Mówi: | Patrycja Zamorska, menedżer ds. ESG, Grupa Bielenda, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Innowator Roku Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżer ds. ESG, Solaris Bus & Coach, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej Marek Fajferek, członek zarządu ds. rozwoju, Grupa FLUKAR, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Mistrz Obiegu Zamkniętego Janusz Wołejszo, prezes zarządu Troton, laureat Diamentowej Planety w II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Lider Zrównoważonego Rozwoju MŚP |
Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
21 proc. firm nie dostrzega żadnych korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju, a 16 proc. nie umie takich wskazać – wynika z badania Kantar dla BASF Polska. Organizacje, które takie działania mają w swojej strategii i je realizują, mają w tej kwestii odmienne zdanie. Poza ochroną środowiska wskazują na tak istotne kwestie jak korzyści wizerunkowe, ekonomiczne i szybszy rozwój firmy. Do podnoszenia świadomości mają służyć takie programy jak „Razem dla Planety” spółki BASF, który nagradza liderów takich działań i ich innowacyjne projekty.
Jak wskazuje badanie Kantar dla BASF, osiem na 10 firm podkreśla, że w jakiś sposób uwzględnia w swojej działalności kwestie zrównoważonego rozwoju. Poziom deklaracji jest wysoki, ale w praktyce wygląda to nieco gorzej. Tylko 10 proc. ma strategię dotyczącą ESG, a kolejne 20 proc. nad nią pracuje. Swój ślad węglowy mierzy średnio co piąta badana firma, ale wśród małych podmiotów 61 proc. tego nie mierzy i – co istotne – nie planuje tego robić. Eksperci podkreślają, że może to wynikać z niewiedzy na temat korzyści, jakie dają działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zarówno w obszarze ekologii, jak i społeczeństwa. Dlatego tak istotne jest wskazywanie pozytywnych przykładów firm, które od wielu lat systematycznie realizują swoje strategie w tych obszarach i odczuwają związane z tym korzyści.
– Zrównoważony rozwój to dziś nieodłączny element i powinniśmy traktować go priorytetowo – podkreśla Patrycja Zamorska, menedżer ds. ESG Grupy Bielenda, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Innowator Roku. – W naszym przypadku patrzymy na to holistycznie, nie tylko przez pryzmat śladu węglowego, redukcji emisji i rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej, które już od kilku lat wdrażamy we wszystkich naszych lokalizacjach, ale również pod kątem zanieczyszczeń, oszczędności surowców, odpadów opakowaniowych i tak naprawdę na każdym poziomie wewnątrz organizacji.
Bielenda skupia się na tworzeniu kosmetyków opartych na naturalnych składnikach aktywnych, które są bezpieczne i przyjazne dla skóry. W swojej marce tołpa 99,4 proc. produktów jest bez mikroplastiku, a tam gdzie jest to możliwe, surowce pozyskuje z certyfikowanych źródeł albo z upcyclingu. Dodatkowo firma oblicza ślad węglowy i posiada strategię na jego redukcję – zgodnie z danymi spółki od 221 roku ślad węglowy udało się zredukować o 16 proc.
– Coraz więcej firm jest zainteresowanych zrównoważonym rozwojem. Jest to związane m.in. z faktem, że dynamicznie zmienia się legislacja, która wymaga od firm dostosowywania się do tych zmian. W efekcie wiele przedsiębiorstw jest coraz dojrzalszych w tym obszarze, ich działania są w tej chwili dużo bardziej zrównoważone, dużo bardziej mierzalne – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżerka ds. ESG w Solaris Bus & Coach, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej. – Podjęliśmy zobowiązanie, że do 2045 roku zredukujemy nasze emisje netto do zera i cały czas dążymy do tego, żeby w strukturze naszej sprzedaży zwiększać udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Wdrażamy też szereg innych działań, które mają obniżyć emisyjność naszych procesów.
Kapituła konkursu doceniła m.in. produkcję zeroemisyjnego autobusu miejskiego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, co przyczynia się do obniżania emisji w miastach. Poza tym Solaris zainwestował w instalacje fotowoltaiczne w swoich zakładach, dzięki czemu udział OZE w miksie energetycznym wzrósł do 90 proc., oraz we flotę elektrycznych wózków widłowych, aut elektrycznych i hybrydowych.
