Mówi: | Wojciech Dąbrowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PGE Polska Grupa Energetyczna |
PGE planuje kolejne umowy sponsoringowe. Każda zainwestowana w sport i kulturę złotówka zwróciła się koncernowi dziewięciokrotnie
Korzyści wizerunkowe to niejedyny benefit płynący z działalności sponsoringowej. Jak pokazuje przykład PGE Polskiej Grupy Energetycznej, ma ona także wymiar finansowy. Z raportu spółki za 2021 rok wynika, że wydatki na wspieranie sportu i kultury zwracają się dziewięciokrotnie, a efektywność projektów sponsoringowych wzrosła o 60 punktów procentowych. Na ten rok PGE planuje dalsze rozszerzanie swojej działalności sponsoringowej.
– Działalność sponsoringowa przede wszystkim przynosi nam korzyści wizerunkowe, zapewnia dobry odbiór, buduje siłę naszej marki, ale przynosi także korzyści stricte ekonomiczne, ponieważ z każdej zainwestowanej złotówki w zeszłym roku otrzymaliśmy 9 zł w ekwiwalencie reklamowym. To znaczy, że otrzymaliśmy prawie dziewięć razy więcej środków, aniżeli wydaliśmy na sponsoring – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
W ubiegłym roku największy polski koncern energetyczny, który dostarcza energię i ciepło do ponad 5 mln polskich gospodarstw domowych, zawarł 79 umów sponsoringowych. Jak wynika z opublikowanego właśnie Raportu Sponsoringowego, ich efektywność wzrosła o 60 pkt. proc. r/r i sięgnęła 863 proc. To był także rok, kiedy PGE przyjęła nową strategię sponsoringową, bardziej porządkującą projekty, w które angażuje się Grupa.
Główne kierunki zaangażowania sponsoringowego zostały w niej sformułowane na nowo tak, aby lepiej współgrały ze strategią biznesową Grupy PGE. Ta jest zaś ukierunkowana na zieloną transformację i osiągnięcie neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 roku.
– Jesteśmy liderem transformacji energetycznej, największym inwestorem budującym wiatraki na Morzu Bałtyckim. Dlatego w sporcie stawiamy przede wszystkim na dyscypliny związane z dwoma żywiołami – wodą i wiatrem – podkreśla Wojciech Dąbrowski.
Zgodnie z nową strategią w kolejnych latach projekty sponsorowane przez PGE będą się skupiały na wspieraniu sportowców amatorskich i zawodowych. Grupa już w tej chwili jest sponsorem pięciu profesjonalnych klubów i trzech związków sportowych, w tym m.in. dwóch Polskich Związków Łyżwiarstwa – Szybkiego i Figurowego, a także Polskiego Związku Żeglarskiego wraz z polską brązową medalistką olimpijską z 2012 roku Zofią Klepacką.
– Kilka dni temu podpisaliśmy także umowę z Polskim Związkiem Kajakarskim – mówi prezes zarządu PGE. – To są sporty napędzane wodą i wiatrem, a przy tym sporty masowe, przy których można rodzinnie spędzić czas. Chcemy być rozpoznawalni dla jak najszerszej grupy klientów, kojarzyć się pozytywnie, prowadzić ich przez meandry transformacji energetycznej. Dlatego stawiamy na sporty, które są masowe.
Grupa wspiera też m.in. najbardziej utytułowany w XXI wieku polski klub siatkarski – PGE Skra Bełchatów oraz kluby koszykówki (PGE Spójnia Stargard) i piłki nożnej (PGE FKS Stal Mielec). W ramach programu MOCna Liga PGE kontynuuje również sponsoring stadionu PGE Narodowego oraz najlepszej żużlowej ligi świata – PGE Ekstraligi. Wsparcie grupy ukierunkowane jest także na rozwój sportu wśród dzieci i młodzieży w ramach programu PGE Junior. W 2021 roku trafiło ono do 16 akademii sportowych, w których trenowało ponad 2,5 tys. młodych zawodników. W tej chwili program obejmuje już prawie 4 tys. dzieci.
Co ciekawe, nową dziedziną sponsoringu PGE jest też e-sport. W ubiegłym roku Grupa zaczęła współpracę z Polską Ligą E-sportową, która obejmuje nie tylko finansowanie i promocję profesjonalnych rozgrywek, ale i popularyzację e-sportu jako zawodu przyszłości. PGE wskazuje, że to perspektywiczny obszar, który dobrze wpisuje się w strategię Grupy obejmującą nowoczesne usługi energetyczne.
– Przy wyborze projektów sponsoringowych kierujemy się przede wszystkim tym, aby były zgodne z naszą strategią. To jest warunek konieczny do tego, abyśmy weszli w dany projekt – mówi Wojciech Dąbrowski. – Oczywiście ważna jest też kwestia ekwiwalentności, bo jesteśmy spółką publiczną, której obowiązkiem jest inwestowanie w taki sposób, aby zapewnić jak największy zwrot w wymiarze materialnym.
Obok sportu drugim filarem strategii sponsoringowej PGE jest kultura wysoka. W tej sferze Grupa realizuje program Kulturalna Grupa Energetyczna, w ramach którego obejmuje mecenatem m.in. Galerię Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie oraz 15 polskich filharmonii (w ubiegłym roku odwiedziło je 1,2 mln gości). Od tego roku jest również mecenasem Muzeum Narodowego w Lublinie. Innym programem jest też PGE Dumni z Historii, w ramach którego grupa zapewnia wsparcie dla Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie.
– Niebawem będziemy podpisywać umowę sponsoringową z Muzeum Narodowym w Krakowie. To pokazuje, że wspieranie kultury wysokiej jest bardzo ważnym elementem naszej polityki sponsoringowej. Postrzegamy jako swój obowiązek to, aby wspierać dziedziny kultury związane z polską tradycją, patriotyzmem i historią – mówi prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Czytaj także
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
Nowy komisarz UE ds. budżetu, zwalczania nadużyć finansowych i administracji publicznej Piotr Serafin wskazuje, że budżet na kolejną perspektywę finansową UE powinien być bardziej elastyczny, by można było reagować w razie wystąpienia nieprzewidywalnych zdarzeń. W najbliższych miesiącach będą trwały konsultacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim na temat priorytetowych obszarów na przyszłą siedmiolatkę.
Ochrona środowiska
Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.