Mówi: | Małgorzata Szwarc-Sroka |
Funkcja: | dyrektor finansowy |
Firma: | J.W. Construction Holding SA |
J.W. Construction chce za pomocą środków z emisji akcji sfinansować wkład własny na budowę niemal 6 tys. mieszkań
J.W. Construction chce zbudować do 2016 r. niemal 6 tysięcy mieszkań. Dzięki planowanej emisji akcji deweloper chce pozyskać środki na wkład własny jeszcze przed rozpoczęciem tych inwestycji. Prawie jedna trzecia planowanych przychodów z emisji posłuży do zmniejszenia zadłużenia z tytułu obligacji.
‒ W sumie w latach 2014‒2016 chcemy oddać do użytku blisko 6 tys. mieszkań, z czego 2300 mieszkań jeszcze w 2014 roku. Już rozpoczęliśmy inwestycję na ponad 1100 mieszkań przy ulicy Kasprzaka w Warszawie. Rozpoczęliśmy też budowę inwestycji w Łodzi – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Szwarc-Sroka, dyrektor finansowa J.W. Construction Holding. ‒ Środki z emisji akcji w większości, ponad 80 mln zł, zostaną przeznaczone na uzupełnienie wkładów własnych inwestycji, z którymi chcemy ruszyć w najbliższym okresie.
Planowana emisja ponad 40 milionów akcji J.W. Construction ma przynieść spółce 128 mln zł. Cena emisyjna jednego udziału została ustalona na 3,15 zł. Zapisy trwają do końca lipca. Środki w dwóch trzecich mają zostać przeznaczone na finansowanie wkładów własnych, a pozostałe ok. 40 mln zł posłuży do redukcji długu z tytułu obligacji wobec właściciela spółki Józefa Wojciechowskiego.
Szwarc-Sroka tłumaczy, że spółka musi pozyskać środki z giełdy, bo banki wymagają nawet 20-30 proc. wkładu własnego. Dlatego jeśli J.W. Construction pozyska z emisji akcji mniej środków, niż zakłada plan, to inwestycje mogą zostać opóźnione, choć na pewno będą przeprowadzone. Bez uzupełnienia wkładu własnego spółce nie uda się uruchomić kredytów.
Dyrektor finansowy J.W. Construction ma jednak nadzieję, że nie będzie takiej sytuacji.
‒ Jesteśmy mocno zdeterminowani, by te inwestycje rozpocząć. Mamy niezabezpieczone grunty, które są nasza własnością, dlatego będziemy się posiłkować kredytami bankowymi, a wypracowane obecnie nadwyżki ze sprzedaży gotowych mieszkań przeznaczymy na wkłady własne – wyjaśnia Szwarc-Sroka.
Dodaje, że emisja nie zmieni istotnie struktury własnościowej spółki. Dotychczasowi akcjonariusze, którzy mieli zarejestrowane udziały 4 czerwca br., mogą skorzystać z prawa poboru, co zapewni im proporcjonalny przydział akcji. W ten sposób w emisji udział weźmie m.in. właściciel i przewodniczący rady nadzorczej spółki Józef Wojciechowski, który ma obecnie 28,51 proc. akcji. Spółka powiązana EHT SA ma kolejne 34,34 proc.
J.W. Construction liczy na to, że środki z emisji wpłyną do spółki w drugiej połowie sierpnia. Szwarc-Sroka przed prezentacją dla potencjalnych inwestorów (tzw. roadshow) nie chce jednak oceniać, które spółki i fundusze mogą być szczególnie zainteresowane udziałem w emisji.
Czytaj także
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2025-01-22: Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-09-25: Trwają prace nad strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030. Eksperci apelują o duży nacisk na mieszkalnictwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.