Mówi: | Piotr Cyburt |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | mBank Hipoteczny |
Wartość udzielonych kredytów hipotecznych niższa niż przed kryzysem. Spadła o 15 mld zł
Po kryzysie znacznie zmalał polski rynek kredytów hipotecznych. Choć widać pewne oznaki ożywienia, to w tym roku banki udzielą kredytów o wartości 33-35 mld zł – o 15 mld zł mniej niż przed spowolnieniem gospodarczym. Trudniejszy dostęp do kredytów mieszkaniowych wpływa na rozwój rynku najmu.
– Widzimy pewne oznaki ożywienia na tym rynku, powoli zaczyna wzrastać popyt, więc jest szansa, że kredyt hipoteczny dla banków uniwersalnych będzie ponownie ważnym produktem – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Cyburt, prezes zarządu mBanku Hipotecznego.
Nawet jeśli na rynku nastąpi odbicie, to nie będzie już taki sam rynek jak przed kryzysem. Przede wszystkim rzadkością będą kredyty walutowe. Już teraz stanowią one niewielki odsetek udzielanych kredytów, a od nowego roku – zgodnie z przyjętą przez Komisję Nadzoru Finansowego w czerwcu Rekomendację S – prawie zupełnie znikną z rynku. Będą one oferowane tylko osobom, które zarabiają w danej walucie obcej.
Drugą wprowadzaną od stycznia zmianą będzie wymóg posiadania wkładu własnego – w 2014 roku będzie to 5 proc. wartości nieruchomości. Oznacza to, że o własne mieszkanie może być coraz trudniej. Nawet jeśli wejdzie w życie nowy program wspierania zakupu nieruchomości "Mieszkanie dla Młodych".
– Zawsze byłem dość sceptycznie nastawiony do skuteczności wszystkich pojedynczych narzędzi, jak "Rodzina na Swoim" czy "Mieszkanie dla Młodych". Brakuje nam strategicznej wizji, co chcielibyśmy osiągnąć na rynku mieszkaniowym, tylko w zależności od potrzeb politycznych, czasem sytuacji budżetowej, wymyślane są nowe produkty – uważa Piotr Cyburt. – Jestem zwolennikiem tego, by rynek regulował te kwestie, natomiast można go stymulować, np. rozwiązaniami systemowymi, jak zmiany deregulacyjne w prawie budowlanym.
Prognozuje, że rynek kredytów hipotecznych będzie rozwijał się wraz z przyspieszaniem wzrostu gospodarczego i wzrostu płac.
Według prezesa mBanku Hipotecznego, zmiany w sytuacji na rynku kredytów mogą wpłynąć na kondycję polskiego rynku mieszkaniowego i na rozwój najmu. Cyburt ocenia, że Polacy chętnie do tej pory kupowali mieszkania, ale w porównaniu np. z rynkiem niemieckim zdecydowanie mniejszą rolę odgrywa wynajem mieszkań.
– W Polsce jest bardzo duża skłonność do tego, żeby posiadać mieszkanie na własność, natomiast trzeba sobie szczerze powiedzieć, że nie wszystkich na to stać. Myślę, że zacznie się kształtować rynek najmu w przyszłości, na trochę większą skalę. Jak patrzę na analizy niemieckiego rynku kredytów hipotecznych, to jedną z kluczowych obserwacji jest pytanie o różnice między ceną najmu a ceną kredytu i wysokością miesięcznej raty – podkreśla Cyburt.
Czytaj także
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.