Mówi: | Małgorzata Szwarc-Sroka |
Funkcja: | dyrektor finansowy |
Firma: | J.W. Construction Holding SA |
J.W. Construction chce za pomocą środków z emisji akcji sfinansować wkład własny na budowę niemal 6 tys. mieszkań
J.W. Construction chce zbudować do 2016 r. niemal 6 tysięcy mieszkań. Dzięki planowanej emisji akcji deweloper chce pozyskać środki na wkład własny jeszcze przed rozpoczęciem tych inwestycji. Prawie jedna trzecia planowanych przychodów z emisji posłuży do zmniejszenia zadłużenia z tytułu obligacji.
‒ W sumie w latach 2014‒2016 chcemy oddać do użytku blisko 6 tys. mieszkań, z czego 2300 mieszkań jeszcze w 2014 roku. Już rozpoczęliśmy inwestycję na ponad 1100 mieszkań przy ulicy Kasprzaka w Warszawie. Rozpoczęliśmy też budowę inwestycji w Łodzi – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Szwarc-Sroka, dyrektor finansowa J.W. Construction Holding. ‒ Środki z emisji akcji w większości, ponad 80 mln zł, zostaną przeznaczone na uzupełnienie wkładów własnych inwestycji, z którymi chcemy ruszyć w najbliższym okresie.
Planowana emisja ponad 40 milionów akcji J.W. Construction ma przynieść spółce 128 mln zł. Cena emisyjna jednego udziału została ustalona na 3,15 zł. Zapisy trwają do końca lipca. Środki w dwóch trzecich mają zostać przeznaczone na finansowanie wkładów własnych, a pozostałe ok. 40 mln zł posłuży do redukcji długu z tytułu obligacji wobec właściciela spółki Józefa Wojciechowskiego.
Szwarc-Sroka tłumaczy, że spółka musi pozyskać środki z giełdy, bo banki wymagają nawet 20-30 proc. wkładu własnego. Dlatego jeśli J.W. Construction pozyska z emisji akcji mniej środków, niż zakłada plan, to inwestycje mogą zostać opóźnione, choć na pewno będą przeprowadzone. Bez uzupełnienia wkładu własnego spółce nie uda się uruchomić kredytów.
Dyrektor finansowy J.W. Construction ma jednak nadzieję, że nie będzie takiej sytuacji.
‒ Jesteśmy mocno zdeterminowani, by te inwestycje rozpocząć. Mamy niezabezpieczone grunty, które są nasza własnością, dlatego będziemy się posiłkować kredytami bankowymi, a wypracowane obecnie nadwyżki ze sprzedaży gotowych mieszkań przeznaczymy na wkłady własne – wyjaśnia Szwarc-Sroka.
Dodaje, że emisja nie zmieni istotnie struktury własnościowej spółki. Dotychczasowi akcjonariusze, którzy mieli zarejestrowane udziały 4 czerwca br., mogą skorzystać z prawa poboru, co zapewni im proporcjonalny przydział akcji. W ten sposób w emisji udział weźmie m.in. właściciel i przewodniczący rady nadzorczej spółki Józef Wojciechowski, który ma obecnie 28,51 proc. akcji. Spółka powiązana EHT SA ma kolejne 34,34 proc.
J.W. Construction liczy na to, że środki z emisji wpłyną do spółki w drugiej połowie sierpnia. Szwarc-Sroka przed prezentacją dla potencjalnych inwestorów (tzw. roadshow) nie chce jednak oceniać, które spółki i fundusze mogą być szczególnie zainteresowane udziałem w emisji.
Czytaj także
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2025-01-22: Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.