– Zrównoważony rozwój to klucz do rozwijania biznesu, zwłaszcza w przypadku takich firm jak nasza, ponieważ działamy w branży recyklingowej. Naszym surowcem do późniejszej produkcji jest odpad, który zbieramy i zagospodarowujemy, przyczyniając się do ochrony środowiska – dodaje Marek Fajferek, członek zarządu ds. rozwoju w Grupie FLUKAR, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Mistrz Obiegu Zamkniętego.
Flukar, producent środków smarnych, zainwestował w technologię odzysku strumieni odpadów węglowodorowych. Dzięki temu jest w stanie odzyskiwać 70 proc. bazy olejowej i osiągnąć czterokrotnie mniejszą emisję ekwiwalentu CO2 oleju z regeneracji w porównaniu do oleju produkowanego z ropy naftowej.
Ochrona środowiska to główna korzyść, którą wskazują firmy wdrażające działania z obszaru ESG. Jak wynika z badania BASF, ten aspekt motywuje co trzecie przedsiębiorstwo. 22 proc. wskazało z kolei na korzyści wizerunkowe, a 13 proc. – na korzyści ekonomiczne. Po 7 proc. firm wśród korzyści wymieniło: większą liczbę kontrahentów, rozwój firmy i jej produktów oraz dbałość o pracowników i lepsze warunki pracy.
– Nasi pracownicy mają świadomość i dobrze rozumieją to, że jesteśmy firmą chemiczną i w jakim środowisku działamy, więc musimy zadbać o to środowisko i lokalną społeczność. Korzystamy w 100 proc. z odnawianej energii, mamy własną fotowoltaikę, oczyszczamy powietrze systemami węglowymi i recyklingujemy odpady tak, że one wracają do powtórnego przetworzenia. W ramach zrównoważonego rozwoju organizujemy też m.in. społeczną akcję sprzątania brzegów Parsęty we współpracy z miejscową społecznością i szkołami. To jest swego rodzaju festyn, w trakcie którego zbieramy średnio kilkadziesiąt ton odpadów. Przy okazji co roku sadzimy też kilka tysięcy drzew. Do tej pory posadziliśmy ich prawie 150 tys. i to też jest działanie, w które angażujemy lokalną społeczność – mówi Janusz Wołejszo, prezes firmy Troton, która dostała Diamentową Planetę w kategorii Lider Zrównoważonego Rozwoju MŚP w II edycji programu „Razem dla Planety”.
Troton specjalizuje się w produkcji chemicznych produktów do naprawy i konserwacji karoserii samochodowych. Na terenie zakładu w Gościnie została zainstalowana i uruchomiona nowa instalacja ograniczenia emisji lotnych związków organicznych. Poza tym laboratorium pracuje nad doskonaleniem produktów, zastępując surowce bezpiecznymi zamiennikami.
– Działania z zakresu zrównoważonego rozwoju pomagają firmom wywiązać się ze zobowiązań w zakresie dekarbonizacji ich łańcuchów wartości. Dla Solaris Bus & Coach zrównoważony rozwój jest jednym z filarów strategii biznesowej i ma taką samą wagę jak rozwój rynkowy, efektywność operacyjna i innowacyjność – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska.
Promowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju i dzielenie się doświadczeniami w tym obszarze jest ideą programu „Razem dla Planety”, którego inicjatorem jest koncern chemiczny BASF. Organizowany w jego ramach konkurs ma umożliwić firmom pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do jego ubiegłorocznej, pierwszej edycji zgłosiło się ponad 30 firm – klientów BASF z różnych branż. Tegoroczna edycja cieszyła się jeszcze większym zainteresowaniem, a inicjatywy biznesu z zakresu ESG zostały ocenione przez specjalnie powołaną kapitułę, w której skład weszli m.in. przedstawiciele świata nauki, organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony klimatu oraz organizacji branżowych. Laureaci zostali nagrodzeni podczas uroczystej gali, która odbyła się w Warszawie 20 listopada br.
Czytaj także
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.