Mówi: | Tomasz Ciodyk |
Funkcja: | dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem |
Firma: | Agencja Nieruchomości Rolnych |
ANR: na inwestorów czeka 1,7 tys. ha gruntów w specjalnych strefach ekonomicznych
Agencja Nieruchomości Rolnych chce sprzedać 1,7 tys. ha gruntów inwestycyjnych, które znajdują się na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Największe powierzchnie czekają na inwestorów w woj. dolnośląskim (800 ha), zachodniopomorskim i opolskim (po około 300 ha). Na kupionych od ANR działkach powstało m.in. centrum logistyczne Amazona we Wrocławiu i budowana jest fabryka Volkswagena pod Wrześnią.
– ANR ma bardzo wiele różnorodnych nieruchomości położonych na terenie praktycznie całego kraju – informuje Tomasz Ciodyk, dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem Agencji Nieruchomości Rolnych. – Od bardzo dużych powierzchni, na których można wybudować zakłady produkcyjne, do małych obszarowo, na których można np. wybudować domy jednorodzinne. Są to nieruchomości o różnym przeznaczeniu: na cele przemysłowe, handlowe, usługowe czy rekreacyjne.
Część z tych działek znajduje się na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Łącznie na inwestorów czeka 1,7 tys. ha gruntów, z czego blisko połowa w województwie dolnośląskim.
Na działkach kupionych od ANR w Bielanach Wrocławskich amerykański koncern Amazon, gigant sprzedaży internetowej, wybudował jedno z trzech w Polsce centrów logistycznych na Europę. Pod Wrocławiem powstały dwie hale, każda o powierzchni około 100 tys. mkw. (90 proc. zajmują magazyny). Na terenie nieruchomości znalazło się miejsce także na dwa tysiące miejsc parkingowych dla aut osobowych, około setki TIR-ów i dwie drogi dojazdowe. Obecnie Amazon prowadzi największą rekrutację pracowników w kraju. Docelowo chce na stałe zatrudnić około 2,5 tys. osób.
– Innym przykładem działalności ANR, która prowadzi do rozwoju ekonomicznego kraju i tworzenia miejsc pracy, była sprzedaż ponad 20 ha gruntów w województwie dolnośląskim, w miejscowości Środa Śląska – mówi Tomasz Ciodyk. – Tam z kolei w lipcu br. rozpoczął działalność zakład produkcji katalizatorów samochodowych firmy BASF.
Sprzedaż, jak twierdzi Ciodyk, odbywa się głównie w trybie przetargu ustnego, czyli licytacji. Wygrywa ten oferent, który zaproponuje najwyższą cenę. Ogłoszenia o aktualnych postępowaniach publikowane są w urzędach gmin, miastach, biurach agencji i internecie.
– Przykładów takich przetargów w ciągu ostatnich kilku lat mamy bardzo dużo – przekonuje dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem Agencji Nieruchomości Rolnych. – W br. najważniejszym wydarzeniem było udostępnienie przez ANR ponad 260 ha gruntów o wartości ponad 100 mln zł w wielkopolskiej gminie Września pod budowę zakładu produkcji samochodów koncernowi Volkswagen Group. Nastąpiło to za pośrednictwem wałbrzyskiej SSE.
W ofercie agencji znajdują się również obiekty zabytkowe: pałace, dwory lub zespoły parkowo-pałacowe czy dworsko-pałacowe, najwięcej w województwach dolnośląskim i wielkopolskim.
– Tego typu nieruchomości są najczęściej dobrem niepowtarzalnym, bardzo charakterystycznym – zauważa Ciodyk. – Przy sprzedaży nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków agencja udziela nabywcy 50 proc. rabatu od ceny sprzedaży, ale zaoszczędzone środki muszą być zainwestowane w renowację obiektu. Remont czy odbudowa musi nastąpić w ciągu pięciu lat od daty nabycia.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.