Newsy

PGE planuje kolejne umowy sponsoringowe. Każda zainwestowana w sport i kulturę złotówka zwróciła się koncernowi dziewięciokrotnie

2022-05-31  |  06:20
Mówi:Wojciech Dąbrowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:PGE Polska Grupa Energetyczna
  • MP4
  • Korzyści wizerunkowe to niejedyny benefit płynący z działalności sponsoringowej. Jak pokazuje przykład PGE Polskiej Grupy Energetycznej, ma ona także wymiar finansowy. Z raportu spółki za 2021 rok wynika, że wydatki na wspieranie sportu i kultury zwracają się dziewięciokrotnie, a efektywność projektów sponsoringowych wzrosła o 60 punktów procentowych. Na ten rok PGE planuje dalsze rozszerzanie swojej działalności sponsoringowej.

     Działalność sponsoringowa przede wszystkim przynosi nam korzyści wizerunkowe, zapewnia dobry odbiór, buduje siłę naszej marki, ale przynosi także korzyści stricte ekonomiczne, ponieważ z każdej zainwestowanej złotówki w zeszłym roku otrzymaliśmy 9 zł w ekwiwalencie reklamowym. To znaczy, że otrzymaliśmy prawie dziewięć razy więcej środków, aniżeli wydaliśmy na sponsoring – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    W ubiegłym roku największy polski koncern energetyczny, który dostarcza energię i ciepło do ponad 5 mln polskich gospodarstw domowych, zawarł 79 umów sponsoringowych. Jak wynika z opublikowanego właśnie Raportu Sponsoringowego, ich efektywność wzrosła o 60 pkt. proc. r/r i sięgnęła 863 proc. To był także rok, kiedy PGE przyjęła nową strategię sponsoringową, bardziej porządkującą projekty, w które angażuje się Grupa.

    Główne kierunki zaangażowania sponsoringowego zostały w niej sformułowane na nowo tak, aby lepiej współgrały ze strategią biznesową Grupy PGE. Ta jest zaś ukierunkowana na zieloną transformację i osiągnięcie neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 roku.

    Jesteśmy liderem transformacji energetycznej, największym inwestorem budującym wiatraki na Morzu Bałtyckim. Dlatego w sporcie stawiamy przede wszystkim na dyscypliny związane z dwoma żywiołami – wodą i wiatrem – podkreśla Wojciech Dąbrowski.

    Zgodnie z nową strategią w kolejnych latach projekty sponsorowane przez PGE będą się skupiały na wspieraniu sportowców amatorskich i zawodowych. Grupa już w tej chwili jest sponsorem pięciu profesjonalnych klubów i trzech związków sportowych, w tym m.in. dwóch Polskich Związków Łyżwiarstwa – Szybkiego i Figurowego, a także Polskiego Związku Żeglarskiego wraz z polską brązową medalistką olimpijską z 2012 roku Zofią Klepacką.

    – Kilka dni temu podpisaliśmy także umowę z Polskim Związkiem Kajakarskim – mówi prezes zarządu PGE. – To są sporty napędzane wodą i wiatrem, a przy tym sporty masowe, przy których można rodzinnie spędzić czas. Chcemy być rozpoznawalni dla jak najszerszej grupy klientów, kojarzyć się pozytywnie, prowadzić ich przez meandry transformacji energetycznej. Dlatego stawiamy na sporty, które są masowe.

    Grupa wspiera też m.in. najbardziej utytułowany w XXI wieku polski klub siatkarski – PGE Skra Bełchatów oraz kluby koszykówki (PGE Spójnia Stargard) i piłki nożnej (PGE FKS Stal Mielec). W ramach programu MOCna Liga PGE kontynuuje również sponsoring stadionu PGE Narodowego oraz najlepszej żużlowej ligi świata – PGE Ekstraligi. Wsparcie grupy ukierunkowane jest także na rozwój sportu wśród dzieci i młodzieży w ramach programu PGE Junior. W 2021 roku trafiło ono do 16 akademii sportowych, w których trenowało ponad 2,5 tys. młodych zawodników. W tej chwili program obejmuje już prawie 4 tys. dzieci.

    Co ciekawe, nową dziedziną sponsoringu PGE jest też e-sport. W ubiegłym roku Grupa zaczęła współpracę z Polską Ligą E-sportową, która obejmuje nie tylko finansowanie i promocję profesjonalnych rozgrywek, ale i popularyzację e-sportu jako zawodu przyszłości. PGE wskazuje, że to perspektywiczny obszar, który dobrze wpisuje się w strategię Grupy obejmującą nowoczesne usługi energetyczne.

    – Przy wyborze projektów sponsoringowych kierujemy się przede wszystkim tym, aby były zgodne z naszą strategią. To jest warunek konieczny do tego, abyśmy weszli w dany projekt – mówi Wojciech Dąbrowski. – Oczywiście ważna jest też kwestia ekwiwalentności, bo jesteśmy spółką publiczną, której obowiązkiem jest inwestowanie w taki sposób, aby zapewnić jak największy zwrot w wymiarze materialnym.

    Obok sportu drugim filarem strategii sponsoringowej PGE jest kultura wysoka. W tej sferze Grupa realizuje program Kulturalna Grupa Energetyczna, w ramach którego obejmuje mecenatem m.in. Galerię Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie oraz 15 polskich filharmonii (w ubiegłym roku odwiedziło je 1,2 mln gości). Od tego roku jest również mecenasem Muzeum Narodowego w Lublinie. Innym programem jest też PGE Dumni z Historii, w ramach którego grupa zapewnia wsparcie dla Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie.

    Niebawem będziemy podpisywać umowę sponsoringową z Muzeum Narodowym w Krakowie. To pokazuje, że wspieranie kultury wysokiej jest bardzo ważnym elementem naszej polityki sponsoringowej. Postrzegamy jako swój obowiązek to, aby wspierać dziedziny kultury związane z polską tradycją, patriotyzmem i historią – mówi prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

    Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

    Problemy społeczne

    Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

    Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

    Ochrona środowiska

    Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

    Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.