Newsy

Polacy wymieniają telewizor średnio co sześć lat. Kupują coraz większe i droższe

2018-09-03  |  06:10

W Polsce co roku sprzedaje się blisko 2,2 mln telewizorów, a statystyczne gospodarstwo domowe wymienia odbiornik po około sześciu latach – mówi Marek Maciejewski z TCL Europe. Na taki zakup Polacy przeznaczają średnio 1,9 tys. zł, ale ta kwota rośnie. Podobnie jak wymagania konsumentów – obecnie chętnie wybierane są urządzenia w jakości Ultra HD, o przekątnej 55 cali lub większej. 

– Klienci oczekują w telewizorze treści i jakości, stąd 2/3 sprzedawanych telewizorów to Smart TV, a 50 proc. stanowią odbiorniki Ultra HD. Trzecia bardzo ważna rzecz to cena. Widzimy, że średnia cena telewizora rośnie i dzisiaj osiąga poziom około 1,9 tys. zł. Klienci kupują coraz większe przekątne, ale szukają też telewizorów lepiej wyposażonych, zarówno z wyższą jakością obrazu, funkcjami HDR, jak i telewizorów z Quantum Dot – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Maciejewski, dyrektor ds. rozwoju produktu TCL w Europie.

Co roku na polskim rynku sprzedaje się średnio 2,2 mln telewizorów. Statystyczne gospodarstwo domowe wymienia odbiornik po około sześciu latach. Połowa obecnie sprzedawanych telewizorów to odbiorniki Ultra HD, które – poza doskonałą jakością obrazu – zapewniają dostęp do usług zarówno polskich, jak i zagranicznych dostawców treści. Serwisy VOD oferujące filmy i seriale w rozdzielczości Ultra HD oraz filmy na nośnikach Blue-Ray UHD przyczyniają się do ich coraz większej popularności.

– Kolejną kwestią jest to, że bardzo szybko zyskują duże przekątne. 55 cali powoli staje się normą. Patrząc na spadek cen telewizorów, niebawem w naszych salonach będą już królować odbiorniki 65-calowe – mówi Marek Maciejewski.

W Polsce ponad połowa rynku dużych telewizorów należy do Samsunga. Z danych marki wynika, że jeszcze w 2013 roku telewizory o przekątnej 55 cali i większe stanowiły w Polsce 3 proc. rynku, natomiast w ubiegłym roku ich rynkowy udział wzrósł do 17 proc. Według badań GfK i NPD w okresie od stycznia do sierpnia ubiegłego roku ponad 40 proc. przychodów ze sprzedaży telewizorów na świecie pochodziło ze sprzedaży odbiorników o przekątnej 55 cali i większych.

W ostatnich latach o ponad 30 proc. wzrosła również sprzedaż telewizorów 65‑calowych i większych. Z danych IHS Market przytaczanych przez Samsunga wynika, że ich globalna sprzedaż w 2016 roku osiągnęła poziom 8 mln sztuk i 11,4 mln rok później. W tym roku prognozowana sprzedaż ma już sięgnąć ok. 16 mln urządzeń.

Biorąc pod uwagę ponad 38 mln konsumentów, Polska jest wciąż relatywnie niewielkim rynkiem. Dla porównania w Europie co roku sprzedaje się około 37 mln telewizorów, w samych Niemczech – ok. 6,5 mln, we Francji – ok. 4,5 mln odbiorników rocznie. Mimo to polscy klienci, wchodząc do sklepu, zwłaszcza dużego salonu z RTV i AGD, mają w tej chwili do wyboru ponad 100 różnych modeli i marek telewizorów.

– Może być problem z dokonaniem wyboru. My ze swojej strony staramy się pomóc klientom, proponując rozwiązania zarówno dostarczające wysoką jakość obrazu, dźwięku, jak i system Android TV – dyrektor ds. rozwoju produktu TCL w Europie.

Na rosnącej sprzedaży telewizorów chce skorzystać marka TCL. Trzeci największy producent telewizorów LCD na świecie zatrudnia ponad 75 tys. pracowników, z czego 0,5 tys. w Polsce.

