Newsy

Polacy coraz świadomiej umieszczają treści na Facebooku

2013-08-16  |  06:40

Polacy jeszcze do niedawna byli najbardziej, po Brazylijczykach, niefrasobliwym społeczeństwem, jeśli chodzi o zamieszczanie w sieci zdjęć i postów. – Dziś widać pozytywną tendencję – mówi Piotr Bucki, wykładowca z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Internauci, również ci młodzi, mają większą świadomość, że portale w mediach społecznościowych to nasza wizytówka, w dodatku dostępna dla szerszego grona odbiorców i rozważniej podchodzą do publikowania prywatnych treści w sieci.

 – Nasz wizerunek jest chroniony prawnie, wykorzystanie naszych zdjęć przez osoby trzecie w jakikolwiek sposób może oczywiście mieć swoje konsekwencje prawne, natomiast to jest teoria – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Piotr Bucki z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. – Sieć ma tę wadę, że dosyć trudno się tropi pewne rzeczy, dosyć trudno dochodzić swoich spraw i czasem może się okazać, że krzywda wyrządzona na naszym wizerunku jest tak duża, a dochodzenie praw niewiele nam da, poza być może czystą satysfakcją, ale też długimi godzinami procesowymi – przestrzega.

Kluczem do bezpiecznego korzystania z serwisów społecznościowych jest ochrona własnej prywatności. Dlatego ekspert doradza, by myśleć przede wszystkim o tym, co wrzucamy do sieci.

 – Każda ta rzecz świadczy o nas, jest przedłużeniem naszego CV, jest naszą komunikacją ze światem – mówi Bucki.

Ekspert przytacza wyniki badań sprzed kilku lat, według których Polacy byli drugim, po Brazylijczykach, najbardziej niefrasobliwym narodem jeśli chodzi o publikacje prywatnych treści w sieci. Jak podkreśla, teraz ta sytuacja jednak powoli się zmienia na korzyść. Nadal dzielimy się różnymi zdjęciami z naszego życia ze znajomymi i rodziną, jednak dbamy o to, by były one dostępne tylko dla określonych osób.

 – Zauważam bardzo pozytywny trend, szczególnie wśród młodzieży, że coraz częściej bardzo rygorystycznie robią swoje ustawienia prywatności, co cieszy. Rzadko kiedy widzę profile, na które można wejść i zobaczyć wszystkie treści – tłumaczy Piotr Bucki.

Odpowiednie ustawienia prywatności to absolutne minimum. Co więcej, powinniśmy regularnie je sprawdzać na naszym profilu, ponieważ portale społecznościowe raz na jakiś czas wprowadzają zmiany w ogólnych ustawieniach prywatności.

 – Cały czas wprowadzane są zmiany, które należy śledzić, i sprawdzać, jak zmieniły się nasze ustawienia prywatności – doradza.

Dodatkowo powinniśmy kontrolować ustawienia, kiedy logujemy się z mobilnych urządzeń.

 – Sprawdźmy w jaki sposób publikujemy z urządzeń mobilnych, bo może się okazać, że wszystkie zdjęcia, które wrzuciliśmy za pomocą aplikacji Instagram na Facebooka, są jednak ogólnodostępne – wyjaśnia Bucki.

Ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku zaznacza jednocześnie, że media społecznościowe mogą być pomocne w wielu dziedzinach życia, np. w poszukiwaniu pracy. Firmy rekrutacyjne i pracodawcy coraz częściej przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu sprawdzają profile kandydatów na różnych portalach. Nasz wizerunek w sieci możemy bardzo kreatywnie wykorzystać. 

 – Jeżeli to jest osoba nowa na rynku pracy, to dobrze, żeby to były informacje, które mogą coś ciekawego, dobrego, ważnego o niej powiedzieć. Obserwuję tutaj wzrastającą świadomość – podkreśla ekspert z Wyższej Szkoły Bankowej. – Znam osoby, które mają świetnie poprowadzony profil na Facebooku, które potrafią w świetny sposób wykorzystać np. zdjęcie profilowe, żeby pokazać swój charakter – wymienia.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Edukacja

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

Handel

W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.