Newsy

Wizyty w e-sklepach z odzieżą sportową mogą zaburzyć samoocenę wśród kobiet. Sposób promocji produktów skłania do porównywania się z sylwetkami modelek

2023-09-26  |  06:20

Sklepy internetowe oferujące odzież sportową zamieszczają zdjęcia produktowe z udziałem modelek cechujących się trudną do osiągnięcia sylwetką. Obcowanie z takim obrazem prowadzi do zaniżenia poczucia własnej wartości i złego postrzegania swojego ciała przez kobiety – twierdzą australijscy naukowcy. Co ciekawe ogólnie zakupy w internecie pozytywnie wpływają na redukcję negatywnego nastroju. Kluczowy jest więc dobór odpowiednich witryn. To także wyzwanie dla sprzedawców, którzy powinni prezentować odzież na modelach odpowiadających rzeczywistym sylwetkom potencjalnych klientek.

W sklepie internetowym w dużo większym stopniu jesteśmy wystawieni na obrazy przedstawiające atrakcyjne osoby niż w przypadku zakupów w tradycyjnym sklepie, gdzie ubranie wisi na wieszaku. Ten drugi sposób nie ma więc tak dużego wpływu na to, jak postrzegamy nasze ciało, bo nie oglądamy tego, jak dany element ubioru wygląda w wyjątkowym przypadku. Większość marek artykułów sportowych polega w dużej mierze na bardzo umięśnionych, sprawnych, atletycznie wyglądających modelkach, co samo w sobie może wywoływać dyskomfort u odbiorców, którzy może sami dążą do uzyskania takiego wyglądu albo niekoniecznie są w stanie – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje dr Ross Hollett z Uniwersytetu Edith Cowan w Perth w Australii.

Badanie, jakie przeprowadzili australijscy naukowcy, polegało na tym, że biorące w nim udział kobiety losowo przydzielano do przeglądania strony internetowej poświęconej odzieży sportowej, codziennej lub wystroju wnętrz przez 15–20 min. Następnie sprawdzono, jak postrzegają swoje ciało i jakie mają poczucie własnej wartości, stosując kombinację samoopisu i pomiarów czasu reakcji. Po zakupach badacze wykorzystali technologię śledzenia wzroku, aby sprawdzić, czy przeglądane strony internetowe powodują zmiany w tym, na czym skupiają swoją uwagę. Obydwa badania wykazały, że po przejrzeniu strony internetowej poświęconej odzieży sportowej kobiety czuły się gorzej ze swoim wyglądem i miały niższą samoocenę. Dla porównania przeglądanie odzieży codziennej lub artykułów gospodarstwa domowego nie prowadziło do negatywnego obrazu ciała ani niższej samooceny.

– Panuje ogólna presja kulturowa na kupowanie i noszenie tego typu ubioru ze względu na popularność, jaką zyskał. Nie chcę powiedzieć, że taka odzież jest niewygodna czy że nie odpowiada na różne potrzeby ludzi kupujących ubrania. Chodzi bardziej o charakter marketingu i to, jak negatywnie może na nas wpływać, o to, że czasem brakuje w nim różnorodności lub obrazów, które mogą bardziej odpowiadać temu, jak ludzie wyglądają naprawdę. To badanie dotyka tematu znanego już od bardzo dawna, a mianowicie faktu, że kobiece ciała wykorzystuje się jako narzędzia marketingu. Nie jest to nowe zjawisko. Widzimy to ciągle w przypadku różnych produktów dla mężczyzn i kobiet i jest tak już od wielu dziesięcioleci – zauważa dr Ross Hollett.

Prawie wszystkie badane kobiety robiły w ciągu swojego życia zakupy ubrań w internecie, a 80 proc. robiło je w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie. Uczestniczki spędzały około 90–100 min tygodniowo na przeglądaniu ubrań w sieci, a odzież sportowa była jedną z najpopularniejszych kategorii odzieży – zaraz po odzieży codziennej. Co ciekawe okazało się, że spędzanie czasu na zakupach internetowych ogólnie wpływało na redukcję negatywnego nastroju. W połączeniu z wcześniejszymi wnioskami oznacza to jednak, że ​​jeśli kobiety rzeczywiście decydują się na zakupy online w celu złagodzenia negatywnego nastroju, kluczowe okazuje się to, co oglądają i kupują.

– Widzimy, jak kobiece ciała wykorzystywane są do promowania produktów dla kobiet w sposób, który jest potencjalnie dość szkodliwy dla postrzegania własnego ciała. Wynika to z braku różnorodności modeli, ale też z samego stylu odzieży – jest dość obcisła i sporo odsłania, co tym bardziej prowokuje porównania czyjegoś ciała z własnym. Tego rodzaju odzież bardzo skutecznie przyciąga uwagę na obszary ciała, których wygląd może być pożądany, ale trudny do uzyskania u przeciętnej osoby – dodaje naukowiec z Uniwersytetu Edith Cowan. – Nasze badanie nie ma na celu nadmiernej krytyki. Chodzi bardziej o dążenie do osiągnięcia równowagi pomiędzy celami konsumentów i ich doświadczeniami a celami sprzedawców. Wielu sprzedawców jednocześnie chwali się swoim etycznym podejściem do produkcji ubrań czy różnorodności ciała, ale, przynajmniej patrząc na rynek australijski, niewiele uwagi przywiązuje się do wpływu marketingu produktów na kobiety.

Według GlobeNewswire światowy rynek odzieży hybrydowej „athleisure”, łączącej walory odzieży sportowej i codziennej, do 2028 roku osiągnie wartość 548 mld dol. Dla porównania w 2021 roku było to 326 mld dol. Według analizy rynku przeprowadzonej przez SkyQuest w okresie popandemicznym konsumenci częściej uprawiają indywidualne sporty na świeżym powietrzu (81 proc.) czy fitness w domu (68 proc.). W ostatnich sezonach wzrosło zapotrzebowanie na wygodną odzież z elementami sportowymi, przydatną w uprawianiu aktywności fizycznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.