Newsy

SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model

2025-05-27  |  06:15
Mówi:Artur Milczarczyk, product manager, Hyundai Motor Poland
Stanisław Dojs, PR manager, Hyundai Motor Poland

Na polskich i europejskich drogach królują SUV-y. W kwartale br. stanowiły już 60 proc. nowych rejestracji w Polsce. Latem w sprzedaży pojawi się nietypowa odmiana SUV-a: siedmioosobowy elektryczny Hyundai IONIQ 9. Marka zapewnia, że to pokaz jej możliwości technologicznych.

Dzisiaj definicja SUV-a jest bardzo szeroka, tak naprawdę IONIQ 9 to jest nasz największy model, ewidentnie ma nadwozie typu SUV, ponieważ to jest samochód, który jest podwyższony, zapewnia nam dobrą widoczność, a także łatwe wsiadanie i ma odpowiednio dużą ilość miejsca wewnątrz. Wygląd IONIQ 9 nie jest typowy i to jest zamierzony efekt, dlatego że mamy tu umiejętne połączenie opływowych kształtów nadwozia, bardzo aerodynamicznego, z charakterystyczną stylistyką dla Hyundaia. To m.in. piksele, które widzimy z przodu i z tyłu nadwozia – mówi agencji Newseria Artur Milczarczyk, product manager w Hyundai Motor Poland.

SUV-y to dziś najchętniej kupowane auta, znacznie wyprzedzają sedany czy hatchbacki. Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w 2024 roku SUV-y stanowiły ponad połowę wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych w Polsce, a w I kwartale – już 60 proc. Obejmuje to różne wielkości SUV-ów, przy czym segment tych największych, bardziej luksusowych (E SUV) odpowiada za 3,8 proc. nowych rejestracji. Wkrótce w sprzedaży w Polsce pojawi się nowy model tego segmentu, czyli w pełni elektryczny Hyundai IONIQ 9, największy i zdecydowanie najbardziej luksusowy model marki. W Korei, gdzie jest już dostępny, samochód określany jest jako salon na kołach.

– Nie jest to samochód dla każdego, raczej oferta dla wyższej kadry menedżerskiej czy rodzin. Będzie na pewno sięgał tam, gdzie obecnie są samochody z segmentu premium, te duże, mocne i bardzo luksusowe SUV-y – ocenia Stanisław Dojs, PR manager Hyundai Motor Poland. – Zakładam, że będzie to uzupełnienie oferty, a nie jej trzon. IONIQ 9 nie będzie najpopularniejszym samochodem w naszej gamie, ale jednocześnie pokazuje, co marka potrafi. Jest to największy flagowy SUV o ogromnej mocy, w tej najmocniejszej wersji ponad 400 koni mechanicznych, długi na ponad 5 m, komfortowo pomieści sześć lub siedem osób, w zależności od wersji.

IONIQ 9 ma zasięg do 620 km na jednym ładowaniu, przy zużyciu energii wynoszącym 19,4 Wh/100 km. Charakteryzuje się niskim współczynnikiem oporu powietrza, co przy elektrykach ma kluczowe znaczenie. O ile w przypadku modeli spalinowych opór czołowy tylko w 10 proc. wpływa na ich zasięg, o tyle w elektrykach – w aż 34 proc. 

– Współczynnik Cd na poziomie 0,259 do tej pory był zarezerwowany dla samochodów typu limuzyna, samochodów niższych, bardziej opływowych. Typowy SUV w tym segmencie to jest raczej bliżej 0,3. Niższy współczynnik bezpośrednio wpływa na obniżenie zużycia energii – mówi Artur Milczarczyk. – Całe nadwozie zostało opracowane komputerowo i w tunelu aerodynamicznym, ale ma wiele rozwiązań powodujących, że jest jeszcze mniejszy opór powietrza, który jest kluczowy, jeżeli chodzi o zużycie energii. Mamy tu chociażby dopracowane panele, jeżeli chodzi o kształt samochodu, ale również są aktywne klapy pod zderzakiem z przodu, które się otwierają lub zamykają.

