Newsy

PARP chce pomóc najmniejszym firmom w dostępie do zamówień publicznych

2012-04-10  |  06:40
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Szkolenia i porady dla przedsiębiorców oraz zamawiających - to propozycja Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, by zwiększyć udział małych i średnich firm w rynku zamówień publicznych. - Tylko 25 proc. firm z sektora MŚP jest aktywnych na rynku zamówień - mówi prezes PARP, Bożena Lublińska-Kasprzak.

    W Polsce rynek zamówień publicznych wart jest ok. 150 mld zł, co stanowi 12 proc. produktu krajowego brutto.

     - W Unii Europejskiej jest to 2 bln euro i 17 proc. PKB. To jest więc ogromna część rynku, dlatego ważne jest, również z punktu widzenia PARP, by stwarzać dobre warunki do udziału w tym rynku dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorców - podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Według badania przeprowadzonego przez PARP zaledwie 1/4 z najmniejszych firm jest aktywna rynku zamówień publicznych. Największym wyzwaniem dla przedsiębiorców są kwestie formalne, związane np. z zebraniem odpowiedniej dokumentacji.

     - To jest szczególnie widoczne w przypadku mikro, małych i średnich firm, które mają mało pracowników, nie mają specjalnych komórek zajmujących się zamówieniami publicznymi. Przygotowanie dokumentacji, sam udział w zamówieniach jest pracochłonny. Przedsiębiorcy wskazują też, że często najważniejszym kryterium w zamówieniach jest niska cena, co powoduje, że są one mniej atrakcyjne niż na rynku komercyjnym, gdzie można uzyskać lepszą cenę za towary czy usługi - podkreśla prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    Z badania wynika również, że przedsiębiorcy zbyt mało wiedzą o zamówieniach publicznych: nie znają ustawy, obowiązujących przepisów lub mają wątpliwości, co do ich interpretacji. Działania edukacyjno-informacyjne oraz próba odbiurokratyzowania procesu zamówień mogłyby zmienić sytuację na rynku.

     -  Z jednej strony przedsiębiorcy mogą się dokształcić, douczyć, również w ramach projektu PARP, z drugiej strony duża rola zamawiających, którzy mogą stosować pewne reguły, które mieszczą się w ramach obowiązujących przepisów, a mogą spowodować, że MŚP będą chętniej brali udział w zamówieniach - uważa prezes PARP.

    Temu ma służyć realizowany przez Agencję projekt "Nowe podejście do zamówień publicznych". Badawcza część projektu ma wskazać, jaka jest sytuacja na rynku, jakie są bariery i ograniczenia dla MŚP.

     - Z drugiej strony w ramach projektu realizujemy działania o charakterze szkoleniowo-doradczym i informacyjnym. Zostanie stworzony specjalny portal, na którym będą zamieszczane informacje o instytucjach, które pomagają przedsiębiorcom w przygotowaniu w dostępie do zamówień publicznych - wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak.

    We współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych PARP przygotowuje również serię poradników dla przedsiębiorców. Ponadto bezpłatne szkolenia organizowane są również dla zamawiających. Liczba takich podmiotów rośnie. W 2010 roku było ich ok. 14 tysięcy, z czego najliczniejszą grupą są jednostki samorządu terytorialnego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.