Newsy

Na ekspansję zagraniczną decydują się doświadczeni przedsiębiorcy. Konkurują już nie tylko ceną, lecz także jakością

2014-10-13  |  06:25

Większość polskich mikro- i małych firm, które decydują się na rozwój na rynkach zagranicznych, prowadzona jest przez doświadczonych przedsiębiorców. Choć dane o eksporcie napędzają największe inwestycje, takie jak budowa kopalni KGHM-u w Chile, to najmniejsze spółki coraz odważniej rywalizują z zagranicznymi konkurentami, i to już nie tylko niską ceną, lecz także wysoką jakością.

Mikroprzedsiębiorców, którzy zdecydowali się na ekspansję zagraniczną, nazywamy w badaniach innowacyjnymi i dynamicznymi. Co ciekawe, charakteryzuje ich to, że to nie jest ich pierwszy biznes, tylko drugi czy trzeci. Są już zaprawieni w boju, bo mieli za sobą inne przygody biznesowe, które często kończyły się porażką. Oni jednak nie poddawali się, otwierali nowe biznesy, szukali nowych nisz – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Kaczmar, prezes zarządu Fundacji Kronenberga.

Kaczmar podkreśla, że mikroprzedsiębiorstwom zatrudniającym do 9 osób i o rocznych obrotach poniżej 2 mln euro ekspansję ułatwia internet. Dzięki dostępowi do sieci nie tylko maleją koszty wejścia na zagraniczne rynki i koszty dystrybucji, lecz także łatwiejszy jest kontakt z kontrahentami i marketing. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu tych możliwości małe firmy mają szanse na działalność nawet na skalę globalną, tak jak polskie przedsiębiorstwo Digital Core Design, które dostarczyło na całym świecie już ponad 250 mln mikroprocesorów.

To właśnie przedsiębiorstwa rywalizujące jakością, a nie tylko ceną, mają największe szanse na sukces międzynarodowy. Kaczmar podkreśla, że każda udana ekspansja ma pozytywny wpływ na całą polską gospodarkę.

Z punktu widzenia całej gospodarki na eksport w ujęciu ilościowym wciąż jednak większy wpływ mają duże inwestycje, a nowoczesne technologie nie są wiodącą branżą.

Gdyby przyjąć kwotowo, to oczywiście przemysł wydobywczy jest największy, bo transakcja KGHM-u [budowa kopalni Sierra Gorda w Chile – red.] jest największa w historii Polski. Przemysł dóbr szybko zbywalnych, spożywczy oraz ostatnio także rolniczy – to są takie branże, które są na kolejnych miejscach – wylicza Kaczmar.

Dodaje, że poza branżami produkcyjnymi, światowe rynki podbijają również firmy z sektora usług. Jak wskazują wyniki zaprezentowane w „Raporcie o ekspansji zagranicznej polskich firm”, głównym kierunkiem ekspansji pozostaje Unia Europejska, a szczególnie Niemcy. Polskie duże firmy są również zainteresowane Francją, Hiszpanią, Wielką Brytanią, a w mniejszej skali krajami regionu – Czechami, Słowacją i państwami bałtyckimi.

Mniej firm zainteresowanych jest Afryką i Ameryką Południową, choć są również polscy przedsiębiorcy, którzy dostrzegają szanse z nimi związane. To przede wszystkim dynamiczny wzrost i mniejsza niż w Europie konkurencja. Bardziej konkurencyjne od nich są rynki azjatyckie. Kaczmar dodaje, że pomimo wydarzeń politycznych na Wschodzie polskie firmy nie porzucają rynku rosyjskiego.

Robiliśmy nasze badanie przed wprowadzeniem embarga, ale cały czas otrzymujemy informacje, że firmy, które są na rynku rosyjskim, nie wycofują się z niego, tylko czekają na rozwój wydarzeń – mówi Kaczmar.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Transport

Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.

Problemy społeczne

Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.