Efektywność energetyczna jest dodatkowo zwiększana przez wygładzanie i równoważenie przepływu powietrza pod nadwoziem pojazdu, a także przez zmniejszenie oporu kół i opon. Po raz pierwszy zastosowano nowy system aktywnych klap powietrza (AAF) o podwójnym ruchu. Zwiększa on efektywność aerodynamiczną poprzez umożliwienie przepływu powietrza chłodzącego układ napędowy i akumulator tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Gdy poziom chłodzenia nie jest wymagany, klapy się zamykają, aby zminimalizować opór powietrza.

– Najważniejsze, co interesuje każdego, to zasięg i czas ładowania. Mamy tu najlepszą technologię na rynku. Jest to technologia 800-woltowa, która wciąż jest bardzo rzadko stosowana na rynku, a to oznacza z punktu widzenia klienta, że ładowanie jest szybsze i efektywniejsze – podkreśla product manager w Hyundai Motor Poland.

Akumulator można uzupełnić od 10 do 80 proc. w 24 min za pomocą ładowarki o mocy 350 kW. Z kolei innowacyjne połączenie technologii 400 V i 800 V zapewnia elastyczność korzystania z różnych typów ładowarek, jeśli jedna z nich jest akurat zajęta.

Tym, co wyróżnia nowy model Hyundaia, jest szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji. IONIQ 9 oferuje m.in. zaawansowany system planowania trasy EV, ulepszony wyświetlacz kontroli momentu obrotowego i raporty dotyczące zużycia energii. Remote Smart Parking Assist (RSPA) ułatwia parkowanie, umożliwiając zdalne manewrowanie pojazdem. Wykorzystując kamery szerokokątne i czujniki ultradźwiękowe, RSPA wykrywa dostępne miejsca parkingowe i steruje układem kierowniczym, przyspieszaniem, zwalnianiem i zmianą biegów. Dzięki Highway Driving Assist 2 samochód może samodzielnie prowadzić i zmieniać pasy, a Forward Collision-Avoidance Assist 2 zapobiega wypadkom.

Kierowcy mogą otrzymywać aktualne informacje za pośrednictwem usług Bluelink Connected Car Services, która oferuje rozpoznawanie głosu online, aktualizację warunków drogowych w czasie rzeczywistym, a także diagnostykę pojazdu.

 Wszystkie czujniki, kamery śledzą otoczenie, nawierzchnię i dobierają tryb jazdy i zachowanie zawieszenia zależnie od tego, po jakiej nawierzchni jedziemy. Samochód sam decyduje, który tryb jazdy wybrać, tak żebyśmy się czuli komfortowo – wskazuje Artur Milczarczyk. – Drugi obszar, w którym jest zastosowana sztuczna inteligencja, to sterowanie multimediami i pokładowym systemem. Komputer pokładowy rozpoznaje nasze zapytania, polecenia i dobiera odpowiedzi, tak jak robi to chociażby ChatGPT na telefonie. 

Hyundai IONIQ 9 trafi do polskich salonów pod koniec sierpnia br., w wariantach sześcio- i siedmioosobowych. Jego cena wyniesie około 310 tys. zł.

– Najwyższa wersja wyposażenia oferuje już praktycznie wszystko w standardzie. Jedyne, co możemy w tym modelu zmienić, to konfigurację foteli, ponieważ w standardzie mamy siedem foteli, natomiast w drugim rzędzie możemy sobie wybrać fotele obracane. Wtedy mając sześć foteli, dwa z nich możemy obrócić tyłem do kierunku jazdy i na postoju miło spędzić czas z rodziną, np. rozgrywając partyjkę w karty – dodaje product manager w Hyundai Motor Poland.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.