Newsy

Netia inwestuje w sieci światłowodowe. Przybywa jej abonentów

2012-07-25  |  06:40
Mówi:Mirosław Godlewski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Netia S.A.
  • MP4

    Netia systematycznie rozbudowuje i unowocześnia swoją sieć. Spółka nawiązała współpracę z deweloperami w różnych miastach w kraju, oferując w nowych budynkach łącza o przepustowości 100 Mbps. Dzięki nowym inwestycjom i modernizacji starszych linii już około 250 tys. mieszkań w całej Polsce ma dostęp do internetu 100 Mbps i cyfrowej telewizji HD w Netii.

    Netia jest największym dostawcą szybkich rozwiązań telekomunikacyjnych o przepustowości 100 Mbps. Ale jak zapewnia prezes spółki, światłowody to nie jedyny sposób na bardzo szybki internet w domu.

     – To nie musi być światłowód doprowadzony do gniazdka. Czasami taki światłowód jest raczej problemem niż rozwiązaniem, bo na końcu musi być jeszcze router, a ten bardzo często jest droższy dla klienta. Więc doprowadzamy światłowód do budynku, a następnie oferujemy rozwiązanie ethernetowe do mieszkania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Netii.

     – Mamy też wsparcie funduszy unijnych w budowaniu rozwiązań światłowodowych bezpośrednio do domu - dodaje prezes Netii.

    Modernizacja sieci Netii do tzw. nowej generacji (NGA), zapewniającej transfer o prędkości 30 Mbps i więcej, trwa już ponad rok. Netia buduje taką sieć, aby dostarczać usługi typu triple-play, czyli szybkiego dostępu do internetu, telewizji cyfrowej i telefonu.

    Zasięg sieci pozwalającej na dostęp do internetu 100 Mbps Grupy Netia to obecnie około 250 tys. lokali. Liczba ta szybko wzrasta, bo operator modernizuje przejmowanie sieci ethernetowe (tzw. sieci osiedlowe). Chociaż, jak podkreśla prezes Godlewski, aż 100 Mbps, nie jest obecnie niezbędne.

     – Dzisiaj większość klientów wyraża satysfakcję z przepływności już na poziomie 6-8 Mbps. Do tego dołóżmy telewizję HD, która wymaga kolejnych 8 Mbps i połączenia głosowe. Z zapasem mamy 20 Mbps na rozwiązania triple-play i to jest bardzo dobra przepływność – przekonuje prezes spółki.

    Do oferowania potrójnej usługi nie ma więc potrzeby budowania światłowodów do samych mieszkań. Najpowszechniejsza technologia dostarczania internetu na liniach telefonicznych (ADSL2+) pozwala na przepływności właśnie rzędu 20 Mbps, natomiast korzystający z najnowszej technologii VDSL mają możliwość pobierania danych z internetu z prędkością 50 Mbps.

     – Tego rodzaju usługi triple-play możemy oferować na światłowodzie do domu, ethernetowych rozwiązaniach, a także VDSL i ADSL 2+ – wyjaśnia prezes Netii.

    W chwili obecnej Grupa Netia (czyli m.in. Netia i Dialog) ma w zasięgu bardzo szybkiego internetu (czyli powyżej 25 Mbps) blisko 900 tys. lokali. Zgodnie z przyjętymi planami do końca tego roku – dzięki dalszej modernizacji sieci – liczba ta przekroczy 1,2 mln.

    Więcej na temat
    Telekomunikacja Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej Wszystkie newsy
    2012-08-01 | 06:55

    Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej

    Zapotrzebowanie i popyt na ultraszybki internet dostarczany światłowodami jest. Zainteresowania nie kryje wykonawca. Zielone światło daje nawet państwo. Na drodze do
    IT i technologie M. Witucki (TPSA): Światłowód w każdym domu? To zbyt drogie, ale i niepotrzebne
    2012-03-29 | 06:55

    M. Witucki (TPSA): Światłowód w każdym domu? To zbyt drogie, ale i niepotrzebne

    Telekomunikacja Polska systematycznie rozbudowuje sieć światłowodów najbliżej domów. Jednak - zdaniem jej prezesa - na doprowadzenie sieci do każdego polskiego domu nie ma

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.