Mówi: | Jarosław Urbański, dyrektor ds. procesów magazynowych, FM Logistic CE Mateusz Zaczyk, doktorant, Politechnika Śląska |
Współpraca nauki z biznesem korzystna dla obu stron. Firmy logistyczne szkolą swoje przyszłe kadry wśród studentów
Duże firmy czerpią korzyści ze współpracy ze środowiskiem akademickim. Taka wymiana stwarza szansę na wypracowanie niesztampowych rozwiązań i pozyskanie sprawdzonych pracowników – uważa koncern FM Logistic, który nawiązał współpracę z uczelniami wyższymi i zapoczątkował cykl warsztatów dla studentów zarządzania. Korzyści czerpie także druga strona – studenci mają większy dostęp do wiedzy praktycznej. Tego typu inicjatywy cieszą się więc coraz większym zainteresowaniem.
– Współpraca ze środowiskiem naukowym to dostęp do wiedzy i zaplecza, możliwość przeprowadzenia wspólnych eksperymentów, testowania nowych produktów i wymiany wiedzy, co jest bardzo istotne. Ponieważ na co dzień jesteśmy skupieni na swojej pracy, to dzięki współpracy zewnętrznej zyskujemy świeże spojrzenie i rozszerzamy perspektywę – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Urbański, dyrektor ds. procesów magazynowych, FM Logistic CE.
Logistyczny koncern, którego obroty przekraczają miliard euro rocznie, otwiera się na współpracę z uczelniami i środowiskiem akademickim. Firma ogłosiła właśnie drugą edycję konkursu „Faster Mind Challenge” dla studentów i absolwentów. W ramach programu podnoszenia kompetencji zaprosiła do swojej siedziby w Olszowej koło Strzelec Opolskich studentów zarządzania na sześciodniowe warsztaty służące wypracowaniu zmian w procesach realizowanych przez firmę.
– W trakcie warsztatów wspólnie z pracownikami naukowymi i studentami pracujemy nad optymalizacją naszych procesów, wspólnie rozwiązujemy problemy. Chcielibyśmy długofalowo współpracować ze studentami, żeby mogli w praktyce zobaczyć, na czym polega praca logistyka, którą wybrali jako kierunek na przyszłość. Pokazujemy im cały proces, nie tylko takim, jak wygląda on w folderach,lecz także problemy, z którymi stykamy się na co dzień. Oni przychodząc z zewnątrz, mogą pomóc nam w znalezieniu rozwiązań, które nam na co dzień nie przychodzą do głowy – mówi Jarosław Urbański.
W trakcie warsztatów FM Logistic zapoznaje studentów z przedsiębiorstwem i problemami, jakie firma napotyka w bieżącej działalności. Ostatniego dnia ich zadaniem jest przedstawienie swoich propozycji usprawnień i sposobów na rozwiązanie problemów napotykanych przy realizacji poszczególnych usług. W trakcie całych warsztatów studenci współpracują z dwudziestką wewnętrznych pracowników firmy, wśród których są m.in. przedstawiciele managementu firmy, magazynu, copackingu i HR-u.
– Przedstawiają nam całokształt realizowanych działań, począwszy od przyjęć zamówień na magazynie, przechodząc przez takie procesy jak chociażby copacking, kończąc na wydaniach. Ponadto pokazują, nad czym pracują w bieżącej działalności, jakie usprawnienia i nowoczesne technologie wprowadzają. Mocny nacisk stawiany jest na koncepcję lean managementu oraz lean production. To upraktycznienie wiedzy, ponieważ logistyka – jak każda nauka – nie może funkcjonować w oderwaniu od praktyki. Dlatego współpraca z biznesem jest bardzo pomocna w realizowaniu celów kształcenia – mówi Mateusz Zaczyk, doktorant na Wydziale Organizacji Zarządzania Politechniki Śląskiej.
Dla logistycznego koncernu, obecnego w 13 europejskich krajach, współpraca ze studentami i środowiskiem akademickim jest szansą na skonfrontowanie swoich rozwiązań i pozyskania pomysłów „out of the box”. Z kolei studenci mają okazję zdobyć nowe doświadczenia i kontakty oraz zderzyć swoją wiedzę z praktyką nowoczesnej firmy. Dla obu stron jest to też szansa na rekrutację i zatrudnienie.
– W pewnym sensie taka forma współpracy jest przedłużoną rekrutacją. Studenci mają możliwość dokładnie poznać firmę, dowiedzieć się o możliwości zatrudnienia. Wiedzą, do jakiego pracodawcy będą się zgłaszać. To nie jest już wybór w ciemno. Z kolei my poznajemy studentów, planujemy staże i inne formy współpracy. Zakładamy, że warsztaty są dopiero jej początkiem – mówi Jarosław Urbański.
– Uczelnie coraz częściej starają się wychodzić naprzeciw potrzebom biznesu. Z kolei biznes wskazuje kompetencje i kierunki, w których powinno się kształcić studentów i musi korzystać w praktyce z tego, co wypracowała nauka – mówi Mateusz Zaczyk.
Celem konkursu „Faster Mind Challenge” jest zaproponowanie najlepszych, innowacyjnych rozwiązań, które mogą stworzyć wartość dodaną dla klientów firmy. Zespoły złożone z 2–3 studentów mogą przesyłać swoje propozycje do 2 kwietnia br. Najbardziej kreatywni zostaną zaproszenia na czerwcowy finał, w trakcie którego jury wybierze i nagrodzi cztery zwycięskie zespoły.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.