Mówi: | Mariusz Mielczarek, dyrektor ds. regulacji sektora publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej w Amazon Magdalena Kaszyńska, zastępca dyrektora Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych „Synergia” Jacek Wiśnicki, wiceprezydent Miasta Stołecznego Warszawy |
Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
Na warszawskiej Pradze Północ otwarto właśnie pierwszą STEM Kindlotekę, czyli przestrzeń edukacyjną dla dzieci i młodzieży, która stawia na rozwój kompetencji w obszarze nauki, technologii, inżynierii i matematyki. To inicjatywa Amazon i stowarzyszenia Cyfrowy Dialog rozwijana od 2019 roku, w ramach której funkcjonuje ponad 100 takich placówek, a z prowadzonych w nich zajęć skorzystało już pół miliona dzieci. STEM uważane są za kompetencje przyszłości, a badania wskazują, że można je rozwijać już u najmłodszych uczniów.
– Amazon STEM Kindloteka to program wspierający społeczności lokalne w obszarze edukacji, adresowany do dzieci w wieku 7–15 lat. Ma on za zadanie kształcić dzieci w obszarach STEM, czyli nauce, technologii, inżynierii i matematyce przez zabawę, eksperymenty, warsztaty z robotyki, programowania i bezpiecznego korzystania z technologii – mówi agencji Newseria Mariusz Mielczarek, dyrektor ds. regulacji sektora publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej w Amazon.
W ramach programu STEM Kindloteki powstają specjalne przestrzenie stworzone do promocji czytelnictwa, zajęć programistyczno-robotycznych, majsterkowania i doświadczeń. Zajęcia prowadzone są przez przeszkolonych nauczycieli, bibliotekarzy, edukatorów oraz wolontariuszy Amazon na podstawie scenariuszy przygotowanych przez spółkę, stowarzyszenie Cyfrowy Dialog i fundację Zaczytani.org. Wszystkie warsztaty są dostępne bezpłatnie zarówno dla grup szkolnych, jak i dla indywidualnych uczestników. Warszawska STEM Kindloteka jest 106. tego typu placówką w kraju. Została otwarta w Warszawskim Laboratorium Innowacji Społecznych „Synergia” na Pradze Północ.
– Mamy tutaj konglomerat nauk ścisłych, praktycznych i teoretycznych, który pozwala zwiększać kompetencje nie tylko cyfrowe, ale też kompetencje z matematyki, przedmiotów ścisłych. Tutaj będzie można te kompetencje rozwijać – podkreśla Jacek Wiśnicki, wiceprezydent m.st. Warszawy.
Edukacja STEM polega nie tylko na łączeniu aktywności z zakresu dyscyplin, ale jest również filozofią zdobywania wiedzy w praktyczny sposób. STEM rozwija tzw. kompetencje przyszłości, m.in. pracę zespołową, generowanie pomysłów, zbieranie i analizę informacji. Wspiera wszechstronny rozwój uczniów, wykorzystując ich naturalną ciekawość i kreatywność, oraz przygotowuje dzieci do pracy w przyszłościowych dziedzinach. Biuro Statystyki Pracy USA szacuje, że do 2033 roku zatrudnienie w zawodach związanych ze STEM wzrośnie o ponad 10 proc., podczas gdy w pozostałych – o 3,6 proc.
– Powstanie takich miejsc jest niezwykle istotne, bo świat się bardzo szybko zmienia, musimy na to reagować i dawać naszym dzieciom, ale też samym sobie możliwość nadążania, możliwość partycypacji w tych wszystkich procesach cyfrowych. Dobrze, żeby pierwszy kontakt z taką technologią jak gogle VR czy robotyka odbywały się w bezpiecznym miejscu i pod okiem doświadczonych edukatorów, którzy rozumieją te trendy i potrafią wesprzeć dzieci w rozwoju. Dlatego tego typu miejsca są bardzo istotne – mówi Jacek Wiśnicki.
Badania wskazują, że im wcześniej dzieci mają kontakt z dyscyplinami STEM, tym lepiej dla rozwoju ich kompetencji w tym obszarze. Dla przykładu z badania przeprowadzonego przez Microsoft wśród amerykańskich studentów w obszarze STEM wynika, że 78 proc. z nich zdecydowało się na studia tego typu w szkole średniej, a ok. 20 proc. wcześniej. Ponad połowa wskazała, że na ich zainteresowanie tymi dyscyplinami wpłynęli nauczyciele lub zajęcia z tego obszaru. Znacznie częściej wskazywały na ten czynnik studentki.
