Mówi: | Franz Jurkowitsch |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG |
Warimpex widzi potencjał dla biurowców tylko poza Warszawą. Polska najlepszym rynkiem regionu
Warimpex nie zamierza inwestować na rynku biurowców w Warszawie, ograniczając się na stołecznym rynku do inwestycji w hotele. W segmencie biurowym spółka skoncentruje się na miastach regionalnych. Przewidywany w Polsce wzrost gospodarczy i duży, transparentny rynek to czynniki gwarantujące rozwój zarówno w obszarze nieruchomości biurowych, jak i hoteli. Potencjał ma też Rumunia, jednak brakuje tam przejrzystego prawa.
‒ Z punktu widzenia regionu Polska ma bardzo duży potencjał. To budynki biurowe w miastach regionalnych oraz hotele w Warszawie i innych miastach – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Franz Jurkowitsch, prezes zarządu Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG. ‒ Oczywiście na niektórych rynkach będzie nadpodaż, tak jak ma to miejsce w Warszawie na rynku biurowym, dlatego tu nie będziemy inwestować. Ale są też inne miasta, gdzie nie ma ryzyka nadpodaży, i tam planujemy inwestycje.
Warimpex prowadzi obecnie jedną inwestycję w Polsce – modernizację biurowca Multi Development w Krakowie przy ul. Mogilskiej. Budynek powinien zostać oddany w drugiej połowie przyszłego roku, o ile spółka bez większych problemów uzyska wszystkie pozwolenia. W portfelu Warimpeksu w Polsce znajduje się 6 hoteli (dwa w Krakowie, jeden w Łodzi, jeden w Katowicach, warszawski Intercontinental oraz Amber Baltic w Międzyzdrojach) i biurowiec Parkur Tower w Warszawie.
Spółka ma również budynki w Czechach, Francji, Niemczech, na Węgrzech, w Austrii, Rumunii i Rosji. To właśnie te dwa ostatnie rynki, poza Polską, są z jej punktu widzenia bardzo obiecujące, choć to nasz kraj pozostaje liderem.
‒ Polska to największy rynek. Jest znacznie większy niż wszystkie kraje sąsiednie. Jedynie Rumunia jest porównywalna, bo spośród krajów Unii Europejskiej ma podobny rynek wewnętrzny, ale jest on mniej transparentny, trzeba zatem być ostrożniejszym. Widzę potencjalnie duży rynek w Rosji, ale oczywiście sytuacja polityczna musi się uspokoić, byśmy mogli tam działać – podkreśla Jurkowitsch.
Pomimo niespokojnej sytuacji w Rosji i nasilających się wzajemnych sankcji pomiędzy Moskwą a UE Warimpex nie zamierza przerywać inwestycji w tym kraju. Obecnie trwa budowa biurowca o powierzchni 15 tys. mkw. Business Tower Zeppelin w pobliżu lotniska w Petersburgu. Jurkowitsch dodaje, że zarówno hotele, jak i biurowce mają w tym kraju duży potencjał, szczególnie te poza Moskwą.
Zaznacza też, że to właśnie sytuacja na wschodzie Ukrainy będzie miała duży wpływ na dalszy rozwój rynku nieruchomości komercyjnych w tym roku. Najważniejszym czynnikiem pozostaje ogólny stan gospodarki i wzrost PKB w obrębie UE.
Czytaj także
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-06-20: Anna Kalczyńska: Bałam się przeprowadzki do Warszawy. Wcześniej mieszkałam nieopodal lasu, ale na Saskiej Kępie też jest cudownie
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.