Mówi: | Dariusz Kostaniak |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Metro Warszawskie |
Będą nowe inwestycje w transport publiczny związane z rozbudową II linii metra. Miasto planuje rozbudowę węzłów komunikacyjnych i linii tramwajowych
Zgodnie z harmonogramem, w 2019 roku mają być gotowe dwa kolejne odcinki II linii warszawskiego metra. Po trzy stacje na Woli i Targówku powstaną łącznym kosztem 2,2 mld zł. Stołeczny Ratusz pracuje obecnie nad zintegrowaniem miejskiej komunikacji z nowym środkiem transportu. W zachodniej części stolicy planowane są węzły komunikacyjne, które umożliwią mieszkańcom dojazd do metra, natomiast na Pradze rozbudowana zostanie sieć tramwajowa.
– Wokół centralnego odcinka metra bardzo rozwinęła się infrastruktura naziemna. Właściwie w okolicy każdej stacji toczą się procesy inwestycyjne w zakresie powierzchni handlowo-usługowo-biurowych i budownictwa mieszkaniowego. Miasto pracuje w tej chwili nad tym, żeby odpowiednio zintegrować komunikację miejską – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dariusz Kostaniak, członek zarządu Metra Warszawskiego do spraw inwestycji.
Centralny odcinek II linii warszawskiego metra został oddany do użytku niemal równo dwa lata temu i od tego czasu przewozi średnio 110 tys. pasażerów dziennie. Rynkowi eksperci zgodnie zauważają, że metro spowodowało ożywienie na stołecznym rynku nieruchomości, a wokół powstało wiele nowych inwestycji mieszkaniowych. Rozwinął się również rynek biurowy. W ubiegłym roku oddano do użytku dwie sztandarowe inwestycje biurowe: Warsaw Spire położony w pobliżu stacji metra Rondo Daszyńskiego oraz wieżowiec Q22 niedaleko Ronda ONZ. Deweloperzy wciąż aktywnie poszukują terenów pod zabudowę biurową położonych w sąsiedztwie II linii metra.
W listopadzie rozpoczęła się z kolei rozbudowa II linii metra na zachód. Nowy odcinek podziemnej kolejki powstaje na Woli, a w ciągu najbliższych trzech lat turecka firma Gulermak wybuduje nieco ponad 3,4 km trasy i trzy nowe stacje podziemne (Płocka, Młynów i Księcia Janusza). Z kolei na warszawskim Targówku od kwietnia ubiegłego roku trwa budowa przedłużenia II nitki metra w kierunku północno-wschodnim. Na długości 3,12 km trasy powstaną kolejne trzy podziemne stacje (Szwedzka, Targówek i Trocka), które wybuduje włoski koncern Astaldi. Obie firmy wchodziły poprzednio w skład konsorcjum, które wybudowało odcinek centralny podziemnej kolejki.
– Po wykonaniu i oddaniu do użytku siedmiu stacji odcinka centralnego, w realizacji jest obecnie kolejnych sześć. Natomiast w fazie przygotowań projektowych jest jeszcze pięć stacji oraz zakończenie trzema ostatnimi przystankami metra na Woli i stacją postojową – mówił Dariusz Kostaniak w wywiadzie udzielonym podczas konferencji Infrastruktura Polska & Budownictwo, którą Executive Club zorganizował w ubiegłym tygodniu w warszawskim hotelu Westin.
Członek zarządu spółki Metro Warszawskie informuje, że stołeczny Ratusz pracuje obecnie nad zintegrowaniem miejskiej komunikacji z II linią metra.
– Planowany jest rozwój sieci tramwajowej na Pradze. Natomiast po zachodniej stronie w dużej części będą to inwestycje w węzły komunikacyjne, które stworzą mieszkańcom możliwość dojazdu do stacji metra i w marę możliwości ograniczą transport indywidualny. Warszawa stawia niezmiennie na transport zbiorowy – zaznacza Dariusz Kostaniak.
Termin realizacji wschodniego odcinka metra na Targówek to 38 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli zgodnie z planem inwestycja powinna być gotowa w maju 2019 roku. Natomiast zachodnia nitka metra na Woli powinna zostać ukończona pół roku później, w październiku 2019 roku.
– Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia dodatkowych badań związanych z samym transportem, czyli wprowadzeniem pociągów metra, potrzebujemy prawdopodobnie od trzech do pięciu dodatkowych miesięcy na to, żeby włączyć wszystkie sześć stacji do ruchu pasażerskiego – zaznacza Dariusz Kostaniak.
Budowane obecnie odcinki podziemnej kolejki to inwestycja warta łącznie 2,2 mld zł, z czego część środków Warszawa pozyskała z unijnego dofinansowania. Budowa zachodniego odcinka na Targówku będzie kosztować 1,46 mld zł, natomiast 1,04 mld zł to kwota kontraktu na budowę wolskiej nitki metra.
– Kompletna II linia metra będzie liczyć dokładnie 21 stacji, podobnie jak pierwsza. Budowa kolejnych stacji będzie kosztować jeszcze około 4 mld zł – informuje Dariusz Kostaniak.
Czytaj także
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.