– W Polsce TCL jest obecny od 2007 roku, a telewizory na polskim rynku sprzedajemy od 2009 roku. Tutaj mamy zarówno biuro sprzedaży, jak i fabrykę zlokalizowaną w Żyrardowie, która corocznie produkuje kilka milionów telewizorów – zarówno pod marką TCL, jak i pod innymi markami, które są dostępne w sklepach w Polsce i za granicą. Rynek rozwija się szybko, naszym celem jest bycie numerem trzy w jak najkrótszym okresie – zapowiada Marek Maciejewski.

Inaczej niż w przypadku sprzedaży pod względem produkcji Polska przoduje – jest największym producentem na Starym Kontynencie i trzecim na świecie. Produkcja sięga ok. 20 mln sztuk rocznie, z czego 90 proc. trafia na eksport.

– Lokując fabrykę w Polsce, mamy bardzo łatwy i szybki dostęp między innymi do rynku niemieckiego i do innych dużych rynków, jak Wielka Brytania, Francja czy Włochy, które są kluczowe pod względem wielkości sprzedaży. Wiele marek tak robi. W Polsce, biorąc pod uwagę prawie 40 mln konsumentów, można zakładać, że ten rynek mógłby trochę wzrosnąć – mówi Marek Maciejewski. 

3 września koncern uruchamia centrum badawczo-rozwojowe, które będzie pracować m.in. nad rozwojem sztucznej inteligencji. Będzie to największy tego typu ośrodek poza Chinami.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zmiany w ustawie wiatrakowej przełożą się na dodatkowe wpływy do budżetów gmin. Do 2030 roku sięgnąć mogą one 935 mln zł

Nowelizacja ustawy wiatrakowej, a szczególnie zmniejszenie wymaganej odległości farm od zabudowań, może zwiększyć potencjał polskiej energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie. Przychody z podatków od takich instalacji mogą wynieść w każdej z gmin nawet kilka milionów złotych rocznie. Na turbinach wiatrowych w gminie zyskają również sami mieszkańcy, ponieważ 10 proc. łącznej mocy zainstalowanej będzie możliwe do objęcia przez mieszkańców na zasadzie tzw. wirtualnego prosumenta. – Wokół energetyki wiatrowej krąży jednak wiele mitów. Konieczna jest edukacja społeczeństwa – podkreśla Anna Kosińska z Res Global Investment.

Problemy społeczne

Ukraińscy uchodźcy w Polsce mają coraz lepszy dostęp do opieki zdrowotnej. Większość z nich zgłasza się do lekarza z chorobami ostrymi

Uchodźcy z Ukrainy, którzy przebywają w Polsce, mają coraz lepszy dostęp do polskiego systemu opieki zdrowotnej i coraz lepiej rozumieją, jak się w nim poruszać. Większość z nich zgłasza się do lekarza z chorobami ostrymi, blisko co piąty korzysta z usług stomatologicznych, a wśród dzieci obserwowany jest wzrost poziomu wyszczepienia. Statystyki zebrane przez GUS i Światową Organizację Zdrowia pokazują też, że wyzwania, z którymi wciąż się mierzą – jak długie kolejki do specjalistów, duże koszty konsultacji i leczenia czy wysokie ceny leków – pokrywają się z tymi, z którymi boryka się również polskie społeczeństwo.

Ochrona środowiska

Średnie i małe firmy mogą mieć problem z gromadzeniem danych do raportów zrównoważonego rozwoju. Bez nich grozi im utrata partnerów biznesowych

Duże podmioty już w 2025 roku będą musiały opublikować swoje raporty zrównoważonego rozwoju w zgodzie z wymogami unijnej dyrektywy CSDR. To pociągnie za sobą zmiany w całym łańcuchu wartości i wpłynie również na MŚP. Ich więksi partnerzy biznesowi zaczną bowiem wymagać od nich dostarczania określonych danych – dotyczących m.in. ich emisji gazów cieplarnianych i wpływu na środowisko – aby móc je uwzględnić w swoich sprawozdaniach. – Mniejsze firmy, które są partnerami czy podwykonawcami dużych koncernów, będą musiały ten wymóg spełnić – podkreśla Dariusz Brzeziński z Meritoros. Jego zdaniem w praktyce mogą jednak mieć z tym duży problem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.