Newsy

PGE planuje kolejne umowy sponsoringowe. Każda zainwestowana w sport i kulturę złotówka zwróciła się koncernowi dziewięciokrotnie

2022-05-31  |  06:20
Mówi:Wojciech Dąbrowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:PGE Polska Grupa Energetyczna
  • MP4
  • Korzyści wizerunkowe to niejedyny benefit płynący z działalności sponsoringowej. Jak pokazuje przykład PGE Polskiej Grupy Energetycznej, ma ona także wymiar finansowy. Z raportu spółki za 2021 rok wynika, że wydatki na wspieranie sportu i kultury zwracają się dziewięciokrotnie, a efektywność projektów sponsoringowych wzrosła o 60 punktów procentowych. Na ten rok PGE planuje dalsze rozszerzanie swojej działalności sponsoringowej.

     Działalność sponsoringowa przede wszystkim przynosi nam korzyści wizerunkowe, zapewnia dobry odbiór, buduje siłę naszej marki, ale przynosi także korzyści stricte ekonomiczne, ponieważ z każdej zainwestowanej złotówki w zeszłym roku otrzymaliśmy 9 zł w ekwiwalencie reklamowym. To znaczy, że otrzymaliśmy prawie dziewięć razy więcej środków, aniżeli wydaliśmy na sponsoring – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    W ubiegłym roku największy polski koncern energetyczny, który dostarcza energię i ciepło do ponad 5 mln polskich gospodarstw domowych, zawarł 79 umów sponsoringowych. Jak wynika z opublikowanego właśnie Raportu Sponsoringowego, ich efektywność wzrosła o 60 pkt. proc. r/r i sięgnęła 863 proc. To był także rok, kiedy PGE przyjęła nową strategię sponsoringową, bardziej porządkującą projekty, w które angażuje się Grupa.

    Główne kierunki zaangażowania sponsoringowego zostały w niej sformułowane na nowo tak, aby lepiej współgrały ze strategią biznesową Grupy PGE. Ta jest zaś ukierunkowana na zieloną transformację i osiągnięcie neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 roku.

    Jesteśmy liderem transformacji energetycznej, największym inwestorem budującym wiatraki na Morzu Bałtyckim. Dlatego w sporcie stawiamy przede wszystkim na dyscypliny związane z dwoma żywiołami – wodą i wiatrem – podkreśla Wojciech Dąbrowski.

    Zgodnie z nową strategią w kolejnych latach projekty sponsorowane przez PGE będą się skupiały na wspieraniu sportowców amatorskich i zawodowych. Grupa już w tej chwili jest sponsorem pięciu profesjonalnych klubów i trzech związków sportowych, w tym m.in. dwóch Polskich Związków Łyżwiarstwa – Szybkiego i Figurowego, a także Polskiego Związku Żeglarskiego wraz z polską brązową medalistką olimpijską z 2012 roku Zofią Klepacką.

    – Kilka dni temu podpisaliśmy także umowę z Polskim Związkiem Kajakarskim – mówi prezes zarządu PGE. – To są sporty napędzane wodą i wiatrem, a przy tym sporty masowe, przy których można rodzinnie spędzić czas. Chcemy być rozpoznawalni dla jak najszerszej grupy klientów, kojarzyć się pozytywnie, prowadzić ich przez meandry transformacji energetycznej. Dlatego stawiamy na sporty, które są masowe.

    Grupa wspiera też m.in. najbardziej utytułowany w XXI wieku polski klub siatkarski – PGE Skra Bełchatów oraz kluby koszykówki (PGE Spójnia Stargard) i piłki nożnej (PGE FKS Stal Mielec). W ramach programu MOCna Liga PGE kontynuuje również sponsoring stadionu PGE Narodowego oraz najlepszej żużlowej ligi świata – PGE Ekstraligi. Wsparcie grupy ukierunkowane jest także na rozwój sportu wśród dzieci i młodzieży w ramach programu PGE Junior. W 2021 roku trafiło ono do 16 akademii sportowych, w których trenowało ponad 2,5 tys. młodych zawodników. W tej chwili program obejmuje już prawie 4 tys. dzieci.

    Co ciekawe, nową dziedziną sponsoringu PGE jest też e-sport. W ubiegłym roku Grupa zaczęła współpracę z Polską Ligą E-sportową, która obejmuje nie tylko finansowanie i promocję profesjonalnych rozgrywek, ale i popularyzację e-sportu jako zawodu przyszłości. PGE wskazuje, że to perspektywiczny obszar, który dobrze wpisuje się w strategię Grupy obejmującą nowoczesne usługi energetyczne.

    – Przy wyborze projektów sponsoringowych kierujemy się przede wszystkim tym, aby były zgodne z naszą strategią. To jest warunek konieczny do tego, abyśmy weszli w dany projekt – mówi Wojciech Dąbrowski. – Oczywiście ważna jest też kwestia ekwiwalentności, bo jesteśmy spółką publiczną, której obowiązkiem jest inwestowanie w taki sposób, aby zapewnić jak największy zwrot w wymiarze materialnym.

    Obok sportu drugim filarem strategii sponsoringowej PGE jest kultura wysoka. W tej sferze Grupa realizuje program Kulturalna Grupa Energetyczna, w ramach którego obejmuje mecenatem m.in. Galerię Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie oraz 15 polskich filharmonii (w ubiegłym roku odwiedziło je 1,2 mln gości). Od tego roku jest również mecenasem Muzeum Narodowego w Lublinie. Innym programem jest też PGE Dumni z Historii, w ramach którego grupa zapewnia wsparcie dla Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie.

    Niebawem będziemy podpisywać umowę sponsoringową z Muzeum Narodowym w Krakowie. To pokazuje, że wspieranie kultury wysokiej jest bardzo ważnym elementem naszej polityki sponsoringowej. Postrzegamy jako swój obowiązek to, aby wspierać dziedziny kultury związane z polską tradycją, patriotyzmem i historią – mówi prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

    O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.

    Handel

    W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika

    Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.

    Bankowość

    Banki i fundusze skoncentrowane na zielonych aspektach finansowanych projektów. UE stawia przed nimi coraz więcej wymogów

    Zielona transformacja w Europie odciska coraz mocniejsze piętno na wszystkich sektorach gospodarki, także w branży finansowej. Wchodzące w życie kolejne regulacje z jednej strony wymuszają na bankach i innych instytucjach uwzględnianie kwestii ESG przy podejmowaniu decyzji o udzielaniu firmom kredytu inwestycyjnego czy zakupie akcji lub obligacji spółek. Z drugiej strony kolejne dyrektywy i rozporządzenia tworzą podstawy do oceny stopnia „zieloności” projektów. Ekologizację branży ma wspomóc utworzona właśnie platforma koordynująca działania branży – POLSIF.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.