Newsy

Specjalistyczni podwykonawcy budowlani pracują na bardzo niskich marżach. Pozwalają tylko na pokrycie kosztów

2014-08-11  |  06:20

Nowa unijna perspektywa budżetowa to szansa dla specjalistycznych podwykonawców budowlanych na zwiększenie marż. Obecnie są one bardzo niskie i pozwalają jedynie na pokrycie kosztów. Firmy tną marże, by w ogóle mieć zamówienia, bo po 2012 r. liczba inwestycji znacznie zmalała. Niektóre z wyspecjalizowanych firm szukają swoich szans poza infrastrukturą.

Marże dramatycznie spadły. Mamy w tej chwili nadpodaż w naszej dziedzinie. Po wielkim hamowaniu po Euro 2012 każdy chce się utrzymać na rynku, a to zmusza do kolejnych redukcji marż, które w moim przekonaniu osiągnęły w tej chwili dno. Dalej się już nie da. Obecnie w oczekiwaniu na nowe projekty pracujemy tak samo jak nasza konkurencja, czyli praktycznie po kosztach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jan Piekarski, prezes zarządu i dyrektor naczelny BBR Polska, wywodzącej się ze Szwajcarii firmy specjalizującej się w technologii betonu sprężonego.

Piekarski oczekuje, że w miarę zwiększania się liczby inwestycji na rynku poprawią się też marże, choć przyznaje, że nie można liczyć na gwałtowne odbicie. Szansą jest nowa unijna perspektywa budżetowa, która zapewni środki na finansowanie wielu inwestycji. Piekarski podkreśla, że ważne jest wyciągnięcie wniosków z poprzedniego boomu inwestycyjnego związanego z piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 r. Wtedy nastąpiło skumulowanie przetargów w krótkim czasie, przez co inwestorzy nie mieli szansy wystartować we wszystkich.

W nowej perspektywie wiele inwestycji ma być prowadzonych w modelu „projektuj i buduj”. To, jak podkreśla Piekarski, kolejne wyzwanie związane z planowaniem. Inwestorzy muszą razem z podwykonawcami dużo lepiej przygotować ofertę już na etapie postępowania przetargowego.

Z czasów słusznie minionych wynieśliśmy pewną niechęć do planowania, a planowanie jest sprawą zasadniczą – podkreśla Piekarski. ‒ Trzeba już w fazie przetargowej myśleć po inżyniersku, jak rozwiązać zadanie, które stawia inwestor. Na tym etapie my, jako firma specjalistyczna, towarzyszymy generalnym wykonawcom, pomagamy im przygotować pewne materiały przetargowe, zaproponować rozwiązania, optymalizować to, co jest w materiałach przetargowych, wskazywać na ewentualne błędy. Liczymy, że to zaowocuje współpracą w fazie realizacyjnej.

Dla BBR naturalnym obszarem działalności jest zastosowanie betonu sprężonego przy budowie mostów. Technologia stosowana przez tę firmę jest jednym z najpopularniejszych systemów. Znalazła zastosowanie m.in. przy budowie warszawskich mostów Siekierkowskiego i Świętokrzyskiego, mostu przez Martwą Wisłę w Gdańsku oraz mostu Zwierzynieckiego w Krakowie. Piekarski zapowiada jednak, że spółka będzie zwiększać udział inwestycji innego typu.

Przyznaje, że wraz z upływem czasu w Polsce będzie mniej dużych inwestycji infrastrukturalnych, więc BBR chce promować stosowanie technologii betonu sprężonego także w budownictwie kubaturowym. Może ona znaleźć zastosowanie m.in. przy budowie stropów, garaży podziemnych czy zbiorników przemysłowych. BBR zrealizował już m.in. inwestycje przy budowie hotelu SAS Radisson w Warszawie, silosów na cukier w Kruszwicy oraz budynków biurowych Riverside Park w stolicy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.