– Edukacja jest kluczowa, wierzymy, że rozwija pasje i chęć nauki technologii i dlatego staramy się ją popularyzować od jak najwcześniejszych lat. Program Kindloteka dociera przede wszystkim do dzieci, ale również dorośli mogą korzystać z tych programów – wskazuje Mariusz Mielczarek.
– W Kindlotece nauki ścisłe będą prowadzone między innymi za pomocą klocków LEGO, gry Scottie Go!, płytek Micro:bit, płytek Makey Makey i gogli VR. Zarówno zajęcia w ramach STEM Kindloteki, jak i fablabu Czacha Dymi są dedykowane dzieciom i młodzieży – mówi Magdalena Kaszyńska, zastępca dyrektora Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych „Synergia”.
Amazon rozwija również kompetencje STEM wśród młodych kobiet. Girls Do Engineering, program edukacyjny Amazon Development Center Poland, organizowany we współpracy ze stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, powstał z myślą o uczennicach szkół średnich. Ma na celu wprowadzić młode kobiety w świat technologii, otwierając przed nimi nowe możliwości. W Polsce udział kobiet pracujących w sektorze ICT wciąż jest niższy od średniej europejskiej.
– Mamy też programy stażowe, gdzie można się uczyć i pracować jednocześnie, czyli praktyczne umiejętności nabywać w naszych centrach badań i rozwoju czy w centrach logistycznych. Mamy wreszcie programy adresowane już do dorosłych, na przykład dotyczące technologii chmurowych. Bardzo popularny jest program AWS Academy, który bezpośrednio uczy, jak korzystać z chmury i z narzędzi w niej dostępnych – wymienia dyrektor ds. regulacji sektora publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej w Amazon.
Inną inicjatywą edukacyjną Amazon jest program Meet and Code, który od siedmiu lat promuje rozwój kompetencji cyfrowych wśród dzieci i młodzieży w Europie. Z kolei w ramach projektu Zdolni Odkrywcy spółka wspiera integrację dzieci z Polski i Ukrainy.
– W ramach programu Zdrowie w Głowie, organizowanego z Fundacją TVN, remontujemy gabinety psychiatryczno-psychologiczne dla dzieci. Tam również powstają Kindloteki – dodaje Mariusz Mielczarek.
Czytaj także
- 2025-03-24: Eksperci ochrony zdrowia apelują o większy zakres kompetencji pielęgniarek. To mogłoby zwiększyć dostępność usług medycznych
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-03-21: KE chce uznawania rodzicielstwa we wszystkich krajach. Europosłanka PiS nazywa to de facto legalizacją surogacji
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Polityka powrotów nielegalnych imigrantów do ich krajów pochodzenia jest nieskuteczna. Trwają prace nad zmianami w prawie
– Tylko niecałe 20 proc. osób, które mają decyzję o powrocie do swojego kraju pochodzenia, jest wykonywana – mówi agencji informacyjnej Anna Bryłka, posłanka do europarlamentu z ramienia Konfederacji. Jej zdaniem wspólnotowe prawo jest pod tym względem nieefektywne i wymaga zmian w zakresie zwiększenia efektywności deportacji. W marcu PE i KE debatowały o propozycji reformy polityki powrotów.
Prawo
Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna

Ministerstwo Zdrowia skupia się obecnie nad ograniczeniem dostępu dzieci i młodzieży do wyrobów tytoniowych. Trwają także prace nad kolejnymi obostrzeniami w związku z dostępem do alkoholu. Jednak problem uzależnień młodych ludzi jest znacznie bardziej złożony. – Skuteczna walka z uzależnieniami wymaga kompleksowego podejścia – nie wystarczy skupiać się na jednej substancji czy jednym nawyku – przekonuje Anna Dela, prezeska Instytutu Człowieka Świadomego. Jej zdaniem powinna powstać kompleksowa strategia dotycząca uzależnień dzieci i młodzieży.
Prawo
Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego

– Ograniczenie nadmiernej biurokracji może pomóc w budowie bezpieczeństwa Europy – ocenia europoseł PO Michał Szczerba. Jasne przepisy pozwoliłyby zwiększyć rolę partnerstwa publiczno-prywatnego, m.in. w zakresie produkcji amunicji. Pierwszym kluczowym zadaniem jest przegląd wszystkich aktów prawnych i wyeliminowanie tych, które hamują możliwości szybkiego działania w nadzwyczajnych sytuacjach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.