 rok może się zamknąć nawet kilkunastoprocentowym spadkiem. W tej chwili do oszczędzających na wydatkach konsumentów dołączają firmy, które coraz częściej odkładają wymianę swojej samochodowej floty na lepsze czasy. Sprzedaż samochodów użytkowych w roku 2012 była na nie najgorszym poziomie, ale to ma się zmienić.
– Firmy transportowe jeszcze w te samochody inwestowały, z przyczyn takich, że nowsza flota, bardziej ekologiczna, oznacza niższe opłaty za korzystanie z dróg nie tylko w kraju, ale także za granicą. Natomiast obserwując rosnącą falę upadłości w branży transportowej i problemy firm transportowych, wynikające z większej konkurencji na rynku, ale także z wprowadzenia nowych opłat za korzystanie z dróg, nie spodziewam się, aby w przyszłym roku firmy transportowe dalej kontynuowały ten trend – mówi Grzegorz Błachnio.
To wszystko musi doprowadzić do przetasowania na rynku samochodowych dealerów. Kilkanaście z nich, zwłaszcza średnich i małych, będzie musiało zamknąć swoje salony. Inni, zdaniem Grzegorza Błachnio, połączą się w grupy, co uchroni ich przed bankructwem.
– Sprzyjać to będzie konsolidacji rynku, czyli przejmowaniu większej części sprzedaży przez tych silnych, dużych dealerów, duże grupy dealerskie, mające korzystniejsze warunki zakupu, niższe koszty, w związku z tym bardziej konkurencyjne i wykorzystujące ten trudniejszy czas na przejęcie większej części rynku – tłumaczy ekspert.
Rozkręcenie tego biznesu wymaga dużych nakładów, dlatego przedsiębiorcy, którzy już w to zainwestowali, łatwo się z tego nie wycofają.
– Dealerzy w Polsce ponieśli duże nakłady na organizacje salonów, na dostosowanie ich do wymogów konkretnych marek. To są nakłady poniesione na infrastrukturę, nieruchomości, wyposażenie serwisów i salonów. W przypadku kłopotów finansowych trudno zbyć ten majątek i uzyskać za to godziwą cenę, więc dealerzy są gotowi ponosić przez pewien czas straty, pozostać w biznesie licząc na lepsze czasy – mówi Grzegorz Błachnio.
Wbrew pozorom, nie ma co liczyć zbytnio, że mniejsza sprzedaż nowych aut poprawi sytuację na rynku części zamiennych. Co prawda eksploatacja coraz starszych samochodów spowoduje zwiększenie zapotrzebowania na części, ale trzeba pamiętać o większej konkurencji wśród producentów.
– Części samochodowe, nawet jednej konkretnej marki, mogą pochodzić od wielu dostawców, w związku z tym to przywiązanie do marki nie istnieje, jest dużo większa konkurencja. Popyt będzie rósł, natomiast konkurencja jest na tyle duża, że na rynku części zamiennych niektórzy dystrybutorzy mimo wszystko będą mieli problemy – mówi Grzegorz Błachnio.
W 2012 roku upadły już 4 duże hurtownie części zamiennych. Zdaniem eksperta Euler Hermes w roku 2013 może być podobnie.
Czytaj także
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-03-10: Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-03-10: Wypadki pod wpływem alkoholu częściej powodują młodzi kierowcy. Sytuację poprawiają kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących
- 2025-02-12: Blokady alkoholowe w samochodach mogą pomóc w walce z problemem pijanych kierowców. Co roku w Polsce doprowadzają do śmierci 150–200 osób
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.